Finn biler og biltester

2012 Peugeot 208 Active 1,4 HDi 68hk Combi-Coupè Diesel

Test: Peugeot 208 1,4 HDI: Liten bil – som gjør stort inntrykk

På pris, plass og forbruk er denne i toppklasse. Les testen:

Peugeot har lang tradisjon for å lage småbiler. 205 er jo en legende. Den ble produsert i 15 år – og totalt 5.278.000 eksemplarer forlot fabrikkene.

Dette har naturligvis skapt en viss forventning når nye biler har kommet til – og de har blitt ganske mange. Men av flere årsaker har ingen klart å matche suksessen til den opprinnelige.

Nå er de imidlertid på plass med nok en oppfølger – med betegnelsen 208.

LES OGSÅ: Peugeot CTI: Drømme-cabrioleten på 80-tallet 

Mye har skjedd med Peugeot sin småbilsatsing siden 205 debuterte i 1983, men flere ting er også opprettholdt: Kompakt størrelse, små og gjerrige motorer, mest mulig plassutnyttelse og ikke minst – lav pris.

Er det en ny legende på gang?

Hvis du ønsker mer kjøreglede kan du glede deg til denne: Peugeot 208 GTI

 

Prøv også:

 

VW Polo:

Dyrere - og sterkere

Ford Fiesta:

Ny modell på vei!

Toyota Yaris:

Billig - og en småbilfavoritt

Vil du heller ha forgjengeren - Peugeot 207? Les vår bruktbilguide på denne bilen her:

Bil: Peugeot 208 Type: 1,4 HDI Motor: 1,4-liter diesel Effekt: 68 hk 0–100 km/t: 13,5 sek. Forbruk: 0,38 l/mil. Bagasjerom: 285/1076 liter Pris: Fra 169.800 kroner (3-dørs) / 173.800 kroner (5-dørs), Pris testbil: 188.900 kroner

LES OGSÅ: Peugeot 208: Denne bilen går mot strømmen

4 Kjøreglede

Dette er ikke denne bilens sterkeste punkt. Setene er ikke spesielt gode, og blir fort små for de som er velvoksne. Det er også begrenset sidestøtte.

Det siste er litt dumt, siden bilen krenger en del når du gir på i svingene. Men dette er da heller ikke noe sportsbil – og forsøker på ingen måte å lure deg til å tro det heller.

Men å frakte deg komfortabelt og effektivt fra A til B klarer den helt fint – og den er overraskende kompetent også når du får opp farten på motorveien.

Den er så stabil og stillegående at den KAN lure deg til å tro at du kjører en større bil.

4 Interiør/plass

Dette punktet er et "enten eller" for mange. Her har nemlig Peugeot gått for en heller utradisjonell løsning når det gjelder plassering av instrumentene på dashbordet – og ikke minst når det kommer til størrelsen på rattet.

Sistnevnte er bitte lite – for å hindre at det skal komme i synsfeltet for de tidligere nevnte instrumentene som er plassert ganske langt opp og fram på dashbordet.

Det tar litt tid å bli vant med å holde i et så lite ratt, og for undertegnede kom det uansett i veien for utsikten. Men med litt justeringer både av sete og rattet så gikk det seg til.

Det er overraskende god plass både i fortsetet og baksetet. Det er ikke noe problem å få inn fire personer. Det som imidlertid viste seg å være litt irriterende for dem som sitter bak, er at det øvre festet til sikkerhetsselen er festet på en slik måte at den lett kan gnage på halsen/skulderen.

Bagasjeplassen er på 285 liter – eller hele 1.076 liter med baksetene nede. Og det til tross for at 208en har krympet 7 centimeter i lengden fra forgjengeren 207.

4 Motor

208en vi tester har 1,4-liters dieselen på 68 hk. Det er ikke akkurat snakk om monsterkrefter – men så er jo også bilen lett (1 tonn). Det trengs ikke all verdens krefter for å flytte den.

