Land Rover Freelander og BMW X3 har vært enerådende i dette premiumsegmentet, men opplever nå tøffere tider. Nå har de nemlig fått mange nye utfordrere. Blant dem Volvo XC60 og Audi Q5. Og ikke minst schizofrene MB 320 GLK – bilen som både er en komfortabel milsluker på landeveien og som uten problemer tar deg fram til hogstfeltet i tømmerskogen. Med stil.
Den 224 hk sterke 320 CDI-dieselmotoren starter med et dempet broom, og nesten umerkelig legger 7-trinns automatgirkassa inn førstegir. Ute på landeveien kjenner du hvor sterk denne motoren egentlig er, den gir et skikkelig godt skyv over hele turtallsregistrert. Automatkassa er perfekt tunet i forhold til motoren, skiftene er silkemyke og perfekte hver gang. Dette kan Mercedes!
Skinnsetene er faste i stoppen, men myke nok til å gi komforten og støtten kroppen trenger. Stereoanlegget fra Harman Kardon er det nærmeste du kommer en konsert i bilen. Alt ligger til rette for behagelige timer bak rattet.
Testbilen er utstyrt med eksteriørsportspakke, hvilket innbærer blant annet feite 20-toms hjul og et stivere og noe senket chassis. Bilen er likevel veldig behagelig, om enn ikke på den duvende, amerikanske måten. Eneste hake er noe dekkstøy på grov asfalt og at man kjenner små, krappe dumper litt i lave hastigheter. Dette skyldes trolig de brede lavprofildekkene.
Styringen matcher imidlertid ikke det gode chassiset helt. Vi savner tydeligere tilbakemeldinger når hastigheten er høy og svingene kommer tett.
«Vår» bil er utstyrt med interiør-sportspakke med detaljer i skinn og aluminium som matcher det utvendige sporty utseendet, og som skaper et helhetlig, moderne og eksklusivt inntrykk. Førerplassen kjennetegnes av en høy, oversiktlig og litt oppreist, men behagelig sittestilling. Det er raust med plass til både bein, knær og hode også i baksetet, og det vil ikke overraske oss om vi får se GLK også som taxi.
Panorama-glassoltaket (tilleggsutstyr) gir mye luft og lys inn i kupeen og skaper ekstra romfølelse, selv om det stjeler noen centimeter av takhøyden. Romslighetsfølelsen er bedre enn i den fire centimeter lengre BMW X3. Bagasjerommet er kanskje det som skuffer mest. Det er grunt og lite til en praktisk SUV å være. Og for fortsatt å sammenligne med X3, er det 30 liter mindre.
Dashbordet har et konservativt utseende med klare likhetstrekk til «plattformbroren» C-Klasse. Som vanlig i Mercedes har både finish, materialkvalitet og ergonomi høy prioritet. Det hele gir en litt enkel, men elegant og ikke minst solid følelse. I testbilen er det tidsriktig børstet aluminiumsdekor, men den kan også leveres med dekor i treverk og vevet tekstil.
320 CDI-motoren passer bilen som hånd i hanske. Den er sterk, sprek og kvikk på alle måter. Enten du er ute etter solid bunndrag for å komme deg opp av gjørmehullet du har kjørt ned i, eller kjapp akslerasjon ved forbikjøringer i autobahn-hastighet, går det som en lek! Kraftpakka består av en 3,0-liters diesel V6-motor med 224 hk og hele 540 Nm tilgjengelig mellom 1600–2400 o/min. Dette flytter den 1805 kilo tunge bilen fra 0 til 100 km/t på utrolig kjappe 7,5 sekunder!
Bilen preges av kantete linjer og skarp linjeføring og et virvar av vinkler som kommer inn overalt. Skarpe kanter forbindes ofte med sterke karakterer, og nettopp det er GLK. Ikke pen, kanskje heller ikke elegant, men en sterk karakter med et nytt og spennende uttrykk som de aller, aller fleste mener noe om. Og som du må bruke litt tid på å venne seg til.
Særlig i grill og i baklampene sees slektskapet til C-Klasse tydelig. Mercedes selv sier at designet har elementer fra tippoldefar Geländewagen, men med unntak av den litt lave og bratte frontruta, skal du – heldigvis – ha særdeles god fantasi for å være enig i det.
I det innvendige designet kjennes de kantete linjene igjen både i dashbord, midtkonsoll og dørtrekk. Dette gir et helhetlig og sammenhengende formspråk.
Bilen er schizofren på den måten at du kan velge «uttrykk» etter hva du har behov for, og hva bilen skal brukes til. Mercedes GLK har mange muligheter for å gjøre bilen individuell. GLK har to grunnpakker: Offroad og Sport. Førstnevnte har sort (litt billig) beskyttelsesplast på støtfangerne, 17-tommers felger med høye dekk, skliplater og en del annen visuell styling. I tillegg kommer et eget offroadprogram for terrengkjøring når veien tar slutt og bekker og kratt må forseres.
I Sport-pakken får du 19-tommers hjul med lave dekk, hellakkerte støtfangere og kanalskjørt, samt lavere fjæring og stivere chassis. Det sier seg selv at dette er den urbane av de to.
Med de ytelsene 320 GLK har, skulle man kanskje tro at forbruk og utslipp er i monsterklassen. Det er de ikke. Forbruket er oppgitt til 0,79 l/mil og CO2-utslippet til 209 g/km på blandet kjøring. Dette er svært bra, vekt og ytelser tatt i betraktning. Det er også langt under hva den minste bensinmotoren i denne bilen klarer, og det er heller ikke mye over hva den betydelig mindre kraftfulle 220 CDI-motoren slipper ut. Dette er en sterk og sprek SUV, men altså på ingen måte noen miljøværsting, selv om den nok av enkelte blir oppfattet som politisk ukorrekt.
Mercedes har tradisjon for å holde seg godt i pris, og GLK er neppe noe unntak. Trenden nå er soleklar; det er downsizing i SUV-markedet. Selv om det finnes sterke utfordrere, er GLK på mange måter rett bil til rett tid. Den kompakte SUV-klassen vil nok være populær en stund framover, og det gir grunn til å tro at prisene generelt for modellen vil holde seg bra framover. Unntaket er for biler (som vår testbil) som er utstyrt med en motor som slår helt feil ut på norske avgifter og som blir svindyr ny – og som dermed vil få et stygt verdifall.
GLK 320 CDI er en herlig bil! Moderne, litt vågalt annerledes, sterk, komfortabel og anvendelig på alle måter. Prisen står imidlertid ikke i forhold til bilen – den blir altfor dyr. Vår testbil, med full Sport-pakke har en nypris på 915 000 kr. En GLK 220 CDI mister litt av «snerten» i motoren, men er nok tross alt et mer fornuftig valg.
Du har ræva full av penger.
Du hater å bidra til å fylle statskassa med skatter, moms og avgifter.
På grunn av norske avgifter vil GLK 320 CDI motoren trolig være et sjeldent syn her i landet. Den velkjente 220 CDI-motoren fra både C- og E-Klasse vil nok være den som står mellom forskjermene på de fleste bilene. GLK kan også leveres med to bensinmotorer – 280 og 350 – men blir håpløst dyr med disse alternativene.