Finn biler og biltester

2009 Mercedes-Benz B 150 BlueEFFICIENCY

Test: Mercedes-Benz B150 BlueEFFICIENCY: Spare-Merca

Fullverdig familiebil med stjerne i grillen til så vidt over 250 000 kroner? Jo, det er mulig hvis du velger Mercedes B-klasse!

B-klasse har vært en salgssuksess helt siden introduksjonen i 2005, og nå har den lille flerbruksbilen fått en svært forsiktig ansiktsløftning. Og den har ikke minst gjennomgått en liten miljøkur: På Mercedes-språk heter det BlueEFFICIENCY. I praksis betyr det litt lavere forbruk og mindre CO2-utslipp.
Testbilen har 1,5-liters bensinmotor og er priset fra 253 000 kroner. Selv med en god utstyrspakke innabords, sniker prisen seg under 300 000 kroner. I utgangspunktet svært rimelig for en bil med stjerne i grillen. Så gjenstår det å se hvor sterkt denne stjerna skinner...

3 Kjøreglede

B-klasse faller litt mellom bilklassene, men det mest nærliggende er å se på den som en liten flerbruksbil. Compact Sport Tourer kaller Mercedes bilen selv. Sportsfaktoren er imidlertid mest i navnet – i alle fall i denne versjonen som må nøye seg med 1,5-liters bensinmotor på 95 hk.

Heller ikke kjøreegenskapene har særlig mye med sport å gjøre. B-klasse er ganske kort og høy (henholdsvis 427 og 160 cm) – og det merkes godt. Den vingler litt under aktiv svingkjøring og er følsom for sterk sidevind. Presist understell og ganske kontant styring, men noen komfortvinner er den ikke. Det har også litt med kjørestillingen å gjøre, mer om det under punktet om interiør.

Det støyer lite fra hjulene og også vindstøyen er godt dempet. Motoren høres imidlertid godt, særlig når du må presse den litt på turtall.

4 Interiør/plass

Førsteinntrykket bak rattet er noe for seg selv. Konstruksjonen med dobbelt gulv (samme som i lillebror A-klasse) gjør at B-klasse har veldig høyt gulv, og i tillegg er forsetene ganske lave. Det gir spesiell sittestilling. Du venner deg til det etter hvert, men optimalt er det ikke. I tillegg er selve instrumentpanelet over rattet overraskende lite og puslete. Her blekner premium-forventningene kjapt.

Da hjelper det at baksetet er et bra sted å være. Her er plassen imponerende god. Selve sitteputa er ganske hard, men både beinplass og takhøyde er solid. Dørsidene har en liten utsparring til flasker.

På bagasjerom er det ikke mange i denne klassen som slår B-klasse. 544 liter er mer enn godkjent. I tillegg er det god plass under selve gulvet, selv om bilen er utstyrt med reservehjul. Det skorter imidlertid på fleksibilitet. Baksetet kan ikke skyves. Her begrenser det seg til at du vipper sitteputene opp mot forseteryggene og så feller ned bakseteryggene. Da blir det helt flatt gulv. Greit nok i forhold til en vanlig stasjonsvogn, men veldig mye mindre smart enn de beste flerbruksbilene.

Interiøret holder jevnt bra nivå. Fin materialkvalitet i brytere og hendler, men du må ikke forvente deg eksklusivitet på linje med de større medlemmene av Mercedes-familien.

2 Motor

Vi har etter hvert blitt vant til at det er diesel som gjelder i biler som dette, men her snakker vi altså bensinmotor. Nærmere bestemt 1,5-liter og 95 hestekrefter. BlueEFFICIENCY innebærer blant annet stopp/start-funksjon. Det betyr at motoren slår seg av når du for eksempel stopper for rødt lys. Så går den på automatisk (og kjapt) når du skal i gang. Fabrikken oppgir at dette reduserer gjennomsnittsforbruket med 6,5 prosent.

Det er helt klart mulig å kjøre rimelig med denne bilen. Problemet er at motoren i utgangspunktet er i snaueste laget. Du ender fort opp med å presse den hardt, og da øker forbruket. Samtidig øker støynivået kraftig. Over 13 sekunder på 0 til 100 km/t sier sitt om at dette ikke er noen racerbil.

4 Design

B-klasse er noe for seg selv også på designfronten. Ikke så butt som A-klassen, men med ganske spesielle proporsjoner. Den er kort, høy og bred – og med en diger Mercedes-stjerne i grillen. Det er nesten så fabrikken føler behov for virkelig å understreke: Ja, det er en Mercedes!

Det finnes langt mer sporty og harmonisk utseende stasjonsvogner enn dette, men til gjengjeld er B-klasse lavere enn de fleste flerbruksbilene. De kraftige hjulbuene smelter sammen med skjermene. Hoftelinja har nesten noe «volvosk» over seg og hekken gjør ingen forsøk på å skjule den ekstra høyden. Ikke klassisk pent eller spesielt elegant. Men den har personlighet, det kan ingen ta fra B-klassen!

4 Miljø/økonomi

B-klasse har vanskelig for å matche de beste flerbruksbilkonkurrentene og trives strengt tatt bedre når den blir sammenlignet med stasjonsvogner i Golf-klassen. Da bør prisen være deretter. Det er ingen problemer å få B-klasse til å koste mellom 350 000 og 400 000 kroner, men det er altfor mye.
Derfor er testbilen et fornuftig valg, i alle fall hvis du kan leve med litt svak motorisering. Startpris på 253 000 kroner er greit nok. Med utstyr for 20 000–30 000 kroner i tillegg, begynner det å føles som komplett bil.

BlueEFFICIENCY-grepene har redusert CO2-utslippet fra 158 til 148 gram. Det er bra til å være en bensinmotor. Forbruket er også lavere: i praksis 0,62 liter/mil ved blandet kjøring. Men som sagt kan dette kjapt bli en sannhet med modifikasjoner. Med godt lastet bil, må du tyne motoren mer enn hyggelig er – og da spretter både forbruk og utslipp opp.

Konklusjon

Uten Mercedes-stjerne i grillen hadde nok ikke B-klassen solgt så godt som den gjør. Denne bilen mangler nemlig mye av det som gjør flerbrukskonkurrentene til så smarte valg. Til gjengjeld er den bedre enn de aller fleste stasjonsvognene i samme prisklasse på plass, både i baksetet og i bagasjerommet.

Det som trekker ned, er litt småbilfølelse bak rattet. Dessuten jobber 1,5-literen tungt, særlig hvis du laster opp bilen. Noen komfortvinner på landevei er den heller ikke. Men prisen er altså hyggelig; testbilen gir mye Mercedes for pengene!

Totalt: 3/6

For deg

Du synes Mercedes-stjerne er viktigere enn all verdens praktiske løsninger.

Ikke for deg

Du virkelig har behov for en fleksibel flerbruksbil.

Vårt førstevalg

B-klasse er en hyggeligere bil med litt større motor enn testbilens. Det frister med diesel, rimeligste variant er B 180 CDI. Da spretter prisen imidlertid opp til 293 000 kroner. Vi foreslår at du prøvekjører både den og B 150 før du bestemmer deg. Testbilen har utstyr for over 46 000 kroner, uten at den av den grunn føles spesielt velutstyrt. Du må derfor regne med å bruke i alle fall 20 000–30 000 kr ekstra før du har «ferdig» bil.

Prøv også

På Broom-forsiden nå

Antall visninger