Finn biler og biltester

2008 Peugeot 4007 2.2 HDi

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi: Trillingbroren

Peugeot 4007, Citroën C-Crosser og Mitsubishi Outlander er egentlig samme bil lansert gjennom tre produsenter. Vi tester trillingbroren Peugeot 4007 i topputgaven 2,2 HDI.

Peugeot har lange tradisjoner med de tre begrepene syvseter, diesel og stasjonsvogn. Helt siden høsten 1958 har den franske produsenten med løveemblem i grillen lagd slike biler. 403 het modellen da og hadde en 1,8-liters dieselbrenner på 55 hk. Mye vann har rent ut i Mjøsa siden den gang! Nå tester vi siste skudd på stammen – Peugeot 4007.

4 Kjøreglede

4007 er stiv og stram i oppsettet. Den duvende myke og typiske franske komforten er ikke her. Grunnen er naturligvis at dette (egentlig) er en Mitsubishi. Kjøreegenskapene kan – ikke så veldig overraskende – heller ikke kalles sportslige. Trygg, komfortabel og forutsigbar er stikkord her. God takhøyde, masse plass, gode seter og store vindusflater, gjør sammen med en sterk dieselmotor at 4007 oppleves som en skikkelig «familie på tur-bil».

Firehjulstrekksystemet, som er en elektronisk styrt viskosevariant, er lettfattelig og enkelt å betjene med et lite hjul mellom setene. Ikke veldig avansert, men mer enn godt nok til å sikre god framkommelighet uansett veistandard og føreforhold.

4 Interiør/plass

Peugeot 4007 er en stor bil med rikelig innvendig plass, i alle fall så lenge de to bakre setene ikke er i bruk. Skal du bruke den som syvseter, forsvinner mye av bagasjerommet – og de to som skal sitte på bakre rad bør ikke være altfor storvokste. Når den bakre seteraden ikke er i bruk, felles den helt flatt ned i bagasjeromgulvet.

De skinntrukne setene er gode, sittestillingen er litt oppreist og mange mil kan tilbakelegges uten at du blir sliten. I baksetet koser den yngre generasjon seg med film på den originale, takmonterte DVD-spilleren med tilhørende trådløse hodetelefoner. Også her er plassen god, selv for langbeinte 16-åringer.

Interiørdesignet er enkelt, men funksjonelt. Kun to runde instrumenter (turteller og speedometer) lyser i svakt oransje foran deg. Bensinmåleren er en liten digital søyle i infodisplayet. Temperaturmåler finnes ikke. Klimaanlegget betjenes av tre runde hjul på midtkonsollen.

Navigasjonsanlegget oppleves som litt utgått på dato og noe tungbetjent, men det gjør jobben.
Det er litt skrammel og klirring fra dashbordet når det er kuldegrader. Dette kommer av at materialkvaliteten ikke er helt på topp og det er utstrakt bruk av hard plast. Finishen er det derimot ikke noe å si på.

5 Motor

Motoren er som tidligere nevnt en dieselmaskin på 2,2 liter. Den yter respektable 156 hk og har et dreiemoment på 380 Nm. Dette er gjør at 0 til 100-sprinten går unna på 9,9 sekunder, mens toppfarten er 200 km/t. Girkassen er sekstrinns manuell med ganske lang spak. Dette gir litt «Land Rover light-følelse», men fungerer fint med presise skift. Automatgir er dessverre ikke tilgjengelig.

Motoren brummer noe under akselerasjon, men går stille og rolig i landeveisfart. Bilen oppleves som mer enn sterk nok til hverdagsbruk. Dieselforbruket ligger på 0,72 l/mil, og må helt klart sies å være godkjent for en 1750 kg tung SUV som ruller på småfeite 18-tommers hjul.

4 Design

Digert luftinntak under støtfangeren har de siste årene vært en av grunnpilarene i Peugeots formspråk, og på 4007 har de fått anledning til å ta den helt ut! Haikjeften er enorm – om det er pent eller ikke kan diskuteres. Annerledes er det i hvert fall og det gir bilen særpreg. Det understreker også det litt robuste uttrykket man ofte ønsker at en SUV skal utstråle.

Vår testbil er en Premium Pack-utgave med kromdekor rundt vinduer og på stigtrinn. Sammen med 18-tommers felger og i en mørk farge ser bilen både pen og tøff ut. Men du trenger ikke nypussa briller for å se Mitsubishien bak staffasjen.

3 Miljø/økonomi

Nesten 550 000 kr koster vår testbil. Da er det aller meste av tilgjengelig tilleggsutstyr inkludert, slik det nesten må være i dette segmentet. Likevel er dette i overkant dyrt. Peugeot har i likhet med broren Citroën C-Crosser nok et noe større verditap enn «originalen» Mitsubishi Outlander. Det finnes halvannet år gamle 4007-er med samme utstyrsnivå som vår bil til salgs for godt under 400 000 kr.

Drivstofforbruk og generelle vedlikeholdskostnader er omtrent midt på treet, og bør ikke skremme noen. CO2-utslippet på 194 g/km er ikke imponerende lavt, men heller ikke skremmende høyt. Peugeot har partikkelfilter som standard på alle nye dieselbiler.

Konklusjon

Dette er en fin, velutstyrt og romslig familiebil som viderefører tradisjonene (syv seter, diesel og stasjonsvogn) til det stolte franske merket på en grei måte. Det er imidlertid ikke noen premium-SUV på linje med BMW X3, Volvo XC60 eller Audi Q5. Til det er den litt for simpel og enkel, alt utstyret til tross. Så koster den jo også 150 000 kr mindre enn premium-kameratene med samme utstyrsnivå.

Annenhåndsverdien er imidlertid bekymringsverdig, og det samme er det faktum at en ny Mitsubishi Outlander – som altså er samme bil – koster 100 000 kr mindre (da med 2-liter 140 hk dieselmotor).

Totalt: 4/6

For deg

Du er ute etter en fornuftig SUV, men utstår ikke tanken på å kjøre japse.

Ikke for deg

Du vil være hyttebilkongen i Hemsedal.

Vårt førstevalg

Denne finnes kun i to utgaver. Velg en loaded Premium Pack-utgave. Den koster noe mer, men er mye morsommere. Dessuten blir den enklere å selge brukt, verditapet blir uansett høyt.

Prøv også

På Broom-forsiden nå