ML er tidenes mestselgende premium-SUV produsert i Tyskland. Den kom første gang i 1997, ble oppgradert i 2005 – og nå kommer ganske snart siste generasjon ut på det norske markedet.
Vi har imidlertid vært i pittoreske Kitzbühel i Østerrike for å prøvekjøre bilen for deg. Hvis du har ventet i spenning på hva denne bilen har å by på, kan vi allerede nå si at du har noe å glede deg til.
LES OGSÅ: Kjøpe førstegenerasjons M-klasse – dette bør du vite
Høres det skråsikkert ut? Ja, kanskje. Men vi tør stå inne for påstanden. La oss ta de objektive fakta først:
Startpris: 821.400 kroner
Dette er 100.000 kroner lavere enn hva du måtte punge ut med for den forrige generasjonen av ML. Viktigere er kanskje at den er vesentlig billigere enn BMW X5 (fra 866.000 kroner).
Snittforbruk: 0,6 l/m
Ja, du leste riktig. Dette er riktignok tall vi ikke har fått målt i praksis enda, men de offisielle tallene er altså svært imponerende for en bil som har følgende mål: 480 x 193 x 180 cm. X5 med sin "norske" motor på 211 hk må ha 0,74 liter på mila ved blandet kjøring.
CO2-utslipp: 158 g/km
Forbruk og CO2-utslipp henger sammen, og når forbruket er så lavt, blir også utslippet lavt. X5 må se seg grundig slått her også (195 g/m).
Bagasjeromsplass: 690/2.010 liter
Igjen må X5 se seg slått. Her er tilsvarende tall 620 og 1.750.
LES OGSÅ: BMW X5: Tre ting du ikke visste
Høyt forhåndssalg
PR- og markedskoordinator Michael Justiniano forteller at salgsmålet i 2011 er 150 biler.
Neste år forventes en omsetning på 300 biler.
– Vi har allerede forhåndssolgt 84 biler, der 70 prosent av disse er 250 BlueTec, forteller han.
ML i tredje generasjon virker godt egnet til å sikre at M-klasse fortsatt skal være den mest solgte tyske premium-SUV-en.
I tillegg kommer det en konkurrent til Q3 og X1 om et par år.
LES OGSÅ: BMW X5 eller VW Touareg: Hvilken skal jeg velge?
Dette vil irritere deg ...
USA-produserte ML kommer tilgjengelig med en nærmest uendelig liste av utstyr. Men et par ting må du klare deg uten. Og særlig en av disse tingene vil få deg til å rynke på nesa.
Ved kjøp av en ML til en minimumspris på 821 400 kroner kan du nemlig IKKE bestille xenonlys.
Dette har ikke rukket å bli klart til bilene som skal leveres før nyttår. Nå skal det sies at den norske importøren er raus med annet utstyr som skal kompensere for denne mangelen. Men likevel. En status-SUV uten xenonlys i 2011 – det tar seg ikke helt ut ...
Trøsten her må være at det skal være på plass fra nyttår.
LES OGSÅ: BMW X5: Godt bruktkjøp til 300 000 kroner?
En annen ting du kjenner fra tyske konkurrenter, men som ikke er tilgjengelig på noen Mercedes, er head up-display. Vi får opplyst at årsaken til at dette ikke fås med biler som har stjerne på rattet, er at en ikke ønsker å skape for mange områder med informasjon som kan forvirre/distrahere sjåføren.
Den holder ikke helt. Head up er faktisk utstyr som øker sikkerheten. Vi håper Mercedes revurderer akkurat dette standpunktet.
LES OGSÅ: SUV-ene med minst feil og problemer
Prøv også:
BMW X5:
Hakket mer kjøreglad enn ML - og kan bestilles med både xenon og head up-display (sorry, Michael, det må nevnes). Dessuten fåes den som sjuseter. Men den begynner å dra på årene sammenlignet med helt nye ML.
VW Touareg:
Hadde godt av å "bli ny" den også. Har blitt en flott og stor bil, som dessuten ligger noe under de andre store SUV-ene i pris. Kan forøvrig skilte med gode terrengegenskaper den også.
Bil: Mercedes-Benz ML Type: 250 BlueTec / 350 BlueTec Motor: 2,2 liter, 4 sylindret, diesel / 3 liter, V6, diesel Effekt: 204 hk/500 NM / 258 hk/620 NM 0-100 km/t: 9 sek. / 7,5 sek. Forbruk: 0,60 l/m / 0,68 l/m (blandet kjøring) Pris: Fra 821.400 kroner.
|
LES OGSÅ: Brukt Mercedes ML: Får jeg en bra bil til 200 000 kroner?
VW Touareg og Range Rover var i sin tid de eneste SUV-ene som virkelig kunne kravle rundt i ordentlig ulendt terreng. Med sitt justerbare understell og ulike programmer avhengig av underlaget, var de relativt vanskelig å sette fast.
Nå har de imidlertid fått selskap av en ny SUV som ikke bare leker at den kan kjøre utenfor allfarvei.
ML takler sidelengs krenging på opptil 35 grader – som er langt mer enn det høres ut som på papiret. I tillegg forserer den nedoverbakker med 80 % helling (!) og krabber opp bakker som er omtrent like bratte.
Dype hull og vann opptil 60 cm dypt er heller ingen match om du bestilles det riktige utstyret.
Det er eget lavgir i kombinasjon med at bilen kan heves som sikrer den mildt sagt imponerende framkommeligheten.
I tillegg til eget program for snø, grusvei og skikkelig off road-kjøring er det ett program for sportslig kjøring, ett for komfort (auto) og enda ett for kjøring med tilhenger.
