Finn biler og biltester

2012 Peugeot 508 RXH Stasjonsvogn Diesel/Batteri

Test: Peugeot 508 RXH Hybrid: Den perfekte Norgesbilen?

Utstyrsmester, lekkert design, firehjulstrekk og lavt forbruk.

 

Hva er dette?

Peugeot 508 RXH er en 508 med off road-pakke på. Og for en pakke – RXH har gjort en pen bil mye tøffere. De stående LED-lysene i fangeren foran, plast rundt hjulbuene og røffe beskyttelsesplater foran og bak sørger for det.

I tillegg er bakkeklaringen økt til 18,4 centimeter. Helheten er lekker.

Og under panseret finner vi dessuten en annen spennende løsning, nemlig en dieselhybrid. Hovedmotoren er dieselen på 163 hk – koblet til forhjulene – mens elmotoren på 37 hk er koblet mot bakhjulene.

Dermed sikres du bedre framkommelighet, lavere forbruk – og har totalt 200 hk tilgjengelig. Så lenge elmotoren har nok strøm.

Dessuten kan du velge mellom fire ulike kjøreprogrammer: Auto, sport, 4x4 eller ZEV. De tre første er rimelig selvforklarende, mens sistnevnte består av å kjøre mest mulig på elmotoren.

Ifølge spesifikasjonene skal elmotoren alene gi en rekkevidde på opptil fire kilometer.

Denne modeller er kun tilgjengelig med den omdiskuterte, 6-trinns EMG-halvautomatiske girkassen.

LES OGSÅ: Sponser hver bilkjøper med mange tusenlapper

 

Hvordan er den å kjøre?

Løsningen med dieselmotoren koblet mot forhjulene gjør at du i utgangspunktet kjører en forhjulstrekk. Men om du velger Sport/4x4-programmet, eller systemet merker at det er behov for hjelp fra bakhjulene, endrer ting seg. Da blir bilen tryggere og du får økt framkommelighet. Men fullt så bra som en kanskje skulle tro er det ikke.

Bilen er behagelig og stille ved kjøring på motorvei – og du har bra oversikt i alle retninger.

Men hvis du forsøker å gi på litt i svingene merker du raskt at understellet ikke henger med. Understyringen er merkbar – og forsterkes av at det er forhjulene som gjør størstedelen av jobben.

Alt vi har skrevet om Peugeot: Klikk her

 

Finest utenpå eller inni?

Her er det fristende å si begge deler. For RXH-en er lekker både fra utsiden og innsiden.

508 er også i utgangspunktet en pen bil – men blir straks mer macho med 4x4-stylingen. Vi liker de stående LED-lysene i fangeren foran, beskyttelsesplatene foran og bak, innslaget av kromlister rundt kanalene og på fangeren bak.

Innvendig følges det opp med tofarget skinninteriør – med kontrastsømmer i samme farge som bilen (brunt). Den lekre midtkonsollen og de ryddige instrumentene gir et påkostet inntrykk. Alt er solid og materialkvaliteten på topp.

Vårt eneste lille ankepunkt er at knappene rundt menyhjulet gir en litt "billig" følelse når du trykker dem ned.

LES OGSÅ: TEST: Peugeot 508 SW: Ikke rart denne selger godt

 

Hvordan er plassen?

I utgangspunktet byr 508 på god plass både til folk og bagasje. I hybridmodellen er imidlertid bagasjerommet krympet med 160 liter, for å gi plass til batteriene.

Det betyr at du har 400 liter til rådighet. Det er ikke mer enn det må være – og kan bli litt snaut for familier på tur.

Når det gjelder baksetepassasjerene er det mer enn nok plass for både hode, ben og skuldre. Det går også rimelig greit å bruke det midterste setet – selv om det ikke byr på samme komfort som de to andre.

Foran er det kort sagt ikke noe å klage på – og sportssetene byr på solid støtte og god komfort.

LES OGSÅ: Peugeot 301: Her er en ny storselger

 

Går den bra?

200 hk er pent på papiret. I praksis er det ikke fullt så bra – mye takket være EMG-girkassen. Vi har testet denne i flere ulike modeller nå, og blir aldri skikkelig klok på den. Når det er sagt, må vi legge til at den fungerer best i kombinasjon med hybrid-motorisering. Men vi hadde heller valgt manuell gir, hvis det var mulig. Foreløpig er det ikke det.

0–100 km/t er gjort på 8,8 sekunder – og det er slett ikke ille.

Samtidig opplyses det om et snittforbruk på smått utrolige 0,41 l/mil ved blandet kjøring – vi snakker altså om en fullvoksen familiebil med 4x4, 200 hk og totalvekt på 1770 kilo!

Disse tallene klarer vi riktignok aldri å gjenskape – men at den er gjerrig på drivstoff er det liten tvil om. Totalt for testperioden, som er på nesten en uke, er forbruket på 0,55 l/mil.

LES OGSÅ: Peugeot 4008: Denne har du faktisk sett før

 

Og hva er konklusjonen?

Det morsomste med RXH er å kikke på standardutstyrslisten.

Her finner du blant annet webasto, head up-display, glasstak, navigasjon, bluetooth, delskinn og LED-lys foran. Her er RXH-en i en helt egen klasse!

Legg til at du får 200 hk, 4x4 og 18" alufelger med på kjøpet for under 500.000 kroner, og det begynner å ligne et skikkelig kupp.

I tillegg er forbruket imponerende lavt – og godt under det konkurrentene i denne klassen kan by på.

Men så begynner det å butte. EMG-girkassen ødelegger en stor del av kjøreopplevelsen – og du får den foreløpig ikke med manuell eller vanlig automat.

Kjøreegenskapene både off road og på vanlig vei er ikke så bra som vi skulle ønske – mens plassen er redusert sammenlignet med en vanlig 508.

Du får altså mye bil for pengene – men ikke fullt så mye som det ser ut som på papiret.

LES OGSÅ: VW Passat Alltrack: Slår knockout på SUV-broren

Bil: Peugeot 508 RXH Motor: Hybrid Effekt: Totalt 200 hk (163 hk diesel/37 hk elmotor) 0–100 km/t: 8,8 sekunder Forbruk: 0,41 l/mil (blandet) Bagasjerom: 400 liter Pris: Fra 492.000 kroner Pris testbil: 548.000 kroner 

 

Lenker

På Broom-forsiden nå