Da de første bildene av Peugeot 508 ble offentliggjort, sperret undertegnede opp øynene. Her hadde designerne virkelig gått helt bort ifra de siste modellene, og lagt seg på en ny linje. Og snakk om vellykket dreining.
508 er i dag en av de aller peneste familiebilene du kan kjøpe - og utseendet gir inntrykk av at bilen koster langt mer enn de 276.900 kronene innstegsmodellen er priset til.
Det er bare å slå fast med en gang: Du får utrolig mye bil for pengene om du ender opp som eier av en Peugot 508.
Akkurat det var det mange nordmenn som skjønte ganske fort - for salget av 508 har vært formidabelt. Over 750 biler ble solgt før sommerferien.
LES OGSÅ: Jon Inges Hond Accord Sport Tourer
Peugeot 508
Pris: Fra 276.000 kroner (1.6 HDi manuell)
Bagasjerom: 560 liter
Lengde: 4,81 m. Bredde: 1,85 m. Høyde: 1,48 m.
Motor: 1.6 liter, 112 hk
Dreiemoment: 254 NM ved 1750 o/ min.
Forbruk: 0,48 l/m (blandet)
0-100 km/t: 11,6 sekunder
Toppfart: 181 km/t
|
Testbilen er utstyrt med 1,6-literen som vi kjenner fra både Ford og Volvo. Den yter i 508-en 112 hk - mer om motoren senere i testen.
Det vi i denne omgang slår fast er at den ikke er nok til å gi noe stort kick mens du kjører - men så er heller ikke det målet. Her skal det være praktisk, miljøvennlig og økonomisk.
Kombinert med et ikke spesielt sportslig und
erstell innebærer det at du ikke kommer til å sitte med horn i panna sånn helt uten videre.
Til formålet er imidlertid motoren helt ypperlig; nemlig å frakte deg og eventuelle passasjerer og bagasje fra A til B på en særdeles komfortabel og udramatisk måte.
Styringen er også presis og gir de tilbakemeldingene du ønsker - nettopp derfor skulle vi gjerne hatt litt mer effekt av og til. Da kommer nok resten av bilen enda mer til sin rett.
Her har virkelig 508 to av sine sterkeste kort. For du må nesten klype deg i armen for å forsikre deg om at du ikke har satt deg inn i en bil i premiumklassen. Så bra har interiøret på 508 blitt. Her er det svært elegant og alt du holder i og tar på føles "riktig".
Du sitter svært godt bak rattet, og passasjerer både foran og bak er tilgodesett med mer enn nok plass. Bagasjerommet er meget brukervennlig, og svelger 560 liter. Det er ikke størst i klassen, men i praksis gjør utformingen sitt til at du lett får utnyttet hver kubikkcentimeter til det fulle.
Det er også flere enkle men gode praktisk løsninger. Et håndtak til å legge ned baksetene er plassert like ved luka til bagasjerommet, slik at den jobben er gjort på to sekunder. Like ved er det også kroker til å feste handleposer. At ikke mange flere gjør dette er smått utrolig. Tommelen opp til 508.
Det eneste vi merker at dette at dette ikke er premiumbil på, er lyden når dørene lukkes og støyisoleringen. Men det er først på motorveien, når vi kommer opp i fart fra 90 km/t og oppover, at lyden fra dekk og vind blir litt mer påtrengende enn vi hadde håpet på.
Skal vi pirke, gir menyhjulet mellom forsetene, som styrer blant annet navi og stereo, følelsen av en litt billig løsning.
Men dette er småting - alt i alt er det svært mye å glede seg over når en kommer innenfor dørene i en 508.
Vi har såvidt nevnt motoren allerede. Det er altså ikke noen rakett - men vi skjønner veldig godt hvorfor mange likevel går for akkurat dette alternativet. Den oppleves nemlig som sterk nok til hverdagskjøring, og momentet gjør at en slipper å gire i tide og utide. 0-100 km/t tar 11,6 sekunder.