På skjermen i bilen får du informasjon om hvilket nivå du har luftfjæringen på, hvor bratt du kjører eller hvor langt sideveis du ligger.
Nå tror vi ikke at off road-egenskapene er det viktigste argumentet blant ML-kjøperne. Det holder at bilen krabber opp til hytta. De fleste vil ikke bestille Airmatic- og On&Offroad-pakkene.
Det er imidlertid viktig for Mercedes å kunne slå seg på brystet å si: Se, VÅR bil klarer faktisk å takle vanskelig terreng.
Antikrenge-systemet som trer i kraft ved å vri menyhjulet over på sport, hindrer effektivt krenging av bilen. Dette fikk vi også demonstrert på bane, og er nyttig både ved sportslig kjøring og ikke minst kritisk unnamanøvrering.
Men likevel, når du kjører bilen selv, vil du likevel merke at det er en både høy og tung bil du kommer inn i svingene med. Mercedes er flinke til å skjule det – men trylle kan de fremdeles ikke...
På motorveien er følelsen av å gli bortover veien i nærmest total stillhet balsam for sjela om du skal ut på langtur.
Bak rattet på en ML kan du slappe godt av hvis du krysser av for det riktige utstyret. Da vil et display og piping fortelle deg når du blir alt for trøtt til å kjøre videre, bilen finner selv veien tilbake på rett kjøl hvis du er i ferd med å kjøre utenfor hvitstripa, du varsles om det kommer biler i blindsona, cruise controlen er adaptiv og bremser/gasser, bilen kan parkere helt selv, den oppfatter farlige situasjoner og bremser før deg, den har egen ryggesensor for tilhenger og ikke minst justerbart understell.
Det eneste som blir overflødig er snart du som sitter bak rattet!
I tillegg til dette kan du naturligvis drukne deg selv i ekstrautstyr som øker komforten, som koppholdere som holder drikken varm eller kald, surroundanlegg, navigasjon og en masse annet.
Både i forsetene og baksetet er det plass i bøtter og spann. Det miderste setet bak er imidlertid ikke komfortabelt nok for langturer, men selve plassen er god nok.
Bagasjerommet svelger unna 620 liter med setene oppe. Med baksetene nede har du hele 2.010 liter til rådighet - men hvor er den bakerste seteraden som X5 kan tilby?
Vi har kjørt ML med alle de tilgjengelige motorene, det vil si 250 BlueTec, 350 BlueTec og 350 BlueEfficiency.
Sistnevnte er bensinmotoren på hele 306 hk – og vil naturligvis bli sjelden vare i Norge på grunn av alle avgiftene. Trøsten er at det er helt greit, for det er dieselmotorene som imponerer mest.
ML 250 med 204 hk er ikke fullt så kjapp som en kanskje skulle ønske. 0–100 km/t tar ni sekunder – men bilen oppleves ikke som treg. Snarere tvert imot – her er det krefter nok når du bare har kommet i gang.
Den samme motoren har imponert oss i blant annet CLS tidligere. Den byr på imponerende krefter til å være så "liten".
Godbiten:
Men likevel, har du de 160.000 ekstra som kreves for å kunne kalle deg eieren av en ML 350 diesel, så er vår anbefaling å slå til.
Her får bilen den motoren som passer bilen aller best. 258 hk står til disposisjon, og ikke minst dreiemomentet på 620 NM (1.600-2.400 o/m).
Kraftoverskuddet leveres på bestilling, og komfort følger med slik (nesten) bare Mercedes kan.
Med denne motoren barberer du dessuten halvannet sekund opp til 100 km/t, og forbruket er stadig imponerende; 0,68 l/m.
Begge dieselmotorene gjør jobben sin så tyst og vibrasjonsfritt at du knapt enser at motoren går.
Mercedes faller ikke alltid i smak hva gjelder design. Men her har de fått det til å stemme. Fronten er passe ruvende - og bakenden har fått nok endringer til å virke ny sammenlignet med forrige generasjon.
AMG-pakken gjør bilen sintere - slik den skal. I starten klarer du ikke helt å sette fingeren på hvordan, men etterhvert som du lærer deg å kjenne detaljene som utgjør stylingpakken, så ser du hvilke grep som er tatt. Diskret og tøft.
Interiøret er lekkert - og stemningsbelysningen i de nye Mercedesene er akkurat passe til å øke premiumfølelsen, uten å bli vulgær.
Bilen er stor, så 19" felger kler den perfekt.
Det er selvsagt i utgangspunktet håpløst å gi en SUV til 821.400 kroner terningkast seks i en slik kategori. Derfor haster vi med å påpeke at dette er en karaktér basert på hva en sammenligner med - altså andre SUV-er.
Og som vi allerede har slått fast flere steder - her er ML Kongen på haugen.
Dette er den nye SUV-kongen, ML er målestokken resten av gjengen vil måtte forholde seg til framover. Den er - relativt sett selvsagt - billig. Den leverer klassens laveste utslipp og er suveren på forbruk og plass. I tillegg kan den med rette utstyrspakken faktisk skryte av å kunne hamle opp med seriøs offroad-kjøring. Hva mer kan en forlange?
Du er ute etter noe av det ypperste å parkere foran hytta di
Du er ute etter en liten, rimelig og hending bil som kan parkeres lett i byen.
250 diesel holder - ingen tvil om det. Men om pris ikke er et tema, så gå for godbiten 350. Da får du virkelig noe å glede deg over. Bensinmotoren er et ikke-tema - men noen utvalgte få vil nok være klar for å handle når AMG-versjonen med V8-er kommer på markedet.