TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2008 Nissan Note 1,6 110hk Acenta Flerbruksbil Bensin

Test: Nissan Note: Mange noter og få unoter

Nissan Note har hatt en mildt sagt anonym tilværelse siden den kom i 2006. Vi tester den i ny, oppdatert og finpusset utgave.

Mange drømmer om mange hestekrefter og tøffe linjer, men de fleste trenger en praktisk og fleksibel bil til både person- og bagasjetransport. Det sistnevnte får du i Nissan Note. Bilen har fått flere kosmetiske endringer, ny styring og ikke minst: Det er den første Nissan-modellen som leveres med Nissans nye Connect multimedia- og navigasjonssystem.

4 Kjøreglede

Hadde primærmålet til Nissan vært å lage en svært kjøreglad bil, hadde ikke Note sett ut som den gjør. Her har plass og fleksibilitet hatt førsteprioritet.
Bilen oppleves som snerten, oversiktelig og veldig lettkjørt. Takket være lang akselavstand er Note retningsstabil. Sittestillingen er god, styringen er lett, girskiftet likeså og understellet er godt avstemt og passer bilen svært bra. Bensinmotoren går både stille og vibrasjonsfritt, og også denne kler bilen godt.

5 Interiør/plass

Nissan har valgt kartongstilen når det gjelder design. Det gir suveren plass. Baksetet kan skyves 15 cm fram og tilbake i lengderetning, og kan derfor tilpasses alt etter om du skal frakte folk eller bagasje. Bagasjerommet i Note er delt i to med to separate plater, med en teppeside og en vannbestandig side. Disse kan snus og monteres i forskjellig høyer. Ifølge brosjyren kan du med disse «flexiboardene» få muligheten til å bygge bagasjerommet i 16 forskjellige varianter. Hadde jeg hatt en Note, hadde disse boardene kjapt havnet i en hylle i garasjen. Jeg synes de stort sett bare er i veien.

Plassen i både for- og baksete vil overraske deg. Beinplassen med baksetet i bakre posisjon, er intet mindre enn imponerende.

Dashbordet har en ren, funksjonell, moderne, pen og praktisk design uten noen fiksfakserier. Den lille navigasjonsskjermen er lettbetjent og lett forståelig. CD-spiller med Bluetooth samt MP3- tilkobling er på plass. På testbilen har vi også regnsensor og betjening av lydanlegg og kjørecomputer på rattet. Altså alt du forventer og finne i en praktisk liten bil - og enda litt til.

4 Motor

1,6-liters motor på 110 hk/153 Nm gir ganske ordinære ytelser. Men med denne motoren har du ingen problemer med å holde jevn og behaglig landeveishastighet selv om du har med et par passasjerer og en del bagasje. Du behøver heller ikke gire ofte, for motoren oppleves som seig og ganske sterk.
Den tåler turtall godt, og makseffekten ligger så høyt som på 6000 o/min. I takt med turtallet øker imidlertid motorlyden markant, og autobahnkjøring i høy hastighet kan nok bli slitsomt over tid.
Girkassen er femtrinns, skiftene presise og behagelige. 0 til 100 km/t tar 10,7 sekunder, mens toppfarten er 183 km/t.

4 Design

Nissan har gjort en god jobb på designfinpussen. Det er absolutt ikke gjort noen store grep i forhold til tidligere. Dette er en facelift, og ikke noen ny bil. Men bilen ser likevel mye, mye bedre ut. Mer harmonisk, moderne og ryddigere i linjene. Men er den vakker? Nei, det er den ikke…

4 Miljø/økonomi

Vår testbil har en pris på 226 400 kr. Og vi føler at vi får mye bil for de pengene. Service- og vedlikeholdskostnader er absolutt til å leve med på Nissan Note.

Nissan er som sine japanske konkurrenter kjent for å lage driftsikre og gode biler og vi kan ikke skjønne annet enn at en Note vil gi deg et trygt og godt bilhold.

Drivstofforbruket oppgis til 0,66 l/mil ved blandet kjøring, og CO2-utslippet ligger på 149 g/km. Ikke best i klassen, men godkjent.

Konklusjon

Nissan Note er en praktisk, fleksibel og grei bil på alle måter. I tillegg er den gunstig i innkjøp og har god driftsikkerhet. Og vi stiller oss uforstående til at den selger så dårlig som den gjør. Dette er en undervurdert bil som ikke burde ligger under mange konkurrenter på salgsstatistikken.

Totalt: 5/6

For deg

Fleksibilitet betyr mer for deg enn fancy design.

Ikke for deg

Du skal ha en sportsbil.

Vårt førstevalg

1,6-liters bensinmotor på 110 hk og 1,5-liters diesel på 86 hk koster akkurat det samme. Hvilken du velger, blir en smakssak. Jeg hadde nok gått for 110 hk bensin. I Acenta-utgave med Nissan Connect-pakke, i en litt frisk og morsom farge. Altså slik som testbilen - til en pris på 226 400 kr.

Prøv også

På Broom-forsiden nå