Der Golf GTI har vokst seg stor, feit og dyr, er Peugeot 207 RC mye nærmere den klassiske GTI-en. Den er liten, har under 200 hestekrefter og en prislapp som mange kan leve med.Og med samme motor som Mini Cooper S bør den også kunne by på mye moro.
Vær advart. Kjøper du en Peugeot 207 RC er faren for å miste lappen stor. Gasspedalen frister deg kontinuerlig, og lommeraketten skyter fart ut av hvert eneste lyskryss. Det er veldig moro, men kan fort ende opp med å koste deg dyrt.
Mens resten av kjøreopplevelsen er på den sportslige siden, er styrefølelsen som på en ordinær Peugeot 207. Rattet er uvanlig lett til å være en ekte folkesportsbil. På plussiden gjør det at landeveiskjøring i tett trafikk ikke blir for slitsomt. Vel og merke hvis du ikke lider av ryggproblemer. Fjæringen er nemlig i den hardere delen av skalaen, og du vil oppdage ujevnheter på selv de beste veiene. På tørr asfalt skal du ha mer mot enn vett for å utfordre veigrepet. Og du bør absolutt gi deg før bilen slipper.
Kløtsjen er ganske brå uten at den blir for tung, så vintersko er langt fra det beste fottøyet for aktiv kjøring. Men, det er akkurat som det skal være på en liten GTI. Så lenge du ikke slår ned baksetene er førerposisjonen god, men den lave sittestillingen og de forholdsvis brede a-stolpene gjør at du har litt dårlig oversikt. Sikten skrått bakover er også litt redusert siden passasjersetet kommer i veien.
Panoramataket bidrar til at interiøret føles lyst og luftig, på tross av bilens størrelse. Sportsstolene i skinn og alcantara, pluss noen andre detaljer er kule, men ellers er interiøret som en hvilken som helst 207. Det er ikke blant det peneste i klassen, men likevel et trivelig sted å være.
Dette er langt fra noen praktisk bil. For å slå ned baksetene må du vippe opp bakseteputa – og da går det hardt utover plassen i forsetene. Du har kun plass til fire og bagasjeplassen er veldig liten. 207 RC fungerer kun som bil nummer to, eller for den single.
Småbiler har tradisjonelt slitt med mye vind- og hjulstøy. I 207 RC er det imponerende stille, og du kan fint nyte en Chris Rea-plate i ro og mak, eller bare nyte vellyden fra motoren. På tomgang er det så stille at du lurer på om tenningen er på, men et lite trykk på gassen er alt som skal til for å få et lite snerr fra eksosrøret.
Motoren er et resultat av et samarbeid mellom PSA-gruppen og BMW, og 174 hk og 240 Nm er mer enn nok for en liten gokart som veier 1250 kg.
Dette er samme kraftpakke som du finner i Mini Cooper S og en veldig fin motor. Men i 207 RC har du bare fem trinn å sjalte med, og tar du turen til Autobahn, vil du nok savne det sjette. Men i Norge går det helt fint med fem, for du når Norges høyeste fartsgrense enkelt på andregiret.
I følge brosjyren: ”Man ser med en gang at det er en utrolig vakker bil. En bil med karakter: Myke, strømlinjede former. Med stramme, frekke linjer: En perfekt harmoni som understreker det vesentlige: med sitt ”katteaktige” utseende gir 207 utrykk for både smidighet og styrke”. Ja, ja. Hvis Peugeot mener det må det vel være sant.
Selv er vi ikke helt sikre. Kromspeilene, takvingen, de doble røra, og det tonede panoramataket er tøft. Vi synes også 207 kler tre dører bedre enn fem, men en utrolig vakker bil? Vi har sett penere.
Her stusser vi litt. Mini Cooper S har et utslipp på 149 gram CO2 per kilometer, Peugeot 207 RC slipper ut 171 gram. Det er merkelig når Minien bare er 50 kg lettere. Vi mistenker at girkassen må ta en stor del av skylden.
207 RC begynner på 339 800 kroner og det er få biler som gir deg mer moro for pengene. I RC-utgaven er standardutstyrslisten ganske lang, og du trenger ikke sette mange kryss på ekstrautstyrslista. Det gjør at du ender opp med en bil som er vesentlig rimeligere på skilter enn Mini Cooper S. Likevel, 207 RC har ikke solgt i bøtter og spann. Husk at det er en litt sær bil fra et merke med en vane for stort verditap.
Det finnes biler som er morsommere, og det finnes biler som er mer praktiske. Men er du singel – eller har barna flytta hjemmefra – er det ikke mange biler som gir deg mer kjøreglede for pengene. Det vil si: helt til Onkel stopper deg og tar lappen. Du kommer nemlig fort til å lide av kronisk tung gassfot i en Peugeot 207 RC.
Du aldri tar med deg mer enn håndbagasje.
Du har råd til en Mini Cooper S.
207 RC har bare én motor og utstyrsvariant. Prisforskjellen på RC og GT er så liten – 33 000 kroner ekstra for 24 hk, 17” alufelger og kromdetaljer – at vi ville gått for topputgaven. Med alle andre 207 under disse to forsvinner kjøregleden.