Finn biler og biltester

2013 Nissan Juke Nismo 4x4 1,6 DIG-T 200 hk M-CVT Combi-Coupe Bensin

Test: Nissan Juke Nismo 4x4: Reinhekla moro på fire hjul

Nissan har laget sprek bil som virkelig skiller seg ut.

Nissan Juke er en av de bilene det er umulig å være likegyldig til.

Her har Nissan-designerne fått lov til å slå seg løs - og resultatet er en bil du virkelig legger merke til i trafikken.

Nå har Nissan laget GTI-versjon av den og samtidig lansert Juke som første Nismo-variant i Europa. Nismo er en forkortelse for Nissan Motorsport - og betyr i realiteten høy morofaktor.

Hvor høy, skal vi finne ut nå. Det er nemlig tid for å teste Juke Nismo. Utgaven heter 1,6 DIG-T. 1,6-literen byr på 200 hestekrefter. På prislappen står det 401.800 kroner.

Mye penger for en så liten bil? Ja.

Mye penger for en liten bil med 200 hestekrefter og 4x4? Det gjenstår å se!

Mer Nismo: Racerbilen du kan levere i barnehagen med

 

Hvordan er den å kjøre?

Morofaktoren er intakt, selv om Nismo-gutta (og kanskje jentene?) ikke har laget en ekstrem bil ut av dette. Selv i Sport-modus er komforten OK og understellet mykere enn på flere tradisjonelle GTI-er. Styringen kunne vært mer direkte og gjerne også tyngre, det ville en bil som dette tålt.

De kompakte målene gjør den kjapp og lett håndterlig. Nissan-ingeniørene har jobbet med lyden, den potente broomingen er bare sjarmerende og på ingen måte slitsomt.

Ellers er den typisk lettkjørt, på japansk maner. Det er noe med både utseendet og interiøret her som gjør at man får lyst til å leke, og da er resten av bilen også med på notene - hele tiden. Der Golf GTI er den seriøse storebroren som gjør alt riktig etter boka, er Juke Nismo mer rampete - og mer sjarmerende.

Nye Golf GTI: Den har aldri vært bedre!

 

Hvordan er plassen?

Juke er en kompakt bil og har du to unger og bikkje og liker å dra på helgeturer med mye bagasje - da skal du velge noe helt annet.

Foran er det imidlertid rommelig, med et særpreget førermiljø. Baksetet passer best for nettopp unger og bagasjerommet et lite, nærmere bestemt 207 liter. Her stjeler også 4x4-systemet endel plass. I praksis er bilen super for to personer som kan bruke baksetet til bagasje når det er nødvendig.

LES OGSÅ: Her er en ulv i Volvo-klær

 

Finest utenpå eller inni?

Tja ... Jeg har ennå ikke truffet noen som har syntes at Nissan Juke er en ”fin” bil. Designet er ment å skulle skille seg fra mengden og gjerne provosere litt, ingen tvil om at Nissan har lykkes med det. Nismo betyr litt ekstra styling og pynt utenpå, det er lett å se at dette er noe annet enn standardutgaven. Bilen er stilig i hvit, med mange sorte og røde detaljer.

Nissan har gitt Juke Nismo særpreg også innvendig. Sportssetene ser veldig bra ut, men i praksis kunne de vært hardere, særlig sidestøtten er overraskende myk. Til å være en bil til over 400.000 kroner er det også mye billigplast. Men her er det naturligvis motoren du betaler for og det lekne preget går også igjen i interiøret.

LES OGSÅ: Fuego - den gjorde sportsbildrømmen oppnåelig

 

Går den bra?

Den går absolutt bra, men noe uvær er ikke dette. De 200 hestekreftene stiller villig opp og svingete landeveier med hyppige girskift er morsomt. Den er også på tå hev og klar for utfordringer når du skal kjøre forbi.

0-100 km/t-tallet er ikke alltid det som er mest interessant på biler som dette, men det overrasker likevel litt at det er såpass høyt som 8,2 sekunder. Velger du med manuell girkasse i stedet, går dette ned til 7,8 sekunder. Toppfarten er heller ikke høyere enn 200 km/t, jeg har en mistanke om at bilens høyde har litt å si for dette.

Tidligere har vi kjørt Juke med 190-hesters bensinmotor. Den gjør 0-100 på 8,4 sekunder med automat, nesten litt rart at Nismo-versjonen ikke skiller seg mer fra den.

LES MER HER: Den stygg-raske andungen

 

... og hva er konklusjonen?

Nissan har laget en morobil som skiller seg fra mengden. Egentlig helt tro mot det opprinnelige GTI-konseptet ved å ta en vanlig bil og gi den kraftig motorisering. Forskjellen er bare at GTI tradisjonelt betyr kompakt bil i Golf-klassen, mens denne bygger på en ganske høyreist crossover. I praksis gjør den samme nytten.

For single/par uten barn er dette en super bil nummer én. Den er også et absolutt autofilt valg hvis du skal ha bil nummer to og kan legge drøyt 400.000 kroner i det. Eller hvis du velger med manuell girkasse i stedet: 350.000 kroner. Den prisforskjellen er stor og mange mener biler i denne klassen heller bør ha manuell kasse. Da er det altså mye å spare.

Nissan leker seg litt med denne bilen - og det er vanskelig å ikke bli med på leken når du setter deg inn bak rattet!

LES OGSÅ: Her er tre for deg som vil leke deg litt

 

Pluss: Morofaktor, skiller seg ut fra mengden.

Minus: Kunne vært enda litt kjappere.

 

Bil: Nissan Modell: Juke Nismo 1,6 DIG-T CVT 4x4 Motor: 1,6-liter bensin Effekt: 200 hk /250 nm 0–100 km/t: 8,2 sekunder Forbruk: 0,74 l/mil Bagasjerom: 207 liter Pris fra: 348. 800,- (manuell) Pris testbil: 401.800,-

 

LES OGSÅ: Dette er power fra Japan!

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå