Da Mercedes-Benz lanserte sin firedørs CLS coupe i 2004, hadde de neppe forventet hvor stor suksess bilen skulle bli. Salget tar av fra første stund, og i 2005 og 2006 blir det solgt henholdsvis 14 835 og 10 763 eksemplarer av designperlen.
Suksessen er et faktum – og flere andre i bilindustrien vil være med på eventyret.
Men selv om VW Passat introduserte sin firedørs coupe, med navnet CC, og Audi senere kom med A5 og A7, har CLS for mange vært det eneste valget i denne klassen.
LES OGSÅ: Thomas sin Mercedes-Benz CLS 320 CDI AMG
Med tanke på den formidable suksessen første generasjon CLS har vært, er det ingen tvil om at andre generasjon har et visst forventningspress. Kanskje det til og med er en smule prestasjonsangst.
Da er det i alle fall godt å ha med seg ett uslåelig våpen i krigen – nemlig en god pris. Gjennom en ny innstegsmotor, 250 CDI med 204 hk, gikk startprisen ned med nesten 200 000 kroner da nye CLS ble lansert.
Spørsmålet er selvsagt om det er nok til å gjøre andre generasjon til en like stor suksess som den forrige. Vi tror vi har svaret ...
LES OGSÅ: CLS blir nesten 200 000 kroner rimeligere
Hvilken skal jeg velge:
CLS-kjøpere er nok ikke helt som alle andre nybilkjøpere – og deres forhold til penger kan være mer avslappet enn det folk flest har. Dessuten bor vi i Norge, og da kan firehjulstrekken som følger med 350 CDI 4Matic være kjekk å ha.
LES OGSÅ: Dette bør du vite om du vurderer å kjøpe brukt CLS
Men det skal mye til for at vi vil betale 250 000 kroner mer for 60 hk ekstra, selv om du da også får med firehjulstrekk.
Du får mer enn nok krefter og komfort med den gunstige startprisen – og lavt forbruk følger med på kjøpet.
Til hytta kjører du jo uansett en SUV?
LES OGSÅ: CLS 63 AMG på prøvekjøring!
Bil: Mercedes-Benz CLS Type: 250 CDI Motor: 2,2 liter, 4 sylindret, diesel Effekt: 204 hk/500 NM 0–100 km/t: 7,5 sek. Forbruk: 0,52 l/m (blandet kjøring) Pris: Fra 754 000 kroner. |
LES OGSÅ: Snart kommer CLS som stasjonsvogn
Prøv også:
Audi A7
Audi var inne på firedørs-coupe-ideen med sine A5. Men er først med A7 at de virkelig går i strupen på CLS. En verdig konkurrent, som trolig vil spise av salgstallene til CLS.
LES OGSÅ: Her er prisene på nye Audi A7
BMW Grand Coupe
Firedørs versjon av 6-serien. Ikke klar enda – men konseptbilen og spionbilder tilsier at dette kan bli BMWs mest elegant modell. Det sier ikke så lite. Det betyr at konkurransen i klassen virkelig vil tilspisse seg.
LES OGSÅ: Dette har BMW aldri gjort før
VW Passat CC
En av VWs lekreste designmodeller. Flotte linjer kombinert med høy driftssikkerhet, lave kostnader på service og en uendelig tilgang på deler trekker opp.
Men i dette selskap vurderes den fort som "for lett". Status skal være status, og erfaring tilsier at VW-logoen sliter med å nå opp i de mest eksklusive delene av markedet.
LES OGSÅ: Passat CC: Statusbil til under halv pris
I denne sammenheng må vi vri litt på begrepet kjøreglede. CLS med sine knappe fem meter er nemlig ingen leken sportsbil som elsker raske og tette svinger – i alle fall ikke slik testbilen var spekket. Men den er bortimot uovertruffen på å cruise gjennom landskapet i time etter time. Kun S-klasse kan måle seg.
Lydisoleringen er utsøkt – og gir en opplevelse av både høy kvalitet og rolige omgivelser inne i bilen. Her kan du sitte i lang tid uten å bli sliten.
Selv om den ikke er en sportsbil, vet den hvordan svinger skal tas – også uten sportsunderstell. Til å være så stor og tung oppleves den meget smidig.
Manglende sportsunderstell var dessuten et pluss da vi la ut på litt lengre turer. Norske veier er såpass at humpete at understell som er satt opp til å være sportslige, tidvis kan være for harde og ukomfortable. Justerbart er selvsagt best – men det har også sin pris.
Bakhjulstrekken er også en viktig faktor. Det føles riktig på en slik bil – og gir anledning til å leke litt hvis en er i det rette humøret.
Interiøret er i kjent MB-stil. Her finner vi mer eller mindre det samme dashbordet som i de andre nye bilene med stjerne på panseret. Det betyr at vi har en oversiktlig og grei rekke med knapper og brytere, og et menyhjul på midtkonsollen mellom setene. Menyhjulet kunne som nevnt ved tidligere MB-tester gjerne fått hurtigknapper rundt seg.
Dessuten hadde det vært ønskelig å kunne få både radio og navigasjon opp på hovedskjermen samtidig – ikke bare enten eller.
I tillegg er grafikken i kartet som vises i navigasjonen et langt stykke unna Google-maps som vises i BMW og Audi.
Plassen foran er god. Baksetene er som ventet noe trange i høyden. Men ikke verre enn at voksne folk flest vil finne seg til rette. Men selv kortvokste vil oppleve det å stige inn i baksetet noe klønete – ettersom takket heller såpass ned mot bagasjerommet.
