TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 Mercedes-Benz A-klasse A45 AMG Aut. Combi-Coupe

Test: Mercedes A 45 AMG: Denne kan skremme både bilister og fotgjengere

Vi har testet den ferskeste – og billigste – verstingmodellen til Mercedes.

 

Hva er dette?

Mercedes kastet seg inn i den såkalt Golf-klassen i fjor – med sin nye A-klasse. Og snakk om å sette spor etter seg! Ett år etter at den kom på markedet, er det ingen tvil om at den er mye av årsaken til at Mercedes har klart å øke både omsetning og markedsandeler betraktelig.

Foreløpig har vi blitt kjent med billigversjonene, innstegsmodeller med diesel og bensin, og det har ikke vært vanskelig å skjønne hvorfor så mange har takket ja til disse bilene. Denne gangen skal vi på den andre enden av skalaen, og se på den dyreste og råeste versjonen – nemlig A 45 AMG.

Billig er den altså ikke, med en startpris på rundt 800.000 kroner, men likevel er det uten tvil den billigste AMG-modellen som finnes på markedet. Og den har firehjulstrekk. Høres ikke det moro ut?

LES OGSÅ: Vi testet rimeligste modell – og ble imponert

 

Hvordan er den å kjøre?

Her skjønner du raskt at det ikke er en vanlig A-klasse du kjører, for å si det sånn. Understellet og rattet gir signaler om den minste lille papirbit som måtte forville seg ut i veibanen og du rister godt når underlaget blir ujevnt.

Til gjengjeld kan du virkelig gi på gjennom svingene – mens bilen bare klamrer seg fast – uansett hva du finner på. Den elsker å bli pushet.

Men det er motorlyden du merker deg først. Den hese raspingen som kommer med en gang du starter opp – og som stiger til et crescendo hvis du lar turtelleren danse opp mot rødmerkingen på 7.000 o/min. Ikke kommer det fra høyttalerne heller - dette fikser eksosanlegget helt selv!

Det er ikke noe halvveis greier dette, nei. Baby-AMG eller ikke, A 45 AMG er fullblods. Setter du den i sport-modus får du dessuten noen heidundrende smell ved hvert girskift. Det er rett og slett bensin som ettertennes ved hvert girskift.

Og det brumler og grynter når du slipper gassen også – slik at du forteller både medtrafikanter og kusina di som bor fem mil unna, at du er på vei.

Det er bare å tilstå – undertegnede, og alle andre barn, elsker det!

Det er få i bilverden er så gode på lyd som AMG. Her kan bare elbilsensasjonen og høstens storselger, Model S melde pass umiddelbart. Uten lyd blir ikke akselerasjon det samme ...

Vi tok forøvrig godbilen med på en skikkelig langtur, på høyst ujevn veikvalitet fra øst- til vestlandet og tilbake. Og kan røpe at vi fint tåler å sitte flere timer sammenhengende bak rattet uten å bli sliten eller alt for plaget av støy fra dekk og motor. Men noen S-klasse er det naturligvis ikke ...

Mer om A-klasse: Folkets nye luksusfavoritt

 

Hvordan er plassen?

Alt er relativt, er det noe som heter. Og dermed bør det være trygt å påstå at plassen i A 45 AMG er relativt god. Med det mener vi at det er grei plass til de som sitter i både for- og baksetet – så lenge vi snakker totalt fire personer.

Faktisk er takhøyden også såpass bra at det ikke er noe problem selv for høyreiste som må ta til takke med baksetet.

Men når det kommer til bagasjerommet må A-klasse finne seg i å bli slått. 340 liter er vesentlig mindre enn nye VW Golf (380 liter) – og dessuten mindre enn de tyske konkurrentene BMW 1-serie (360 liter) og Audi A3 (365 liter).

Det blir ikke bedre av at lyktene sørger for en upraktisk innlastingsåpning.

