Finn biler og biltester

2010 Mercedes-Benz SLS AMG Coupè Bensin

Test: Mercedes-Benz SLS AMG

Denne bilen har verden ventet på i over 50 år

 Fyyy filler`n... For en bil! Jeg har akkurat fått puttet bakenden min ned i de deilige setene og fått med meg de lange beina og de store føttene over den relativt høye dørterskelen. Har trykket på startknappen og gitt den er par kjappe rapp med gasspedalen... Har ikke kjørt den en meter ennå – men er allikevel mer enn imponert allerede. Bare av lyden!

Nå tror du kanskje at en motorjournalist bare slenger ”sleiva” i drive og gir full gass? Det er feil. Fryktelig feil. Det er ikke uten en viss ærbødighet jeg pent setter girspaken i ”D” og forsiktig gir gass. For denne bilen er et beist!

En ting er at den koster 3,2 millioner kroner. En annen ting at beistet har 571 Hk, gjør 0-100 km/t på super-kjappe 3,8 sekunder. Og at ved eventuell skade, lettes lønnskontoen min for 50 000 kroner som er egenandelen ved skade. Med andre ord, du må vite hva du gjør – og absolutt IKKE gjøre det midt på E6 med kald motor etter å ha kjørt den i to minutter...

 

Ikke nok med at den er et kostbart og brutalt beist, dette er også en legende. Oppfølgeren til den legendariske Mercedes-Benz 300 SL – bedre kjent som ”måkevinge-bilen” - som kom i 1954. Den var i sin tid verdens raskeste bil, med en toppfart på 260 km/t. Bare 1400 eksemplarer ble produsert over tre år, av det som kanskje var verdens første superbil.

Det er med andre ord ingen lett oppgave som venter nye SLS. Vi skal finne ut hva den duger til.

6 Kjøreglede

Gjett om jeg koser meg nå som jeg har blitt varm i trøya - og bilen varm i motorolja! Noen ubeskrivelig deilige dager bak rattet i SLS-en venter. Og selv om den er et skikkelig beist, så lar jeg meg også overraske over hvor lettkjørt og letthåndterlig den er når jeg ikke provoserer. Denne kan du fint bruke til og fra butikken, og til annen hverdagskjøring.

Men det er med den 206 kilo tunge 6,3-liters V8 motoren i SLS som med oss mennesker, den jobber best under et visst press...

Vektfordeling 48/52 foran/bak, takket være at girkassa er bygd sammen med bakakselen. Og bak de fete 20-tommers AMG-felgene skjuler de keramiske bremsene seg. Både motoren og ikke minst bremsene får vi virkelig testet når vi ”kappkjører” med to Hercules-fly på flystripa ved Rygge. Jeg tror en liten stund at flystripa er litt for kort når vi skal bremse ned fra hastighet "bitte litt" over det tillatte på landevei, men takket være de effektive bremsene, holder det akkurat.

Apropos motor og gir: Draget er avsindig – du presses bakover i setet, nesa på bilen løfter seg litt og det fantastiske grepet fra 295/30x20-bakhjulene sender deg avgårde som om du skulle vært skutt ut av ei børsepipe. 7-trinnskassa girer så kjapt, kontant og presist at det er en fryd. Den lille antydningen til sladd jeg får når den girer fra første til andre og fra andre til tredje ved full akselerasjon (med de elektroniske hjelpemidlene avslått), korrigeres enkelt med den ultra-presise styringen.

Skal jeg trekke fram noe negativt, så er det at med norsk veistandard og hastighetsbegrensing får du bare utnyttet brøkdeler av bilens voldsomme potensial. Og det er jo hæren fløtte meg snart ”forbikjøring forbudt” og 70-soner over alt. Akkurat det opplever jeg som veldig frustrerende i en bil av dette kaliberet.

5 Interiør/plass

Mykt og deilig ratt, mildt sagt en spektakulær midtkonsoll, vanvittig gode stoler, et hinsidig Bang & Olufsen stereoanlegg med 11 høytalere og en finish og en materialkvalitet som er blant det ypperste som finnes. Så her er det lett å trives – for å si det mildt.


Er du som meg - noe over 190 cm på strømpelesten - så holder takhøyden akkurat, men jeg blir sittende litt rettere i ryggen enn hva jeg setter pris på. Bakseter finnes ikke – enkelt og greit. Golfkøllene får kanskje plass i bagasjerommet. Hvis ikke får du begynne å spille tennis. En racket og to–tre tennisballer får du helt sikkert plass til.

5 Motor

Det voldsomme dreiemomentet fra 6,3-liters V8-eren på 650 Nm, den vanvittige overfoldet av kraft fra 571 hk over hele registeret, den kontante dobbeltclutch-girboksen og ikke minst lyden som er helt på grensen til pervers. Jeg mener at dette er den grommeste motoren Mercedes / AMG noensinne har skrudd i hop. Ja, jeg vet at finnes motorer med mer effekt og flere sylindere, men det er noe med måten denne "spiller" på. Og det er ingen tvil. Gutta hos AMG skjønner seg på V8-ere. Og igjen - SLS banker både BMWs M-motorer og bokser-sekseren til Porsche. Og det sier ikke lite, men så rå er den...

