Finn biler og biltester

2009 Nissan Qashqai+2 Tekna 2,0 dCI 4x4

Test: Nissan Qashqai+2 Tekna 2,0 dCI 4x4: Bilen som oppfyller hele ønskelista

SUV-faktor, sju seter, diesel, automat og firehjulstrekk. Nissan Qashqai + 2 har alt den norske gjennomsnittsfamilien kan drømme om.

Det høres ut som ønskelista til Ola og Kari. Nissan Qashqai +2 kommer nemlig i en utgave som på papiret er som skapt for Norge.

Dessverre blir det fort litt dyrt når du får alt du drømmer om. Der Nissan Qashqai +2 med forhjulstrekk, bensin og manuell er svært prisgunstig, må du ut med nesten en halv million for testbilen. Er den verdt det?

Tek. data:
Nissan Qashqai +2

Utstyrsnivå: Tekna +
Pris testbil: 490 700 kroner
Motor: 2-liter diesel
Girkasse: 6-trinns automat
Drivhjul: firehjulstrekk
Effekt: 150 hk
Dreiemoment: 320 Nm
CO2-utslipp: 209 g/km
0-100 km/t: 12,4 sek
Toppfart: 183 km/t
Bagasjerom: 550-1520 liter
Egenvekt: 1732 kg
B/L/H: 453/178/165
 

Sikkerhet:
Euro Ncap
Voksne 5/5
Barn 4/5
Fotgjengere 2/4

3 Kjøreglede

Ingen store overraskelser her. Qashqai +2 kjører omtrent akkurat som du forventer. Her er det en litt distansert kjøreopplevelse som strengt tatt handler mer om å komme seg fram på en grei måte, enn å ha det moro underveis.

Fjæringskomforten er bra, og du sitter passe godt i forsetene. Den økte lengden – i forhold til en vanlig Qashqai – forbedrer komforten. Støynivået er i høyeste laget, både hjul- og vindstøy trenger inn, og ødelegger en del for helhetsinntrykket.

Med firehjulstrekk er du så godt som garantert å komme deg fram til hytta. Det er fint over brøytekanter, men ikke forvent deg noen terrengbil hvis du kjøper Qashqai.

4 Interiør/plass

Vennene dine kommer ikke til å like deg hvis du plasserer dem i baksetet. Jeg har en kamerat som knapt måler 175 cm på strømpelesten, og han stanger i taket i baksetet på Qashqai + 2. Beinplassen er brukbar, men det er ikke plass til hatt.

Og det fungerer særdeles dårlig å sette hele tre voksne baki. Da virker det faktisk som om det bedre plass i en Toyota Yaris. Alle de fem baksetene må sies å være best for barn – spesielt de to bakerste som er kronglete å komme til og passer for svært kortvokste. Pluss for at du kan justere de tre midterste baksetene i lengden, dermed kan du skreddersy beinplassen i hvert sete etter hvor store passasjerene dine er.

Bagasjeplassen er brukbar med de bakerste setene nedslått. Og slår du ned den midterste raden i tillegg, vokser det fra 550 til 1520 liter. Men som sjuseter er bagasjeplassen temmelig mikroskopisk.

Interiørkvaliteten og finishen er på bra japansk nivå. Det er oversiktig og solid, men ikke spesielt inspirerende. Men utstyrsnivået er veldig bra hvis du velger Tekna – nivået til testbilen. Her finner du blant annet navi, skinnseter og ryggekamera.

4 Motor

150 hestekrefter og 320 Nm er i og for seg ganske mye, men denne bilen er ikke spesielt rask.

Nissan oppgir en tid fra 0-100 km/t på 12,4 sekunder. Det må kombinasjonen av firehjulstrekk og automatgir ta en del av skylden for. Med tohjulstrekk og manuell tar det 10,9 sekunder med samme motor.

Litt vibrasjonstøy er til å leve med, for stort sett oppleves dette som en fin motorisering som passer bilen godt.

4 Design

Qashqais design har vist seg å være en genistrek. Det er en såkalt crossover, men mange synes den ser ut som en SUV. Og det er en bil som gir en viss status for en relativt billig penge. Ting blir enda bedre med Qashqai +2. Hovedkonkurrentene er flerbruksbiler, og sammenlignet med Opel Zafira og Mazda 5 foretrekker vi det mer SUV-aktige utseendet.

Det er hverken spennende eller spesielt elegant, men det fungerer. Likevel skal nok Nissan passe litt på. Qashqai ser fort litt gammeldags ut i forhold til de beste konkurrentene.

3 Miljø/økonomi

Høye avgifter gjør at Qashqai +2 blir ganske dyr med diesel og automat. Staten tar 135 600 kroner mer enn de gjør for tilsvarende bil med 1,6-liter bensin med 115 hester. Sistnevnte er nærmest et priskupp med startpris på 270 500 kroner.

Testbilen koster 490 700 kroner. I utgangspunktet høres det litt mye ut, men utvalget av 7-setere med høy bakkeklaring, automatgir og firehjulstrekk er veldig begrenset. Og av dem er Qashqai +2 klart billigst.

Miljømessig er dette ingen god kombinasjon, noe som de høye avgiftene allerede forteller. CO2-utslippet er på 208 g/km. Ikke akkurat noen miljøbil, og forbruket er heller ikke særlig lavt.

Konklusjon

Her må du tenkte litt. Har du under en halv million å bruke på nybil, men må ha høy bakkeklaring, automatgir, 7-seter, SUV-look og diesel på én gang? Da har du ikke mye å velge i, og med Qashqai +2 får du en bil som er svært godt utstyrt.

Men trenger du alt på en gang? Plukker du bare bort ett av valgene, får du mer bil for pengene, også om du går for Qashqai +2.

Totalt: 4/6

For deg

Du liker både pose og sekk

Ikke for deg

Du er en aktiv kroneruller

Vårt førstevalg

Vi må innrømme at vi er litt dobbeltmoralske. For du bør ikke bruke de bakerste setene. De er rett og slett trafikkfarlige ved en påkjørsel bakfra. Det gjelder så godt som samtlige sjusetere, og er ikke noe unikt for Nissan, men vi ville likevel valgt Qashqai + 2. Det er bare så praktisk å ha to seter ekstra! Dessuten blir bagasjeplassen en god del større enn på femseters-utgaven.

Vi ville derimot droppet både automat og firehjulstrekk og gått for 1,5 DCi med høyeste utstyrsnivå. Den koster fra 324 500 kroner, og heller ikke med den er det ofte du setter deg fast.

Prøv også

På Broom-forsiden nå