TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2011 Peugeot RCZ 2,0 HDI 163 hk Coupè Diesel

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDI: Ikke bare et leketøy

Sporty coupe med noe som var ganske uhørt i denne klassen tidligere.

 

Hva er dette?

Peugeots vakre coupe er tilgjengelig også med diesel. Vi har testet bensinvarianten på 156 hk tidligere, nå tok vi dieselen ut på tur. 163 hk og 340 NM lover godt. Prisen er fra 408 000 kroner - som er litt dyrere enn innstegsmodellen med bensin. Kan det være slik at en sportscoupe fungerer bedre med diesel enn bensin?

Testbilen er for øvrig godt utstyrt, med både navigasjon med 3D-visning, JBL HiFi-anlegg, elektriske stoler, svingbare xenonlykter og 19" designfelger. Peugot mener alvor i kampen om Audi TT-kundene.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om Audi TT

 

Hvordan er den å kjøre?

CRZ trives ypperlig i svinger, og nærmest ber om å bli presset. Hvis du blir fristet til å gi på litt, svarer den umiddelbart med trygg og rask respons. Bilen smyger seg fram og sitter svært godt på veien. Den er faktisk like morsom å kjøre som du forventer ut ifra utseendet.

Noe støy er det fra motor og dekk, og på lange turer på motorveier merkes det. Men så står det også 19" lavprofildekk på testbilen, så dette endrer seg kanskje noe om en velger mindre dimensjoner.

På tomgang er imidlertid vibrasjonene en forbinder med dieselmotorer minimal, og lyden er også kamuflert litt for å bli kvitt den verste knatringen.

Denne motoren er dessuten ypperlig også om du ønsker å cruise avgårde på langtur, dreiemomentet gjør at du slipper å gire noe særlig.

LES OGSÅ: Her er en klassisk coupe fra Ford

 

Hvordan er plassen?

Overraskende god. Bilen ser utrolig kompakt ut, og den høye skulderlinja skjuler at det faktisk er tilstrekkelig med plass også i høyden. Selv undertegende med sine 190 cm finner seg fint til rette.

Baksetet er naturligvis ikke noe for voksne, eller en gang ungdom. Men ISOFIX gjør det mulig å montere barnesete, og for småbarn er det plass nok.

Bagasjerommet er 321 liter - og det duger for to personer på tur.

LES OGSÅ: Test av Peugeot 407 Coupe

 

Finest utenpå eller inni?

Ja, takk begge deler! RCZ er etter vårt syn Peugeots mest vellykkede coupe så langt. Designet med aluminiumsbuen på taket og de markerte hjulbuene gir bilen et særegent og muskuløst preg. Kuplene på tak gir også særpreg.

Det blir ikke så mye verre på innsiden. Lekkert instrumentpanel, en elegant og klassisk analog klokke midt på dashbordet og skikkelige sportsseter.

Setene kan bli noe harde for lange turer, og vi savner muligheten til å vippe opp fronten på disse, men ellers er det lite å kritisere på dette området.

Rattet er stilig, men vi kunne godt tenke oss at det var litt tykkere, slik sportsrattene skal være.

 

Går den bra?

Absolutt. Det er en sprek liten sak, også med diesel. 0-100 km/t er unnagjort på 8,2 sekunder. Det er ikke superraskt, men oppleves tilstrekkelig når bilen brukes i hverdagen.

På papiret er dieselen 0,2 sekunder tregere enn sin modellbror utstyrt med bensinmotor (156 hk / 0-100 km/t: 8 sek med manuelt gir). Bensinmotoren kan dessuten bestilles med automat. Da blir den imidlertid 0,4 sekund tregere på øvelsen 0-100 km/t (8,4 sek) - og må dermed se seg slått av dieselen.

Den manuelle kassen er fint satt opp, med korte og presise utvekslinger. Det oser sportslighet, og er med på å øke kjøregleden.

PS: Vi har ikke fått prøve bensinmotoren med 200 hk. Den fikser 100 km/t på 7,5 sekunder med manuelt gir.

 

...og hva er konklusjonen?

Dette fungerer meget bra. Det overlegne momentet og selvsagt driftsøkonomi gjør at vi nok ville gått for nettopp dieselen om vi skulle velge. Prisen for diesel er knapt 25 000 kroner over bensinutgaven, sistnevnte starter på 382 900.

For noen vil kanskje fraværet av automatgir gjøre dieselen uaktuell, og vi skjønner ikke helt hvorfor denne kombinasjonen ikke er tilgjengelig.

Men på en annen side, i sportscoupeer skal en jo gjerne gire selv, det er kun i tett rush-trafikk vi savner å slippe clutchen. 

Bil: Peugeot RCZ Modell: 2.0 HDi RCZ Motor: 2.0-liter diesel Effekt: 163 hk/340 nm 0-100 km/t: 8,2 sek. Forbruk: 0,53 blandet kjøring. Pris: Fra 408.800 kroner.

LES OGSÅ: Er denne coupeen et kupp til 150.000 kroner?

Lenker

På Broom-forsiden nå