5 Design

Nå er SLS absolutt ikke noen retrobil på linje med New Beetle, Ford Mustang eller Fiat 500. Dette er en oppfølger. Men allikevel – likheten til ”bestefar” ser du i mange design-elementer. Blant annet i luftespaltene på forskjermen, grillen, det lange panseret og den vakkert avrundede hekken - og selvfølgelig måkevinge-dørene. Vanvittig tøft og lekkert alt i hop!

Lakken på testbilen vår er etter manges oppfatning litt anonym. Hadde den vært tøffere i rødt, eller sort - eller kanskje hvitt? Uansett ”vår” lakk er tillegg på optionlista. Den heter Alubeam-silver og koster – hold deg fast nå - 109 000 kroner ekstra. Liker du ikke den fargen, så kan du jo heller kjøpe deg en pent brukt Toyota Yaris bare for pengene du sparer på å velge en annen farge...


Også det innvendige designet er super-heftig. Diskant-høyttalerene på toppen av dashbordet er små kunstverk, nærmest for vakre, belyste skulpturer å regne. Dashbord, seter, midtkonsoll er pent, tøft og funksjonelt. Det er noe med disse tyske ingeniørene...

Tror ikke jeg har sittet i noe fetere enn dette. Både Porsche 911, Audi R8 og ymse Italienske sportsbiler som slutter på ”i” får bank av SLS-en her. Glemte nesten å nevne at den rå karbon-pakka testbilen er utstyrt med koster 77 000 kroner ekstra, Bang & Olufsen-stereoen kr 65 000,- mens skinninteriøret koster 28 000,- ekstra. Så det koster å være kar...

4 Miljø/økonomi

Hvis du har så mye penger at du vurderer å kjøpe deg en tre-millionersbil, er jeg neppe den rette til å gi deg økonomiske råd. Men jeg kunne trenge noen ifra deg... Uansett, litt halv-kvalifisert tipping kan jeg jo prøve meg på:

Det finnes en måte å tjene penger på en slik bil på. Det er hvis det er lange ventelister og stor etterspørsel – og du har fått kloa i en av de første. Da kan du selge den med en hyggelig fortjeneste.

Men det er klart at bruktmarkedet for disse bilene er noe begrenset, og man bør nok kalkulere med et verditap på kanskje rundt 400 000,- første året. Og jeg tror heller ikke SLS vil oppnå samme legendestatus som den opprinnelige måkevinge-bilen. Men at SLS etter noen år vil stabilisere seg på en relativt høy pris, er det liten tvil om, og du skal nok fortsatt være godt over gjennomsnittelig bemidlet for å kjøpe den brukt om fem år. Man regner med at rundt 15 nordmenn vil kjøpe den første året.

Miljøsiden av SLS er slett ikke så ille som man kanskje skulle tro. Gjennomsnittforbruket skal visstnok ligge på 1,32 l/mil ved blandet kjøring. Og med tanke på hvilke ressurser denne bilen innehar, er jo ikke det annet enn imponerende. Jeg må nok legge til at jeg bruker mer. Mye mer... CO2-utslippet er 308 g/km. Høyt, men likevel akseptabelt. Dette er jo tross alt en bil som neppe brukes i det daglige, men til kosekjøring på utvalgte dager - av folk som trolig har en tre-fire andre biler også.

Konklusjon

Også her får SLS full score. Dette er den mest komplette sportsbilen Mercedes noen gang har laget. ”Alt” stemmer. Motor, kjøreegenskaper, design – rett og slett hele pakka!

Jeg tror derimot IKKE at SLS klarer å oppnå samme legendestatus som den opprinnelige 300SL fra 50-tallet. Til det er den ikke spesiell nok. Og det har kommet til mange andre, gode bilbygge-aktører siden den gang...

Men har du pengene som må til, så er ny SLS helt klart noe av det ypperste du får kjøpt av sportsbil – spør du meg!

Totalt: 6/6

For deg

Du har råd. Og elsker å kjøre bil.

Ikke for deg

Du sliter litt med å få lotto-rekka til å "gå inn"...

Vårt førstevalg

Startprisen er som allerede nevnt 2,8 millioner blanke, norske kroner. Men jeg tror at i en bil av dette kaliberet og i dette litt spesielle segmentet, er det uhyre viktig å utstyre den riktig – ikke minst med tanke på videresalg.

"Må ha”-utstyret er som følger: Karbon interiørpakke (77 000,-), Exclusive skinnpakke innvendig (28 000,-), Bang & Olufsen stereo (65 000,-) og ikke minst keramiske bremser (104 000,-).

Da har du passert 3 millioner med god margin, og jeg er nesten fristet til å si at da har du ”grunnpakka”. Så kan du jo krysse av for ryggekamera, CD-skifter ( ikke standard!), andre felger, annen lakk og supplere med annet små-stæsj etter eget godt befinnende, smak og lommebok.

Prøv også

På Broom-forsiden nå