Finn biler og biltester

2014 Mercedes-Benz GLA Sport Utility Vehicle

Test: Mercedes GLA: Rydd plass – her er den nye sjefen

Mercedes har gjort det – igjen. Se hvorfor vi mener denne vil slå an:

Undertegnede er på plass i Granada i Spania, ikke for å nyte sommerlig vær, men for å teste det som trolig er årets mest spennende nye SUV for det norske markedet: Mercedes GLA.

Med utgangspunkt i bestselgeren A-klasse har den allerede gode erfaringer å lene seg på.

Både design og plattform har mange likhetstrekk – men nykommeren skiller seg ut på spesielt to viktige områder: Bedre bakkeklaring og større bagasjerom.

LES OGSÅ: Dette er SUV-en ingen vil ha 

 
900 biler leveres

Mercedes har store forventninger til salget. De peker på den økende interessen for biler i dette segmentet.

I Norge er det spesielt attraktivt med kompakte SUV-er, noe også forhåndssalget er en klar indikasjon på. Allerede er mellom 450 og 500 biler solgt – og det ventes at de 900 bilene som skal leveres her til lands vil bli revet bort.

Rimeligste GLA 200 har 1,6-liters bensinmotor på 156 hestekrefter. Startprisen på denne bilen er 375.000 kroner. GLA 200 CDI med 136 hester starter på 390.000 kroner.

Billigste utgave med 4x4 kommer på 455.000 kroner, da snakker vi 200 CDI med 136 dieselhester.

Men alt dette er bare tall på et papir – hvordan oppleves bilen i virkeligheten? DET er det jeg ønsker å få svaret på. Les hvordan det går:

Klikk her for å lese testen av GLAs storebror

 

5 Kjøreglede

GLA er en SUV/crossover – men bare så vidt. Den er nemlig ikke mye høyreist – og særlig ikke om du går for AMG-pakken, med understellet som er senket 15 mm.

Med dette utgangspunktet er kjøreegenskapene også veldig tett opptil det du får i en litt sportslig personbil. Det merkes kun når du presser den i svingene at tyngdepunktet er noe høyere enn i for eksempel A-klasse.

I bygatene gjør det kompakte utvendige designet bilen både lettkjørt og smidig. Her trenger du ikke bekymre deg for trange gater eller parkeringshus.

Velger du GLA med off road-pakken, blir bilen hevet 30 mm mer enn originalen. Og da begynner den faktisk å bli ganske kapabel i terrenget også – så lenge vi bruker bilens segment som utgangspunkt.

Du får eget kjøreprogram som minker gassresponsen, påvirker antispinnsystemet og holder på hvert gir lenger. I tillegg viser den på infotainment-skjermen hvor mange graders helning det er på bilen, og vinkelen på forhjulene.

Det er ikke helt på nivå med Range Rover Evoque, men mer enn tilstrekkelig for folk flest. Og altså bedre enn de aller fleste andre i kompakt-SUV-klassen.

Vi fikk testet nettopp offroad-egenskapene – grundig! For når undertegnede kjørte feil for å finne den Mercedes-godkjente off road-løypa, ender vi plutselig opp på en gudsforlatt, bratt og svært lite imøtekommende grusvei som går opp en fjellside. Og den er på ingen måte godkjent av verken Mercedes eller noen andre, virket det som.

Her blir det målt 32 graders vinkel både oppover og nedover – på underlag med en blanding av løs grus og relativt store steiner.

Vi var også oppe i sidelengs helning på 26 grader – og om det kanskje ikke høres så mye ut, så rekker du å gjøre deg opp noen tanker om hva det vil koste hvis det ender galt.

For vår del går det heldigvis bra – men vi velger å ikke fortelle Mercedes-folkene om det lille eventyret i etterkant ...

5 Interiør/plass

Som nevnt har GLA vokst noen centimeter sammenlignet med A-klasse. Resultatet er i hovedsak et større bagasjerom. Det er dypere, og nå har du plass til også litt større barnevogn.

Slik sett kan den forsvares som familiebil, men vær obs på at det ikke er veldig mye plass igjen til ytterligere bagasje utover vogna.

Det er heller ikke størst i klassen. Audi Q3 har hele 460 liter. Men på GLA kan 421 liter, som er utgangspunktet, økes med hele 60 liter om du justerer ryggstøtten på baksetene. Men da blir det naturligvis en del trangere i baksetet.

Lengden og taklinjen bidrar også til bedre plass i baksetet – til hodet! Undertegnede med mine 190 cm sitter komfortabelt uten å subbe oppi. Men utsikten til siden er begrenset av den kraftige og lave C-stolpen.

Foran er det, som i A-klasse veldig lite å klage på.

Det er også greit med oppbevaringsplasser og to koppholdere i midtkonsollen. Her er plassen forbedret gjennom at girspaken er flyttet til rattstammen.

Mesteparten av interiøret for øvrig er hentet fra A-klasse – og selv de mest ihuga Mercedes-entusiastene vil slite med å skille disse fra hverandre. Men litt ulike fargealternativer er det mulig å få.

Det området vi synes GLA, og Mercedes generelt, har mest å gå på, er infotainment-systemet. Det er slett ikke dårlig, men dette gjør både Audi og BMW bedre.

Det vi savner mest er hurtigmenyknapper rundt menyhjulet – som jo burde vært en smal sak å få på plass. Men også menystrukturen i systemet er mer komplisert enn hos de to andre konkurrentene.

Både standard- og sportssetene er gode, har du råd vil du neppe angre på at du betaler ekstra for sistnevnte. Da får du tilstrekkelig sidestykke og god komfort.

