Finn biler og biltester

2018 Mercedes-Benz E-klasse E200 Cabriolet

Mercedes E200 Cabriolet: 18 minusgrader og cabriolet – klart det går!

Broom-Vegard lar seg ikke stoppe av litt vinter.

Nordmenn kjøper i stadig mindre grad åpen bil. Mye av forklaringen på det er nok et heller lite cabriolet-vennlig klima.

Særlig vinteren kan by på noen utfordringer.

Derfor er det heller ikke så mange nye modeller som dukker opp hos importørene. Men Mercedes har nylig fått på plass en åpen utgave av sin E-klasse. Den fikk vi låne midt i det som tilfeldigvis var årets kaldeste uke (på Østlandet) – med temperaturer ned i -18 grader.

Da måtte vi naturligvis sjekke om det er mulig å kjøre cabriolet med taket ned også under slike forhold.


Mindre plass

Men først litt om bilen. E-klasse er en stor bil – og selv om det her er snakk om bare to dører, er det få åpne biler som byr på mer plass enn denne. To voksne kan faktisk sitte greit i baksetet, også når taket er oppe. Bare husk at det er noe snaut med beinplass på lengre turer.

For øvrig er det begrenset med plass i bagasjerommet, sammenlignet med hva man vanligvis forventer av nettopp E-klasse. Her er det nemlig kun 310 liter til rådighet, mens det er 435 liter i E-klasse Coupe, for eksempel.
Faktisk er også bagasjerommet i lillebror C-klasse Cabriolet større – med 400 liter. Ja, selv en langt mindre modell som Audi A3 i åpen utgave har større bagasjerom enn E-klasse (380 liter).


Ikke ståltak

Mercedes var tidlig ute med å bruke ståltak på cabrioletene sine. Men de senere årene har man valgt å gå tilbake til stofftak.

Hovedårsaken til det er rett og slett at kundene ønsker å vise at de har en cabriolet, også når taket er oppe.

Rent visuelt, synes vi det ser stilig ut med sort tak i kombinasjon med hvit perlemorlakkert bil. Du kan også velge andre farger på stoffet, avhengig smak, eller mangel på sådan ... Her dømmes ingen, så lenge lommeboken er fyldig nok.


Imponerende lite støy

En av fordelene med ståltak, er naturligvis at du får lavere støy inne i bilen. Men det skal Mercedes ha, at akkurat støynivået er i alle fall ikke noe du vil tenke over i denne bilen.

OK, i tunneller legger du merke til at lydbildet endrer seg noe. Men ikke dramatisk. Og når du kommer ut igjen, er det stillere i denne bilen enn i mange andre coupeer vi har testet. Det er rett og slett gjort en fantastisk jobb med støyisolering.

Men hva så med kjøring når taket er nede. Det er en hendig vindskjerm som kan plasseres over baksetene når det bare er to som kjører. Den bidrar til å redusere turbulensen i forsetene betydelig.

I 18 minusgrader kommer det godt med.


Kle deg godt...

I tillegg har Mercedes som vanlig et "vindskjerf" i nakkestøttene. Og det er faktisk behagelig også når du ikke kjører med taket nede. En god og varm strøm av luft langs nakken er digg på vinteren!

Skal du ut på veien i åpen bil når vinteren biter skikkelig, må du imidlertid ta noen forholdsregler likevel. Hvis ikke er det lungebetennelse og potensiell sykemelding, neste.

Vi valgte tre lag med klær, lue, slalombriller og hette. Og det ble rett og slett for varmt! Men akkurat det er jo et luksusproblem.


Flott opplevelse

Etter 30 minutter bak rattet, var det fortsatt ingen problemer å kjøre med himmelen som tak.

Snarere tvert imot! Kjøring med åpen bil om vinteren, viser seg å være sterkt undervurdert. Man får en helt spesiell opplevelse av vinterlandskapet. Og flere av de vi møtte i trafikken hilste og viste tommel opp.

Riktignok var det lite fuglekvitter, slik vi har om sommeren, men likevel. Dette har sin sjarm! Og har man cabriolet, er min mening at du bør benytte deg av den unike muligheten du tross alt har, til å ta ned taket.

Selv blir jeg nesten irritert når jeg ser cabrioleter kjøre rundt i sola med taket oppe, bare fordi det er mindre enn 20 plussgrader. Hva er poenget da, liksom?


Ingen racer

Testbilen har for øvrig minste bensinmotor, som yter 184 hk. Den fungerer greit til denne bilen, uten å gi noe voldsomt fraspark. Den har 100 kilo mer å drasse på enn Coupeen, som gjør at du mister tre tiendeler fra 0-100 km/t. Her trengs det 8,1 sekunder på den øvelsen.

Men om det ikke er en racer, kan du cruise rundt og nyte komforten og omgivelsene. Og det er nok for mange det viktigste med en slik bil.

Dessuten blir den lagt merke til. Den ser virkelig ut som en millionbil. Akkurat det er faktisk testbil veldig nær å være også. Takket være en raus porsjon med utstyr, mangler det bare 20 laken på at prislappen blir sekssifret.

Forbruket er for øvrig imponerende lavt, oppgitte tall er 0,65 l/mil ved blandet kjøring.


Ingen konkurrenter

Det beste for Mercedes, er vel kanskje at det ikke er noen konkurrenter til akkurat denne modellen, nemlig innstegsmodellen til E-klasse cabriolet.

Audi har ingen stor fireseter cabriolet, og BMW har kun 6-serie – som starter med 320 hk og har en pris på over 450.000 kroner mer enn E200.

Men billig er altså ikke E-klasse Cabriolet likevel ikke. Moroa starter på 700.000 kroner blank, og så kan du legge til utstyr til du har tatt deg lån til langt over pipa.

Selvsagt blir ikke dette noen storselger. Men la i alle fall ikke vinteren være grunne til at du dropper den. Kjøp deg heller ekstra varme klær og nyt cabriolet-livet hele året!

 

Motor: 2-liter, bensin Effekt: 184 hk / 300 Nm 0-100 km/t: 8,1 sek. Toppfart: 234 km/t Forbruk: 0,65 l/mil Bagasjerom: 310 liter Lengde x bredde x høyde: 482 x 186 x 142 cm Vekt: 1.680 kg Pris: Fra 700.000 kroner Pris testbil: 980.000 kroner

På Broom-forsiden nå

Antall visninger