Finn biler og biltester

2013 Opel Mokka 1.7 CDTi 4X4 Stop/Start Enjoy Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Opel Mokka: Ny tøffing i SUV-klassen

Kan være redningen for hardt pressede Opel.

Det er kaldt og surt – og inn fra Nordsjøen blåser en iskald vind. Men vi koser oss på stranden i St. Peter-Ording i nord-Tyskland likevel, der vi sitter bak rattet i en Opel Mokka.

Med noen lett hoderystende tyskere som tilskuere raser vi rundt på stranden så sand og vann står i alle retninger – fotosession er fotosession.

Sammen med Autofil-kollega Knut Arne Marcussen gir jeg gass fordi vi ønsker gode bilder – og fordi det rasende moro!

Ikke den verste dagen på jobb dette – men for Opel er det fullt alvor. Mokka er en bil som MÅ lykkes ...

LES OGSÅ: Opel Mokka: 900 har bestilt nykommeren

 

Overrasket

Opel har nemlig lite å glede seg over når det gjelder salgsstatistikkene om dagen. Men det er ting som tyder på at nedturen kan være i ferd med å snu.

Ut av det blå kom nemlig nyheten tidligere i år om at kompakt-SUV-en Mokka var på vei. En bil som går rett inn i et marked som øker, selv i et kriserammet Europa.

Det er nok ikke med så rent lite spenning Opel nå forsøker seg på SUV igjen – etter at den forrige satsingen, Opel Antara, floppet stygt.

LES OGSÅ: Så billig kan du få en tøff stasjonsvogn med 4x4

 

Gode argumenter

På pressekonferansen i forbindelse med lanseringen kommer den ene Opel-sjefen etter den andre på podiet for å fortelle med den særegne entusiasmen bare tyskere kan vise til, om hva som skal gjøre Mokka til en bestselger.

Og de har noen gode argumenter å slå i bordet med: Innstegsprisen er lav, det er gode utstyrspakker og det er en del praktiske og tekniske løsninger som de andre i klassen ikke har.

Spørsmålet er om det er nok ...

LES OGSÅ: Bestselgerne er sjelden de smarteste kjøpene 

 
Prøv også: 

Mitsubishi ASX:

Kompakt-SUV-vinneren de siste årene

Les vår test av ASX her:

Skoda Yeti:

Billig, solid og bra

Les vår test av Skoda Yeti her:

Nissan Juke:

Skiller seg ut fra mengden

Les vår test av Nissan Juke her:

 

Bil: Opel Mokka Type: 1,7 CDTI og 1,4 ecoFLEX Effekt: 130 hk / 300 nm – 140 / 200 nm 0–100 km/t: 9,4 sek. (FWD) 9,6 (AWD) – 9,8 sek.Forbruk: 0,54 l/mil (FWD) 0,56 l/mil (AWD) – 0,8 l/mil Bagasjerom: 356 liter Pris: Fra 239.000 kroner (AWD fra 304.000 kroner)

LES OGSÅ: Ford EcoSport: Ny billig-SUV på vei

4 Kjøreglede

Mokka er en kort, høy og ganske smal bil. Det er ikke nødvendigvis noen god oppskrift for kjøreglede – og dette er da heller ikke Mokkas paradegren.

Den matcher for eksempel ikke Subarus lave tyngdepunkt og smidige kjøreegenskaper – men er såpass "rund" at den trolig vil appellere til mange likevel.

Under testingen fikk vi kjørt bilen i hastigheter langt utover det vi gjør i Norge, og ble imponert over hvor stødig og trygg bilen virket – også da speedometernåla nærmet 200 km/t.

Fjæringen er en fin blanding mellom hard og myk – og fikser de fleste ujevnheter.

Det merkes at bilen i utgangspunktet er forhjulsdrevet – også om du går for 4x4. Men i det øyeblikket det blir for lite grep, koples bakhjulene inn. Noen seriøs off roader er det ikke snakk om - men den fikser de fleste utfordringene en norsk vinter har å by på.

4 Interiør/plass

Opel har lagt litt mer sjel i å få et påkostet interiør enn en del av konkurrentene. det er for eksempel vesentlig høyere kvalitets- og premiumfølelse enn i Mitsubishi ASX. Det gjelder både i materialkvaliteten, instrumenter og midtkonsollen.

Det insisteres riktignok fortsatt på at sistnevnte skal være nedlesset av knapper. Men etter en stund lærer du deg at de som er på venstre halvdel av konsollen, nærmest sjåføren, er de viktigste. Da blir det litt lettere.

Ellers er kun førersetet tilgodesett med et justerbart armlene – passasjersetet har ikke fått denne "luksusen". Trolig er det så enkelt som at plassen ikke har tillatt to slike mellom setene.