6 Motor

Vi har testet GLA med tre ulike motoralternativer. La oss starte med dem som kommer til Norge først – nemlig 220 CDI og 250. Alle testbiler våre hadde -firehjulstrekk, men bilen kommer etter hvert også med kun forhjulstrekk.

220 CDI er altså dieselutgaven, som byr på 170 hk. Med denne utgaven får du høyt dreiemoment, hvilket betyr rask gassrespons. Kreftene holder til at bilen oppfattes som sportslig. 0–100 km/t går unna på respektable 8,6 sekunder, samtidig som den klarer seg med et forbruk på like under halvliteren (0,49 l/mil).

Dette er også den motoren, som sammen med innstegsmodellen på 136 hk, som nordmenn flest vil kjøpe.

Og ikke noe galt i det, men vår favoritt er likevel bensinvarianten 250. 211 hk i kombinasjon med AMG-pakke (styling, understell og eget eksosanlegg) gjør dette til en skikkelig godbit.

Den sparker skikkelig godt ifra og det hele blir akkompagnert av et herlig potent lydbilde. Kreftene er med hele veien oppover på turtallsskalaen. Bare 7,1 sekunder trenger den for å bikke 100 km/t fra stillestående.

Denne motoren passer bilen ypperlig. Og selv om dieselen på 170 hk slett ikke er noen sinke, blir det brått litt kjedeligere sammenlignet med med 250.

GLA 45 AMG. Hva skal en si? Det er et kraftverk av dimensjoner – bilen blir en formidabel kraftplugg med denne motoriseringen. Den beinflyr fra 0–100 km/t på 4,8 sekunder.

Lyden i sportsmodus kan gi frysninger også på en varm dag i Spania – og skremme både fanden og annet pakk på flat mark. Det smeller og buldrer både når du girer og slipper gassen.

AMG-en, og da særlig Edition 1-utgaven, gjør ikke engang et halvhjertet forsøk på å være anonym. Og vi elsker den for det!

6 Design

GLA er etter vår mening klassens peneste. Den ser rett og slett veldig bra ut – og selv om AMG-pakken helt klart gir den et ekstra løft, er også basisversjonen egnet til å dra til seg noen lange blikk.

Den ekstra lengden og høyden gir nykommeren et enda mer elegant utseende enn A-klasse.

Uten AMG-pakken blir den mer høyreist og ser ut som den har brettet opp ermene litt. Klar for innsats – og ikke redd for å bli skitten. Fangeren er mindre aggressiv, og bak er det en kraftig skliplate i børstet stål.

Med AMG-pakke er den en rampete kar på bakerste benk, som elsker å vise seg fram og mer enn gjerne viser musklene sine. Skliplaten bak og speilhusene er blitt blanksorte, fangeren foran har store luftinntak og utstråler sportslighet.

Den kraftige takspoileren som pryder begge modellene gjør at den ser både lav og sportslig ut bakfra.

4 Miljø/økonomi

Enzo Ferrari uttalte en gang at aerodynamikk er for folk som ikke kan bygge motorer. Det er nok ikke helt riktig. Mercedes kan nemlig i høyeste grad bygge motorer – og lar på ingen måte det være en hindring for å designe bilen i klassen med lavest luftmotstand.

Resultatet av dette er imponerende lavt forbruk. Den rimeligste og mest gjerrige modellen er riktignok ikke tilgjengelig helt fra starten av, men vi kan likevel røpe at den kniper såpass igjen at snittforbruket med 136 hk er oppgitt til bare 0,46 l/mil med manuell gir.

De to som er tilgjengelig fra lansering, 220 CDI (diesel) og 250 (bensin), er ikke mye verre. Den sterke dieselen med 170 hk og 7-trinns automatgir klarer seg også med under literen, så vidt. 0,49 l/mil. Bensinutgaven, med 211 hk, trenger 0,65 l/mil om den skal gir for deg.

Resultatet av alt dette er også at CO-utslippet også er lavt – 114 g/km (200 CDI), 129 g/km (220 CDI) og 151 g/km (250).

Men på pris møter Mercedes en utfordring. Inngangsprisen, både på 200 CDI (startpris 455.000) og 220 CDI (486.000) med og 4x4, som trolig blir bestselgerne, er nemlig høyere enn tilsvarende modeller fra både Audi (Q3 140 hk/421.300 kroner og 177 hk/479.000 kroner) og BMW (X1 136 hk 423.700 kroner og 184 hk/488.000 kroner).

Her gjelder det å sammenlignet utstyr og hva du får inkludert i prisen – og på det området er ingen av de tyske premiummerkene spesielt gavmilde.

Konklusjon

Vi kan slå det fast med en gang: Mercedes har gjort et genialt trekk med å gi stylter til A-klassen. Og denne modellen vil garantert gi både BMW- og Audi-selgere noen søvnløse netter.

Vi synes ikke GLKen helt traff blink. Til det er plassen for liten i forhold til størrelsen. Men med GLA er det fryktelig nære på at vi triller terningkast 6. Rett og slett fordi vi mener at dette akkurat nå er klassens beste bil.

God plass, mulighet for å få en versjon med bra off road-egenskaper og ikke minst et herlig design er argumenter som tilsier at GLA blir en suksess.

Vi har kjørt den i alt fra ulendt terreng, gjørme, steinrøyser, bygater, svingete småveier og perfekte motorveier – og GLAen viste aldri svakheter. Det er ganske enkelt en irriterende god bil!

Men det koster å være kar – også om du skal kjøre kompakt-SUV. Og GLA har en høyere startpris på de mest aktuelle modellene enn konkurrentene. Verdt å ta med i betraktningene ...

Totalt: 5/6

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå

Antall visninger