Opplevd kvalitet i CLS får imidlertid toppkarakter. Dørene går igjen med akkurat den lyden du forventer, dashbordet er kledelig trukket i skinn og alt virker bunnsolid. Her vet Mercedes akkurat hva de driver med – og setter på mange måter standarden.
Det vi liker minst er at håndbrekket fremdeles skal brukes ved hjelp av foten. Da dette kom på markedet for første gang, var det en god idé. Men nå har de aller fleste moderne biler en elektrisk løsning – plassbesparende og enkelt.
Vi tar med at multikontursetene er blant de mest komfortable vi har hatt gleden av å prøve. De omfavner deg varmt, og ved å trykke på noen knapper kan du faktisk bestemme akkurat hvor fast omfavnelsen skal være. Vi elsker den justerbare sidestøtten.
Testbilen er utstyrt med en skuff i bagasjerommet som er både praktisk og upraktisk på en gang. Den er praktisk fordi du kan trekke den ut og legge småting der som er lett tilgjengelig og ikke slenger rundt mens du kjører. Upraktisk fordi skuffen stjeler høyde når du ønsker å legge inn større ting.
Det er totalt sett plass til 520 liter i bagasjerommet – og det bør holde for fire voksne på tur.
Et av de viktigste spørsmålene som krever svar i denne testen, er om den "lille" motoren på 204 hk holder mål på en slik bil. Svaret er ja. Egentlig er faktisk svaret et rungende JA!Dette er en motor som imponerer oss stort.
Bunndraget er solid, takket være to turboer som sikrer et dreiemoment på voldsomme 500 NM (1600-1800 o/min.). For å sette dette tallet i perspektiv: Det er like mye som BMW hadde i M5 i årene 1998–2003 – men da med dobbelt så mange sylindre.
Momentet gjør CLS råsterk også i grunnutgaven. 0–100 km/t tar 7,5 sekunder – og det er slett ikke dårlig.
Og når du cruiser på motorveien i 100 km/t ligger turtallet på godt under 2000 o/min. – og nesten lydløst hvisker deg av gårde.
Men her kan vi koste på oss å være ganske påståelige: Du vil ikke bli skuffet over kreftene i denne bilen!
Forbruket er dessuten meget gunstig. Den skal klare seg med rundt halvliteren på blandet kjøring, og det stemte bra med våre egne tall under testing. For ikke mange år siden måtte du kjøpe den en Polo for å klare den bragden!
Ønsket om å kunne tilby lekre coupe-linjer i kombinasjon med fire dører var jo hele bakgrunnen for første generasjons CLS.
Det de endte opp med var etter undertegnedes mening et rålekkert design, som kombinerte eleganse og sportslighet. Den var særegen fra alle vinkler – og kjørte du den måtte du finne deg i å være midtpunktet på bensinstasjonen og parkeringsplassen.
Ikke alle som snudde seg var enig i at den var tøff/pen, men de snudde seg uansett.
Nye CLS er ikke et like stort blikkfang. Fronten er noe av det aller kuleste fra Mercedes, men resten er ikke like særegent som den forrige. Den blir rett og slett litt anonym – relativt sett! Det gjelder særlig i sort – fordi designlinjene forsvinner litt i den mørke lakken.
I lysere farger kommer linjene som strekker seg helt fra frontlyktene og bak til de nye brede hoftene bedre fram. Det samme gjør designtrekkene på panseret og i spoileren foran.
Trolig vil ikke den nyeste modellen vekke like stor debatt – og dermed ikke like mye oppmerksomhet. På godt og vondt. Noen vil nok sette pris på at ikke alle på død og liv skal kikke ekstra nøye når du kjører forbi, men noen bil for å blande seg inn i mengden vil CLS likevel aldri bli.
Vi har allerede vært innom det lave forbruket. Den supereffektive 2,2 liters motoren er også vennlig mot miljøet. Co2-utslippet er beskjedne 135 g/km.
Det betyr at den blir avgiftsgunstig, noe som igjen gir den en langt billigere inngangsbillett til en slik luksusbil enn hva tilfellet var i 2004.
Det betyr tommelen opp for den delen av testen.
Testbilen vår gikk riktignok fra en startpris på 754 800 til å koste over 900 000 kroner, takket være en relativt raus utstyrspakke. Så det koster fremdeles å være kar – og slike biler skal helst være greit utstyrt.
Hvordan prisen vil holde seg når den blir bruktbil blir spennende å se. Luksusbiler har generelt sett et brutalt verditap.
CLS fra 2004 er en vanskelig bil å lage oppfølgeren til. Mercedes fikk et så langt forsprang med første generasjon, at de nå lanserer sin andre generasjon før for eksempel BMW i det hele tatt har rukket å få sin første firedørs coupe på markedet.
Nye CLS er ikke en nyhet i samme grad som første generasjon – og det er nå mer reell konkurranse. Men siden den får så mye hjelp av inngangsprisen og den overlegne komforten, er mulighetene for en ny suksess absolutt til stede. Dessuten er blant annet bi-xenon med LED-bak/blink/park-lys, multimedieskjerm på 5,8 tommer, automatgir og start/stopp-teknologi med som standardutstyr.
Prisnedgangen var imidlertid helt nødvendig, ettersom Audi A7 starter enda noen tusenlapper under 750 000. Også den med 204 hk.
Dessuten lurer det en firedørscoupé til fra Tyskland i kulissene – nemlig 6-serie Grand Coupe.
Monopol-tiden er så avgjort over. Men kanskje kan CLS Shooting Brake (stasjonsvogn), som ventes å bli satt i produksjon neste år, skape enda en ny klasse: Femdørsstasjonsvogn-coupe ...