0–100 km/t tar riktignok 13,5 sekunder – som ikke akkurat er egnet til å imponere verken deg eller passasjerene dine. Men i vanlig trafikk, og ikke minst bykjøring, oppleves den som sterk nok i massevis.

1,4-literen kjennes faktisk ganske riktig på en slik bil – og oppgitt blandet forbruk på 0,38 l/mil er svært så hyggelig. Ut ifra testperioden virker det heller ikke helt urealistisk. På langkjøring skal det være mulig å få den ned i 0,34 l/mil.

CO2-utslippet er på 98 g/km – mens NOX-utslippet, som jo begynner å gjøre seg mer og mer gjeldende, er på 151 mg/km. Tilsvarende tall for inngangsmodellen på bensinsiden er: CO2: 99 g/km og NOx 23,3 mg/km. Bensinmodellen er et halvt sekund tregere til 100 km/t.

Forskjellen er altså minimal på CO2-utslippet og små på ytelsene – men desto større på NOX-utslipp.

3 Design

Jeg har litt vanskelig for å bestemme meg for om jeg liker den eller ikke. Forfra er den stilig, og LED-lyktene, grillen og fangeren løfter helt klart inntrykket. Men profilen til testbilen, som har fem dører, er litt kjedelig. Ingen små detaljer å henge seg opp i. Her liker vi bedre tredørsversjonen.

Rett bakfra er den også tøff – og får litt ekstra utstråling gjennom designet på baklyktene. De er ikke helt som alle andre på markedet.

Men på bilder virker sterke farger mer kledelig enn den duse sølv/rosa-metallic fargen på testbilen.

Innvendig er det ryddig og greit, som sagt med en dashbordløsning som krever litt tilvenning.

For øvrig hadde testbilen en skjerm som viste radio/blue tooth og kjørecomputer, som var både stilig og brukervennlig.

4 Miljø/økonomi

Akkurat i tilfellet småbiler, der 208 hører hjemme, er vi litt spent på hvordan fordelingen vil bli mellom diesel og bensin. Her er ikke forskjellen på utslipp/forbruk fullt så stor som på større modeller – og med regjeringens nye "retning" kan nok flere bli fristet til å gå for bensin.

Prisforskjellen på bensinmotoren på 68 hk og samme effekt på diesel er drøyt 23.000 kroner. Uansett hvilken du eventuelt går for, så får du mye bil for pengene.

Annenhåndsverdien på denne bilen er vanskelig å spå. Peugeot er vanligvis ikke best i klassen på dette området, men det er avhengig av hvordan den selger. Dessuten er det viktig hvordan både kommende Fiesta, Yaris og for den del de andre nye, mindre og enda billigere småbilene VW Up og Skoda Citigo, vil selge.

Konklusjon

Det er egentlig ganske utrolig hvor mye bil du får for pengene i denne klassen. Lille 208 er intet unntak. Trass i svært kompakte utvendige mål, er plassen innvendig overraskende stor. Og du får både ESP, 6 kollisjonsputer, elektrisk servostyring og cruise control som standard i inngangsmodellen til 161.000 kroner (3-dørs).

Kjørefølelsen er bedre enn forventet – og designet holder absolutt mål sett opp mot større og dyrere modeller.

Men 208-en får det ikke lett. For her har slagerne Toyota Yaris, Ford Fiesta og VW Polo regjert en stund. Det Peugeot kan by på i dette selskapet er imidlertid like god plass, lavest utslipp og forbruk – og ikke minst, lavest startpris.

Det bør derfor være en interessant nykommer som nå har presentert seg ... Men noen ny legende, ala 205, blir den nok ikke – og kanskje vil det aldri bli mulig å gjøre en slik suksess igjen.

Totalt: 4/6

For deg

Økonomi og miljø er viktig

Ikke for deg

Du ønsker alt det nyeste utstyret

Lenker

På Broom-forsiden nå