Armlenet er for øvrig i veien når du skal bruke håndbrekket, som av en eller annen merkelig grunn har utløserknappen på toppen av håndtaket. Utradisjonelt? Helt klart. Smart? Helt klart ikke.

Heldigvis er plassen inni bilen ellers veldig god. Det er imponerende hvor mye takhøyde og romfølelse du får – også i baksetet.

Bagasjerommet er på 356 liter. Det betyr at du skal pakke meget rasjonelt om hele familien skal kunne dra på tur.

5 Motor

Vi prøvde både 1,4-liters bensinmotoren med 140 hk og turbo, og dieselen på 1,7-liter med 130 hk. Bensinmotoren virker som den passer bilen godt, helt til du prøver dieselen på 130 hk.

Det er nemlig etter vår mening kraftkilden som passer bilen desidert best. Da kjennes Mokka både pigg og fleksibel – og du trenger ikke å tvinge motoren opp i turtall for å få respons.

0–100 km/t med er gjort på 9,4 eller 9,6 sekunder – sistnevnte gjelder om du velger 4x4.

I tillegg til de to nevnte, kan du også få en 1,6-liters bensin på 115 hk. Det er innstegsmodellen, med laveste utstyrsnivå (Essentia) koster denne bare 239.000 kroner.

4 Design

Mokka er en litt vanskelig bil å bli klok på når det kommer til utseendet. I utgangspunktet syntes vi den så litt klumpete og rar ut – med en front der proporsjonene ikke helt henger sammen med resten av bilen.

Noe av dette blir rettet opp når vi ser bilen i virkeligheten. Men den er veldig fargeavhengig for å se bra ut. Den gjør seg best i tydelige fargevalg, sort, hvit, rød og knallblå.

Fronten klarer vi imidlertid ikke heeelt å bli bekvem med – det blir litt mye. Lyktene er stor og dominerende, og et kort panser gjør at den ser litt sammenklemt ut.

Bakfra er den mer spiselig – og det er faktisk standard med 18" felger – noe Opel er alene om i klassen.

Vi tar også med at Opel har laget et eget sykkelstativ som kan bestilles som integrert del av bilen. Her kan du feste opp til tre sykler.

Innvendig er det hele 19 oppbevaringsrom.

5 Miljø/økonomi

Når det kommer til hvor mye bil du får for pengene, stiller Mokka sterkt. Startprisen på 239.000 gjelder riktignok en modell vi tror få i Norge vil kjøpe.

At du kan få den med 1,4-bensinmotoren på 140 hk og firehjulstrekk for bare 304.000 kroner er det nok mange som vil dra nytte av. Det samme gjelder 130 hks dieselen med forhjulstrekk, med startpris på 275.000 kroner.

Forbruket på dieselen med forhjulstrekk er oppgitt til å være 5,4 l/mil (0,56 l/mil med 4x4) ved blandet kjøring, med et CO2-utslipp på 120 g/km (129 g/km med 4x4). Det er tall som tåler sammenligning med både Subaru XV, Skoda Yeti og Mitsubishi ASX.

Bensinmotoren krever 0,8 l/mil og CO2-utslippet er 140 g/km – som må betegnes som høyt.

Ellers leveres Mokka med en del hyggelig standardutstyr, som 18" felger (utstyrsnivå Enjoy/Cosmo).

Konklusjon

Det største aberet med Mokka er at du ikke får den med kombinasjonen 4x4, diesel og automatgir.

Men mange vil klare seg fint med manuell gir – eller gå for forhjulstrekk og automat. Etter å ha prøvd bilen tror vi nemlig det er diesel som gjelder – og at det trass i regjeringens føringer, er den som blir mest populær. Bensinmotoren blir både hakket for tørst, og oppleves som mer slitsom å kjøre.

Vårt valg blir 1,7 CDTI med firehjulstrekk og manuell gir – i et av de to høyeste utstyrsnivåene, Enjoy eller Cosmo.

I et stadig tøffere marked, tror vi Opel har funnet en modell som kan gi nytt liv hos forhandlerne i tiden fremover. Hele 900 bestillinger var inne hos norske forhandlere - før bilen ble lansert. Så her er det i alle fall et klart lyspunkt for både importør og forhandlere.

Men om Mokka er nok til å løfte Opel helt ut av myra - det er vi imidlertid ikke helt sikre på ...

Totalt: 4/6

For deg

Hvis du har en aktiv livsstil og klarer deg med begrenset bagasjeplass

Ikke for deg

Du forventer deg en fullverdig familiebil til langturer

Lenker

På Broom-forsiden nå