Finn biler og biltester

2010 Nissan X-Trail 2,0 dCI 150hk SE Navi Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Nissan X-Trail: SUV-en som forsvant

Nissan X-Trail var en kjempesuksess - men så ble den nesten helt borte. Hvorfor? Vi har testet den for å finne ut.

- Skal dere teste denne nå? Er ikke dette en veldig gammel bil, da?

Spørsmålet fra en over middels bilinteressert kamerat da han fikk øye på Nissan X-Trailen er faktisk ganske betegnende for situasjonen til denne bilen. Fra å være en stor salgssuksess for noen år siden, har den gått til å bli en bil mange ikke engang vurderer når de skal kjøpe ny bil i denne klassen.

En del av årsaken er nok at lillebror Qashqai fullstendig har satt den i skyggen, både hos bilkjøperne og hos forhandlerne. Men det har også mye med saken å gjøre at andre generasjon X-Trail ikke så ut som noen ny bil da den kom i 2007.

Der konkurrentene har gått i yngre og mer sporty retning, er X-Trail konservativ og traust. Ja, ikke så rent gammelmodig.

Likevel er den altså ikke noen gammel bil. Spørsmålet er om den utfortjent blir forbigått av SUV-kjøperne som velger helt andre biler enn denne.

Vår testbil er X-Trail 2,0 dCi med 150 hk, i den såkalte 71 grader-nord-utgaven. Pris: 459 490,-.

Av: Knut Skogstad

4 Kjøreglede

Biler som ser sporty ut skal også være sporty å kjøre. På det området tipper jeg du er enig med meg. Men bør biler som ser trauste ut også være trauste å kjøre. Jeg er ikke så helt sikker, men det er tydeligvis hva Nissan mener.

X-Trail er nemlig alt annet enn sprek og ungdommelig. Hele kjøreinntrykket er litt gammelmodig. I forhold til de mest personbilpregete bilene i denne klassen (les Kuga, Tiguan, RAV4 og også Forester), kjennes den nesten litt primitiv i starten. Du er aldri i tvil om at du kjører en ”firehjulstrekker”, ikke en litt høyere bil som tilfeldigvis også har firehjulstrekk.

Men det er ikke bare negativt. Det er en tung og solid kjørefølelse i denne bilen. Du får ikke lyst til å kjøre fort i svinger eller ta friske forbikjøringer. Men hvis jeg plutselig skulle få behov for å krysse en fjellovergang i storm og uvær vet jeg at jeg ville følt meg trygg i X-Trail.

Fireshjulstrekk-systemet går utenpå det som tilbys av mange konkurrenter. Du kan velge mellom forhjuls- og firehjulstrekk. Du kan også låse senterdifferensialen - slik at kreftene går 50/50 foran og bak.

5 Interiør/plass

X-Trail har noe mange av konkurrentene i denne klassen mangler: Nemlig god plass! Her får du et bagasjerom på inntil 479 liter. Nissan har laget en små-kronglete løsning med mange små rom i ”gulvet” under bagasjerommet. Men når du blir vant til å bruke det, kan det være smart. Du må bare ta deg tiden til å pakke godt og utnytte det skikkelig.

God plass i store forseter og i baksetet sitter to voksne veldig bra. Tre går til nød – og er det snakk om unger, er dette en ekte femseter.

Hvis jeg nå sa at interiør-designet er i Audi-klassen, ville du tro på det? Nei, tenkte meg det. Vi er – nesten naturligvis – ikke der. Tvert imot: Dette er langt unna.

Heldigvis har Nissan gått bort fra de midtstilte instrumentene i første X-Trail, men bortsett fra det kunne dette interiøret godt vært fra 1998. Mye svart hardplast som smaker av sparekniv. Dette er japansk slik de beste japanerne har sluttet å gjøre det. Men samtidig er det neppe noe her som kommer til å begynne å skramle eller gå i stykker på veldig, veldig mange år. Og når alt kommer til alt er det jo ikke så dumt det heller.

