Finn biler og biltester

2010 Opel Insignia 2,0 CDTi ecoFLEX Cosmo Stasjonsvogn

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Stasjonsvogn

Opel Insignia er ikke engang på topp 20-lista i Norge. Nå skal vi finne ut hva det skyldes.

- Hvorfor er det så få som vurderer Insignia når de skal kjøpe nybil?

Det spørsmålet har vi stilt oss mange ganger i Broom-redaksjonen. Opels store vendepunkt-modell er en stor suksess de fleste andre steder – bare ikke i Norge.

Så langt i år er den ikke engang blant de 20 mest solgte bilmodellene her hjemme. Det må kunne sies å være nesten oppsiktsvekkende svakt for en bilmodell som fikk så mye oppmerksomhet og god omtale da den kom for et par år siden.

Dette var bilen som skulle løfte Opel og kanskje til og med stjele kunder fra statusmerkene. Sånn har det absolutt ikke gått. Kundene velger fortsatt Avensis, Passat og Mondeo – i mye større grad enn Insignia.

Hva skyldes dette? Det er ingen hemmelighet at mange Opel-forhandlere sliter og at det heller ikke er bare idyll mellom importør og forhandlere.

Men har det også noe med bilen å gjøre? Det skal vi finne ut av nå. Vi har nemlig hatt en drøy testuke med en Insignia-modell som i alle fall på papiret burde vært en bestselger. Nemlig 2,0 CDTi stasjonsvogn i Ecoflex-utgave. 130-hesteren i Cosmo-utgave har startpris på 359 900 kroner. Med en gode del utstyr innabords, ender sluttsummen på 450 990. Ikke galt for en stor, velutstyrt stasjonsvogn.

4 Kjøreglede

Insignia kan umulig skremme bort noen på kjøreegenskaper, men den trekker nok ikke til seg veldig mange kunder som er etter en kjøreopplevelse heller. Dette må være nært den ultimate gjennomsnittsbilen når det gjelder kjøreegenskaper. Kompetent og skikkelig, men ikke så mye morofaktor.

Her vil de aller fleste finne seg til rette. Det er litt for mye støy fra hjulene (later til å være en svakhet på flere Opel-modeller om dagen) og dieselmotoren knurrer litt mer enn forventet. Men alt i alt helt godkjent. Den intime førerplassen gir at du har tettere kontakt med bilen enn i mange av konkurrentene. Til gjengjeld får du ikke samme storbilfølelse som mange av dem kan skilte med.

4 Interiør/plass

Bak rattet kjennes Insignia som en bil en klasse under. Der mange av konkurrentene prioriterer mye plass og luft foran, går Insignia andre veien med en intim og omsluttende førerplass. Ikke trangt, men heller ikke så rommelig som vi kan forvente av en bil i denne klassen. Senterkonsollen er diger og spiser mye plass.

Også i baksetet er det litt klaustrofobisk, selv om plassen er god, de smale vinduene er mye av årsaken til det. Også bagasjerommet er i praksis større enn det kan se ut som, både innenfra og utenfra. En snartur til IKEA avslørte at det går mye inn i denne bilen, bare du pakker litt. 540 liter bagasjerom med baksetene i bruk er bra, om ikke helt klasseledende.

Innvendig var Insignia en revolusjon i forhold til Vectra, og det var da også høyst påkrevet. Designet er absolutt ganske sprekt, men materialvalg er ikke like gjennomført. Det er for mye hardplast, særlig oppe på midtkonsollen til at den kan matche de beste i klassen. Sammen med det høye støynivået, gir det litt billigfølelse.

5 Motor

Ecoflex er Opels ”miljømotorer”. Denne utgaven er en 2-liter på 130 hester. Den passer bilen veldig bra og gir fint overskudd hele veien. Snittforbruk på 0.52 liter/mil er bra, likeså Co2 på 136 gram/km. Den sekstrinns girkassa passer fint til motoren og sjettegiret holder godt til vanlig motorveikjøring. Da er også motorstøyen hyggelig. Under akselerasjon og i starten bråker det litt mer, sannsynligvis har det mer med litt spinkel støydemping enn selve motoren å gjøre.

Opel har en forresten en svakhet på dieselmotorene sine ved at de trenger veldig mye turtall ved igangsetting. Det er ikke spesielt morsomt å kvele bilen flere ganger på gårdsplassen og ulike parkeringsplasser, men det klarte jeg med denne.

4 Design

Insignia har ikke rukket å bli gammel ennå, men designet har unektelig falmet litt siden vi så det første gang. Likevel: Dette er en bil som veldig mange oppfatter som ”pen”. Min egen uhøytidelige spørreundersøkelse underveis i testperioden resulterte veldig mange positive tilbakemeldinger – og nesten ingen negative.

Og det er lett å skjønne. Dette er et harmonisk og pent design. Stasjonsvogna er også blant de mest sporty på markedet og gjør en god jobb med å skjule størrelsen sin. Det negative er at den overraskende fort har blitt anonym. Når la du sist merke til en Insignia i trafikken?

4 Miljø/økonomi

Insignia taper neppe kundene på pris. Her er den absolutt konkurransedyktig, noe testbilen er et godt eksempel på. Den starter altså på 359 900 kroner. Temmelig fullspekket ender den på 450 000 kroner. Opel tar seg heller ikke utpreget godt betalt for ekstrautstyr. Navigasjon som også innebærer sju høyttalere og multifunksjonsknapp kommer for eksempel på 14 000 kroner.

Dieselforbruket vil heller ikke blakke deg og Insignia er ikke noen spesielt dyr bil å eie. Usikkerhetsmomentet er verditap. Den er litt for ny til at vi kan si mye bastant om det ennå, men vi heller mot at den sannsynligvis vil tape seg noe mer enn biler som Passat og Mondeo. Her er også forhandlerne viktig og på det området er det altså ikke bare fryd og gammen om dagen.

Konklusjon

Ble vi noe klokere i løpet av testperioden? Både ja og nei. Isolert sett byr ikke Insignia på så veldig mye nytt i denne klassen. Der den skiller seg mest ut er på design og førermiljø, sistnevnte er atskillig mer intimt enn hos de fleste konkurrentene. Smak og behag – men det er med på å redusere storbilfølelsen, noe mange etterspør i en bil som dette.

Ellers er den veldig på det jevne. Ikke best på noe – men heller ikke med noen store svakheter. Som kollega Benny og jeg konkluderte etter å ha byttet litt fram og tilbake: Insignia minner egentlig veldig mye om Toyota Avensis. Det er også en bil veldig på det jevne. Men Avensis er altså Norges nest mest solgte personbil så langt i år ... Da er det ikke til å komme unna at det er andre ting enn selve bilen som er årsaken til at Insignia ligger langt, langt etter.

Totalt: 4/6

For deg

Du vil ha en pen og veldig kurant stasjonsvogn til overkommelig pris.

Ikke for deg

Du ønsker å skille deg ut – og verdsetter ekstreme kvaliteter.

Vårt førstevalg

Insignia skal du kjøpe i stasjonsvogn, i alle fall hvis du bryr deg om verditapet. Testbilen med 130-hester er en fin bil. Men snart kommer Insignia også med kombinasjonen diesel og firehjulstrekk. Det blir en interessant bil!

Prøv også

På Broom-forsiden nå