Finn biler og biltester

2016 Mazda CX-3 2,0 150hk Optimum AWD aut Sport Utility Vehicle Bensin

Mazda CX3: Denne skal videreføre SUV-suksessen

Vi har testet lillebroren til Mazda CX5

Mazda CX5 har vært en gedigen suksess her hjemme. Den har faktisk blitt så populær at den de par siste årene har vært Norges mest solgte firehjulstrekker.

Foruten at segmentet for de litt mindre og kompakte SUV-ene har vokst kraftig de siste årene, har Mazda truffet noe hos de norske kjøperne.

Kombinasjonen pent design, sammen med velkjent Mazda-kvalitet, godt utstyrsnivå og hyggelige priser har vært noe av nøkkelen. CX-5 var bilen som virkelig dro Mazda opp av gjørma, og har vært en dundrende suksess.

Nå er håpet at en mer kompakt modell i crossover-segmentet skal fortsette suksessen.

Prisene på CX-3 starter på 237.900 kroner, mens vår velutstyrte testbil med 2-liters bensinmotor på 120 hk og forhjulstrekk koster 263.500 kroner.


Kjøreglede: 4/6

På plass bak rattet så får man igjen følelsen av at Mazda gjør ting riktig om dagen. Bilen er relativt liten, den bygger på småbilen Mazda 2, men er både lengre, bredere og høyere. Likevel har Mazda i vår CX-3 i Optimum-utgave klart å gi den folkelige bilen en god dose permium-følelse.

Skinnkledde stoler i to farger, skinntrukket dashbord og friskt innvendig design uten at det går ut over funksjonaliteten, er elementer som hever inntrykket.

Bensinmotoren går stille og vibrasjonsfritt. Kjøreegenskapene er nøytrale, forutsigbare og trygge, snarere enn spennende og sporty. Styringen er lett, girskiftene presise og bilen oppleves som komfortabel for størrelsen.

LES OGSÅ: Test av suksessmodellen Mazda CX-5


Interiør / plass: 4/6

Plassen i forsetene er god, men seteputen er ørlitt snau for oss med lange bein. Som allerede nevnt er vi imponert over interiøret i toppmodellen vi er utstyrt med.

De feste viktigste funksjoner styres via et hjul mellom setene, eller vi brytere på rattet. Dette vil kanskje kreve litt tilvenning, om man kommer fra en gammel bil. Men er mer funksjonelt og praktisk enn bare touch-skjerm.

Designet er både pent og moderne og det hele virker veldig forseggjort og gjennomtenkt.

Infotainmant skjermen kunne gjerne vært vinklet litt mot føreren, men den er lettlest og med enkel og tydelig grafikk. Bilen er også utstyrt med head up-display som viser hastigheten direkte på frontruten.

På Optimum utgaven får du også ryggekamera, navigasjon, blindsonevarsling, LED-lys, stor stereo og filskiftvarsling som standard, for å nevne noe,

Baksetene byr ikke på noen orgie av plass om de som sitter foran er langbeinte. Men når det er sagt – med tanke på bilens fysiske størrelse – så er dette godkjent.

Bagasjerommet er på 350 liter, fordelt på to nivåer. Det duger fint til hverdags, men som familie-, hytte- og feriebil til en familie så blir dette snaut.

LES OGSÅ: Mazda RX-8: Den er som et Kinderegg for voksne


Motor:

Testbilen er utstyrt med den minste bensinmotoren. En 2-liter på 120 hk og en sekstrinns manuell girkasse.

Denne kombinasjonen leveres ikke sammen med firehjulsdrift – kun som forhjulstrekk.

Både motoren og girkassa fungerer fint, men noen racerbil er det ikke. Ikke for det. 0-100 km/t gjøres unna på 9 sekunder og det er slett ikke så verst. Toppfarten er på 192 km/t, mens forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,59 l/mil.

Vi du ha bensinmotor i kombinasjon med firehjulsdrift, må du velge 150-hesters motor.

For de som foretrekker diesel fins det kun ett alternativ – en 1,5-liter med 105 hk / 270 nm. Her kan man velge mellom for- eller firehjulsdrift. Alle motorer kan leveres med sekstrinns automatgir.


Design: 6/6

Mazda har de siste årene fått skikkelig dreis på designet. De har lyktes i å finne en slags særegenhet og fellesfamilietrekk for hele modell-rangen.

C-X3 er ikke noe unntak i så måte. Litt frisk og litt snerten, men allikevel folkelig og lett å like. Vi synes den er en skikkelig tøff liten crossover.

Typiske «offroad» detaljer underbygger SUV-preget, og CX3 ser rett og slett ut som en litt krympet og mer sportslig variant av CX-5. Det har vel også vært meningen.

Så vi må bare gratulere igjen.


Miljø / økonomi: 5/6

Vår raust utstyrte testbil har en pris på gunstige 263.500 kroner, og den prisen bør ikke være egnet til å skremme noen.

Mazda har som de aller fleste andre fem års fabrikkgaranti og når man vet at driftsikkerheten i tillegg er helt i toppsjiktet, så er ikke CX3 akkurat noe risikokjøp. Snarere tvert i mot.

Verdifallet ligger nok også omtrent på samme nivå som hos konkurrentene og om trenden med disse compakte crossoverne fortsetter, er dette neppe en bil som vil være tungsolgt etter noen år.

2-liters motoren i testbilen er oppgitt med et bensinforbruk på 0,59 l/mil. Der er helt greit, men ikke aller best i klassen.


Konklusjon: 5/6

Vårt inntrykk er at Mazda CX-3 har mer enn nok gode kvaliteter til å slå godt an på det norske bilmarkedet.

Tøft design, fint interiør, bra komfort og høyt utstyrsnivå, samt det faktum at du får veldig mye og veldig fornuftig bil for til en svært hyggelig pris, har gitt suksess før.

Det er ingen grunn til at det ikke skal gjøre det igjen. Denne bilen har vi rett og slett troen på!
 

På Broom-forsiden nå