4 Motor

To-liters diesel på 150 hk og 320 NM er omtrent akkurat som det skal være i denne klassen.

X-Trail er imidlertid en tung bil, så du må ikke forvente deg det helt voldsomme overskuddet.
Motoren støyer også ganske mye, her burde Nissan spandert litt mer dempemateriale.

Motorkarakteristikken kler resten av bilen godt. Som sagt er ikke dette bilen du får spesielt lyst til å råkjøre med. Og til helt alminnelig landeveiskjøring holder det greit. Mange konkurrenter er kjappere på 0-100 km/t, men det er bra med krefter til forbikjøringer.

3 Design

Vi kritiserer ofte japanerne for å vingle og skifte ut designretningene sine for omtrent hver modell. Det kan vi ikke beskylde Nissan for denne gangen. X-Trail er veldig tro mot originalen, men spørsmålet er om originalen egentlig fortjener det. Første generasjon X-Trail var aldri noen høydare på design. Denne bygger videre på det samme, med firkantede linjer og et veldig tungt totalinntrykk.

Samtidig er det ikke røft eller kraftig nok til å gi noen særlig machofaktor. Du framstår ikke som den tøffeste mammaen eller pappaen i gata med denne. Langt derifra. Bryr du deg om sånne ting, er det en lang liste over andre biler du heller bør kjøpe.

3 Miljø/økonomi

X-Trail starter på 341 938 kroner. Det er mye firehjulstrekker for pengene! Da har den bensinmotor under panseret, men du skal ikke opp i mer enn 370 441 kroner for å få den med 2-liters diesel på 150 hk. Fortsatt veldig mye bil for pengene.

Det er når den begynner å passere 450 000 kroner at X-Trail sliter med konkurrentene. Da skal du ha reell bruk for et skikkelig 4-x4-system og gjerne også plassen for å velge denne kontra resten av bølingen. Snittforbruk på 0.71 liter/mil (manuell) er greit, ikke like bra at utgaven med automat bruker 0,81 liter/mil. CO2-utslipp på 191 gram/km (manuell) er godkjent, men mange konkurrenter er bedre.

Nissan har generelt høy byggkvalitet og kjøper du ny X-Trail ligger det an til forutsigbart bilhold. Det at bilen ikke lenger er på så manges ønskeliste som nybil gjør også at du må regne med litt høyere verditap enn hos de beste konkurrentene.

Konklusjon

Jeg kjørte en av de mer status-pregete bilene i klassen uka før X-Trail-testen og det gjorde overgangen ekstra stor. I begynnelsen var hele bilen en nedtur. Men så begynte den å vokse litt, og gradvis litt mer.

For bortsett fra et ganske trist design og et interiør som allerede trenger oppussing, er dette en veldig kompetent bil. Den gjør jobben trygt og overbevisende. Den har plass til en hel familie – og den tåler røff bruk. Dessuten er dette en sånn bil som gjør at du slipper å gå med hjertet i halsen og frykte at telefonen skal ringe med dårlige (og dyre) nyheter når du du har den inne på service. Dette er ukomplisert og solid. Men samtidig: Er det nok? Sannsynligvis ikke når det er flere andre konkurrenter som også oppfyller fornufts-kvoten, men som samtidig også gir deg mye mer god-følelse. Derfor kommer X-Trail etter alt å dømme til å leve et liv i skyggen av både konkurrenter og Qashqai.

Totalt: 4/6

For deg

Du er null snobbete og bryr deg ikke om design

Ikke for deg

Du vil ha en SUV som også er sporty og/eller lekker

Vårt førstevalg

X-Trail er helt klart mest konkurransedyktig hvis du kjøper en rimelig utgave. 370 000 kroner for en stor og real firehjulstrekker med 2-liters diesel er gunstig. Da bør ikke verdtitapet bli altfor ille heller. Dette er derfor vår anbefaling - så får du heller leve med lite utstyr og et litt simpelt interiør.

Prøv også

På Broom-forsiden nå