Men, hvis du skal sammenligne med de fleste andre biler som fikser 0-100 km/t på tiden 4,6 sekunder - så har faktisk A 45 AMG et hav av plass. Alt er som kjent relativt ...

LES OGSÅ: Test Audi S3: Pass opp – denne biter fra seg

 

Går den bra?

AMG er kjent for å dra på litt ekstra – også i forhold til tuningspesialistene til både Audi og BMW. Og det gjør de saktens i A-klasse også. Hele 360 hk stiller de til disposisjon i en bil som altså er på størrelsen med en Golf!

Dette er også akkurat nå verdens sterkeste firesylindrede motor.

Slikt blir det fraspark av. 0–100 km/t er gjort unna på 4,6 sekunder – ganske enkelt brutalt raskt! Og som nevnt, med et herlig lydbilde.

Og takket være firehjulsdrift plantes kreftene i bakken uten dramatikk. Kanskje til og med litt VEL udramatisk. Det er artig å slenge litt på rumpa – slik du kan gjøre med bakhjulstrekk.

En annen ting vi gjerne skulle prøvd, er denne bilen med manuell gir. Det er helt greit med girveksling på rattet – men det skjer ikke like raskt som vi skulle ønske. Den tross alt ørlille forsinkelsen er likevel irriterende.

LES OGSÅ: Kåret til verdens vakreste bil

 

Finest utenpå eller inni?

AMG-varianten av A-klasse er i kjent stil diskret pyntet på. Men kjennere vil merke seg store, sorte felger, høyglans sorte speilkapsler, røde kalipere, fire enderør på eksosanlegget og AMG-emblemer og naturligvis stylingen. Sistnevnte kan du imidlertid også få uten den spinnville motoren under panseret.

Vi liker at det er tatt litt drastiske grep innvendig – for å skille den fra sine mer "siviliserte" A-klasse-søsken. Rødt er brukt for å bryte opp i karbon og sort skinn.

Om det er kult med røde ringer i luftdysene, i kontrastsømmer, i setene og ikke minst de helt røde sikkerhetsbeltene, vil det sikkert være delte meninger om. Men vi synes altså at det fungerer fint.

Og best av alt: Girspaken er flyttet ned dit den hører hjemme – mellom forsetene og i nærheten av høyrehånda. I vanlig A-klasse finner du den på rattstammen. I en vanlig A-klasse fungerer det også helt greit – men i en sportsbil er det ikke der vi venter eller ønsker å finne den.

LES OGSÅ: Går unna som varmt hvetebrød i bruktmarkedet

 

Og hva er konklusjonen?

A 45 AMG fungerer ypperlig sommer som vinter – og byr på rimelig bra plass. Dessuten er prisen langt mer levelig enn tidligere AMG-modeller. 799.000 er kanskje ikke billig, men den er likevel under halv pris av den nest billigste AMGen du kan få tak i ...

Den er også den nye effekt- og ytelseskongen i klassen. Den setter samtlige konkurrenter på plass ut av lyskrysset. At det er gjort en skikkelig jobb med kjøreegenskapene er det heller ingen tvil om. Dette er en seriøst rask bil.

Det er på en måte den litt mer voksne og ansvarlige utgaven av BMW 1M Coupe – som på sin side fortsatt er rampete, mindre praktisk og til tider uregjerlig.

Hvis en kan snakke om fornuft i en slik bilklasse er A 45 AMG et overraskende godt alternativ – men på moroskalaen er det fortsatt 1M Coupe som troner øverst ...

Les testen av BMW 1M Coupe her

 

Bil: Mercedes A-klasse Type: A 45 AMG Motor: 4-sylindret turbo, bensin Effekt: 360 hk / 450 Nm 0–100 km/t: 4,6 sek. Forbruk: 0,69 l/mil Bagasjerom: 340 liter  Pris: 799.000 kroner

 

LES OGSÅ: Mercedes har aldri solgt flere biler

På Broom-forsiden nå