Finn biler og biltester

2009 Mercedes-Benz CLC 180K

Test: Mercedes-Benz CLC 180K: Langt nede på stjernehimmelen

Tredørs kombi uten GTI-faktor? Mercedes CLC 180 K er nybil uten å være ny bil. Og det er vanskelig å skjønne hvem som egentlig er i målgruppa.

Markedet for tredørs kombier er begrenset. Likevel er det viktig for en statusprodusent som Mercedes å være til stede i dette segmentet. Men når salgstall ikke kan forsvare utviklingskostnader, gjelder det å tenke alternativt. CLC er derfor basert på forrige generasjon C-klasse. Riktignok litt oppfrisket her og der, men likevel: En ny bil som strengt tatt ikke kan kalles nybil.
Kjøper du CLC med stor motorisering (toppmodellen 350 har 272 hk), er den en konkurrent til BMW 3-serie coupe og Audi A5. Men testbilen med minste bensinmotor er langt unna dette. 1,8-liter og 143 hk gjør at du kan glemme GTI-faktoren. Dette er rett og slett en ganske alminnelig tredørs kombi. I tillegg koster den rundt 400 000 kroner. Da blir det spennende å se hva Mercedes har av gode grunner til at du bør velge den!

2 Kjøreglede

Sportsunderstellet på testbilen er ekstrautstyr og drar prisen opp ytterligere et par titusener. Styringen er litt kjappere og innbyr til morsom svingkjøring. 18-tommere er også på plass og fjæring/demping er i grenselandet mellom sporty og hardt.
Med denne motoren føles det nesten litt overkill, og de fleste kjøperne ville nok heller prioritert mer komfort. Det blir litt for stumpete, noe som nok også henger sammen med relativt kort akselavstand. På fin landevei fungerer det bedre, men vi savner den karakteristiske Mercedes-flyten. Støydempingen er godkjent, men heller ikke på dette området gir CLC noen luksusfølelse.

3 Interiør/plass

Tredørs bil gir nødvendigvis litt kronglete adkomst til baksetene. Forsetene glir både fram og litt opp, men en irriterende detalj er at nakkestøttene fort tar borti taket når du skal vippe setene tilbake igjen. Dermed blir det unødig kronglete. CLC er en ganske lav bil, det merker du også når du skal inn og ut av den.

Når du først er der, er imidlertid plassen i baksetet god. Men du merker spareløsningene. Her er det verken nedfellbart armlene i midten eller håndtak oppe i taket. Sittekomforten imponerer heller ikke. Setene er harde og stort minus til Mercedes for justeringen av forseteryggene. Hjulet er plassert på innsiden av setet, dvs. at du må presse hånda inn mellom setet og midtkonsollen for å komme til.

Mye negativt? Jo da, og mye er detaljer. Dette er imidlertid detaljer det er lett å irritere seg over i praktisk bruk.
Dashbordet er ikke siste nytt, men både design og materialkvalitet holder bra i forhold til de fleste konkurrentene.

4 Motor

Med kompressorhjelp yter 1,8-literen 143 hester. Det er nok til å gjøre CLC pigg og småsprek. Det offisielle 0 til 100 km/t tallet er 9,7 sekunder og det er absolutt realistisk. Motoren trives når du gir den litt turtall, samtidig som kreftene er der over et relativt langt register. Den jobber også godt i tospann med den sekstrinns girkassa.

Hvis du har kjørt mye forhjulstrekk, er det alltid en liten overgang å gå til bakhjulsdrevet bil. CLC er litt lett i hekken. På våt vei skal det ikke mye til før den spinner og hekken kommer hvis du provoserer. Da jobber ESP-en hardt og det blinker frenetisk i gult på dashbordet.

4 Design

Grunndesignet er gammelt, men Mercedes har gjort en god jobb med å friske det opp. Her er det ny C-front og kraftig omarbeidet hekk. Det er ikke sånn at du faller i staver hver gang du ser den, men med litt stilige felger (som på testbilen), er inntrykket absolutt sporty.

Mercedesen snur faktisk en god del hoder på sin vei. En del skyldes nok fargen og de nevnte felgene, men det er noe med det coupe-aktige designet som fenger mange. Med en litt tregere farge og stålfelger derimot, framstår den som en langt mer ordinær bil.

1 Miljø/økonomi

I likhet med resten av bilen er ikke 1,8-literen verdens mest moderne konstruksjon. Det reflekteres blant annet i CO2-utslippet, som er på lite imponerende 182 gram/km. Her knuses den av mange konkurrenter. I tillegg er den ganske tørst. Snittforbruket oppgis til 0,77 liter/mil, men på pen langkjøring måtte vi slite med å få den under 0,7 liter/mil. Noen sparebøsse er CLC derfor så visst ikke.

Prisen starter på 383 200 kroner. Du runder 400 000 kr med sportspakka på plass. Vår testbil har dessuten bi-Xenon, elektrisk innfellbare speil, ratt og girspak i skinn, parkeringssensor og dekktrykkstapsvarsler – for å nevne noe. Da ender prisen på 439 664 kroner. Mye penger for denne bilen – og fortsatt er den langt fra overdådig utstyrt. Her er det grunn til å forvente stort verditap. Kjøpegruppa er svært begrenset, både som nybil og bruktbil.

Konklusjon

Mercedes CLC ramler mellom stolene – og det er før vi ser nærmere på prislappen. 439 000 kroner for testbilen er hinsides, med mindre du bare må ha Mercedes. Og hvis du bare må ha Mercedes, bør du mye heller kjøpe vanlig C-klasse. Uten særlig stor motor eller digert utstyrsnivå, føles dette som en ordinær bil – og ordinære biler skal helst ikke være upraktiske og koste over 400 000 kroner.

Totalt: 2/6

For deg

Mercedes gir deg stjerner i øynene, uansett!

Ikke for deg

Du skal ha sporty bil. Eller praktisk bil. Eller prisgunstig bil.

Vårt førstevalg

Her er det billigst eller dyrest som gjelder – glem det i mellom. CLC 350 har 272 hk og koster 740 700 kroner. Da får du i det minste en sporty tredørs. Rimeligste modell er CLC 200 CDI som starter på 343 000 kroner. 122 hk betyr høyst moderate ytelser, men i så måte står motoren bra til resten av bilen.

Prøv også

På Broom-forsiden nå