Når det kommer til forbruk, er den svært gjerrig - helt ned på 0,42 på langkjøring. I en bil som er så stor er dette imponerende tall. Selv med blandet kjøring er forbruket oppgitt til under halvliteren på mila. Begge deler stemte bra overens med det vi opplevde i praksis.
Co2-utslippet er imidlertid ikke lavere enn det må være - 125 gram per km er ikke klasseledende.
Vi hadde også gjerne sett at det var seks gir. Velger du samme motor med elektronisk styrt manuell girkasse (EMG), får du det. Da går også forbruket og Co2-utslippet enda litt ned - men tiden fra 0 til 100 km/t blir dårligere - over et halvt sekund mer. Det er mye. Så mye av vi ville tenkt oss nøye om før vi gikk for EMG-varianten.
Det er ikke alt Peugeot har gjort som kan sies å være like vellykket. Men med 508 har merket fått sin peneste modell siden 406 coupe, signert Pininfarina. Den har fått mindre lykter og grill - og mer stil og eleganse.
Vi tror dette designet vil holde seg bedre i tiden enn mange av de forrige modellene har gjort.
I hvitt og med panoramaglasstak får den et eksklusivt preg - og sportssetene i delskinn både ser lekre ut og oppleves som gode å sitte i.
Den sterkt hellende frontruta gjør imidlertid at sikten forover noen ganger kan bli begrenset - ikke minst fordi det innvendige speilet også tar mye plass i synsfeltet.
Pris vil alltid være et viktig argument når det handles bil. 508 kommer godt ut, ikke bare på grunn av en lav grunnpris på 276.900 kroner, men også takket være lavt forbruk.
I denne prisen får du også en god del hyggelig utstyr, som 6 airbager, hill assist, klimaanlegg med to soner og radio med USB-kobling.
Av annet utstyr vi vil anbefale å gå for er glasstak, navigasjon (som også inneholder bluetooth) og gjerne også sportsseter. Alt dette og mer til følger med i pakken som kalles Active.
Største konkurrenter er VW Passat og Ford Mondeo - som begynner på henholdsvis 300.000 kroner og 302.000 hvis du skal ha stasjonsvogn, og da får du motoren med 105 hk i Passaten og 115 hk i Mondeoen.
Octavia, med samme effekt som Passaten, starter på 233 000 kroner. Men her må det legges til at Peugot-en oppleves langt mer moderne og gir et høyere kvalitetsinntrykk enn konkurrenten fra Tsjekkia. Det drøyer nok ikke så lenge før vi får en ny Ocativa-modell på markedet - kanskje den blir en mer naturlig bil å sammenligne med?
Mazda 6 starter på 308 000 kroner - men da får du en bensinmotor på 120 hk. Forbruket er da oppe i 0,66 liter på mila. Billigste diesel har 129 hk, men fremdeles et forbruk godt over det 508 har, og dessuten en startpris på 320 000 kroner.
Den kanskje "farligste" konkurrenten kan imidlertid fort vise seg å bli klassens nyervervelse: Hyundai i40. De har mer eller mindre samme starpris og like stort bagasjerom. Klar for levering nå i sommer eller til høsten.
508 fortjener utvilsomt den gode mottakelsen som har blitt den til del. Det er tydelig at mange har latt seg sjarmere av en helt ny modell - mens Octavia, Mondeo, Passat, Citroen C5 og Mazda 6 alle begynner å dra på årene, facelifter til tross.
Hvilken utgave skal du velge:
Hvis lav pris og miljø er viktigst, ville vi valgt testbilen slik den er utstyrt. Den gjør nytten og bidrar kanskje til at du kan bruke litt ekstra penger på morsomt utstyr. Vi er imidlertid spent på å prøve HDI-motoren med 2-liter og 163 hk også. Her kan det være et kjøregleden våkner litt mer til liv.
Du er ute etter den nyeste bilen med det mest tidsriktige designet.
Du er ute etter å gjøre unna Trollstigen på kortest mulig tid.
Hvis lav pris og miljø er viktig for deg? Gå for minste diesel-motor og spekk den med utstyr!