Finn biler og biltester

2011 Opel Insignia 2,0 CDTi 160hk AWD Aut Cosmo Combi-Coupè Diesel

Test: Opel Insignia 4x4: En glemt bil - også med 4x4

Tøff og ypperlig vinterbil - så hvorfor selger den ikke bedre?

 

Hva er dette?

Insignia er Opels kanskje vakreste modell noensinne – og denne har automatgir, firehjulstrekk og 160 hesters diesel. Kombicoupeen er etter vår mening den mest vellykkede Insignia-varianten – der det estetiske kun ødelegges av vindusviskeren på bakluka.

Utover det har Opel virkelig funnet et design som sitter – hele veien fra fronten til hekken med de brede hoftene og tøffe lyktene. Særlig i OPC-versjon blir det gromt. Og kombicoupeen er jo nesten like praktisk som en stasjonsvogn også.

Testbilen har en prislapp på 541.800 kroner. Det er mye – men så får du også mye bil for pengene – som lekkert skinn, firehjulsdrift, 6-trinnsautomatgir, OPC-pakke, 160 hk dieselmotor og navigasjon. Spørsmålet er om det er nok ...

LES OGSÅ: Her er stasjonsvogna med største bagasjerom

 

Hvordan er den å kjøre?

Insignia er en tung bil – men kjører godt. 4x4-systemet fungerer ypperlig og bidrar til en komfortabel og udramatisk kjøreopplevelse. Den er ikke spesielt leken – men kan settes i Sport-modus om du ønsker. Da blir instrumentene røde, den girer ned og er klar til dyst.

Litt for klar, etter vårt syn. Turtelleren blir liggende for lenge på rundt 3.000 o/m – og det høres. Ikke på en positiv måte dessverre – motorlyden er ikke fintunet og høres anstrengt ut. Dessuten er en for påtrengende – vi savner nok lydisolering.

Den er et hyggelig leketøy når du vil kjøre aktivt over korte perioder – men kunne godt vært litt mindre ekstrem. Vi hadde kanskje også vært tilbøyelig til å bruke den oftere om den var koblet mot en 6-sylindret motor som sang under panseret. Men det er dem altså ikke.

Sånn ellers er ytelsene bedre enn en kanskje skulle tro ut ifra papirene. 0–100 km/t tar 10,5 sekunder, det er det ingen som får gåsehud av – men den drar jevnt og trutt og du har krefter nok.

 

Hvordan er plassen?

Vi må dessverre rapportere om kummerlige forhold for passasjerene i baksetet. Taket skråner for mye – og plassen til bena er sterkt begrenset.

Bagasjerommet er imidlertid rimelig bra – og rommer bare 10 liter mindre enn stasjonsvogna – 530 kontra 540. Når det er sagt må det imidlertid nevnes at stasjonsvognutgaven slett ikke er klasseledende hva gjelder bagasjeplass. Kanskje er forskjellen så liten at en heller burde gå for kombivarianten – som jo er mye penere å se på.

De som benytter seg av forsetene har ingen ting å klage på. Her er plassen raus – og det er gode justeringsmuligheter både av sete og ratt.

LES OGSÅ: Her er vår test av Insignia da den først kom på markedet

 

Finest utenpå eller inni?

Insignia er en pen bil – og vi har veldig sansen for kombiversjonen og sedanen. Stasjonsvogna blir for klumpete og rar i hekken.

De har klart å lage en bil som skiller jeg ut i mengden, og som er tøff og aggressiv i utseendet. OPC-pakken gjør den hakket hvassere enn de andre – men er absolutt ikke påkrevd for at den skal se barsk ut.

Likevel er det kanskje interiøret vi liker best. Her tok Opel kvantesprang da de kom med Insignia. Det er mange knapper i midtkonsollen, men det meste du trenger kan håndteres via menyhjulet og knappene mellom forsetene. Dette systemet er både logisk og effektivt å bruke. Instrumenter, seter og midtkonsoll er dessuten smakfullt satt opp.

Vi har ikke sansen for treverket som pryder testbilen. Det ser billig og utdatert ut – ikke slik vi er blitt vant med i moderne biler – og er ikke verdig resten av det lekre interiøret.

Setene er kort sagt nydelige. De er innbydende både å se på og å sitte i. Passe myke og god sidestøtte. Rattet er litt for hardt til å måle seg blant de beste – men likevel over snittet.

LES OGSÅ: Vi har MANGE saker om Opel – bare se her!

 

Går den bra?

Alt er relativt heter det – og det er i alle fall sant i denne bilen. Det er den nest sterkeste dieselmotoren du kan få på i Insignia (2.0T CDTi har nemlig biturbo og 195 hk), men det betyr ikke at du får en sportslig bil. Til det veier den for mye.

Vi vil heller si at dette er en motor som passer bilen veldig godt – og tror fort vi ville synes at de med mindre krefter blir litt daffe i sammenligning.

Forbruket er på 0,64 l/m – uten at det er egnet til å imponere så mange lenger. Firehjulstrekk og mange kilo å drasse på får ta skylden for dette.

Toppfart er i utgangspunktet ikke så interessant i Norge, men vi tar med at den klarer 213 km/t.

LES OGSÅ: Her er testen av Insignia stasjonsvogn med 130 hk dieselmotor

 

Og hva er konklusjonen?

Den begynner å bli aldrende, selv om den først kom som 2009-modell. Den ble også Årets Bil i Europa i 2009. Men Insignia fortjener og trenger en oppgradering særlig på motorsiden for å henge skikkelig med i konkurranse med andre i denne klassen.

Forøvrig er den prismessig ganske likt Passat - som riktignok ikke har akkurat samme motor. Men om du velger Passat med 170 hk, koster det fra 442.800 for stasjonsvogn (431.700 om du velger 140 hk). Insignia Sports Tourer (stv.) koster fra 412.900 - med 10 hk mindre.

Bilen isolert sett er både pen og har gode kjøreegenskaper, problemet er at flere av bilene i samme prisklasse har utviklet seg en del siden Insignia kom på markedet. Den kan heller ikke lene seg så mye på pris, og når de praktiske godene som mange er ute etter når de skal kjøpe en rommelig familiebil ikke svarer helt til forventningene, så blir det tøft.

Utgangspunktet er meget godt – men vi ser altså fram til å se hva generasjon to av Ingsignia vil ha å by på.

Bil: Opel Insignia Type: CDTI 4x4 Motor: 2.0, diesel Effekt: 160 hk 0-100 km/t: 10,5 sek. Forbruk: 0,64 Bagasjerom: 530 liter Pris: Fra 392.900 kroner Pris testbil: 541.800 kroner

LES OGSÅ: Her kan du se testen av konkurrenten Toyota Avensis

Lenker

På Broom-forsiden nå