Panamera er en familiebil, dersom man kan si noe sånt om en firedørs Gran Tourer. Med sin til nå hissigste modell, Panamera Turbo, har Porsche på mange måter satt en standard for hva denne type biler skal være i stand til.
Bli med på lanseringen av Panamera sør i Tyskland, hvor veiene er fine, fartsgrensen fri, og mulighetene for å teste toppfart ligger fristende godt tilrettelagt. Det toppet seg på 318 km/t, men bilen gikk fortsatt som på skinner. En klisjè? Ikke hos Porsche. De ser på det som en selvfølge.
Svimeslående moro
Jeg har akkurat dratt baken ut av en Porsche Panamera. Det er ikke lett å holde maska, for beundringen er stor. Tenk deg en diger familiebil på nær fem meter. Den er nesten to meter bred, hvilket vil si omtrent ti kvadratmeter bil. Ta med vekten på ca. 1900 kg, avhengig av modell, og du forstår kanskje hva jeg sikter til. Hvordan i all verden skal man klare å lage sportsbil av dette?
Porsche har lenge fortalt oss at de vet svaret, og at bilen skal hete Panamera. Navnet stammer fra de historiske billøpene som blant annet tråklet seg gjennom deler av Mexico. Det har versert spionbilder i årevis, og i januar var jeg selv så heldig å treffe på den nord i Sverige. Nå er den prøvekjørt, og det aller meste stilte til forventningene, pluss moms.
En av tre
Panamera kommer i første omgang i tre versjoner. Panamera S med tohjulsdrift, Panamera 4S med firehjulsdrift, og Panamera Turbo, som har både pustehjelp og firehjulsdrift. S og 4S har den samme drivlinjen og maskinen. 400 hester trykker de ut på det meste, og dreiemomentet måler 500 Nm. Det optimale arbeidsområdet for mest ytelse i disse to ligger mellom 3 500 og 6 500 o/min.
Turboteller
Men riktig morsomt blir det først når man kommer seg inn i turboversjonen. Tallene i ytelse vitner ikke om all verdens av forskjell, men milde moses, den er formidabel. 500 hestekrefter, og 700 Nm er nok til å flytte den digre brakka i et tempo som kan svimeslå en sterk mann.
Overdrivelse? Vel, vi hadde personer med på prøvekjøringen som måtte gå ut av bilen fordi det svartnet etter to-tre tester av launch-controllen. Med sportspakke fra tilbehørslisten når bilen 100 km/t på 4 sekunder, men følelsen blir forsterket kraftig av bilens store størrelse, og når du først kommer opp i 100 km/t, så er det virkelig der det begynner å skyve som mest. Fantastisk.
En 4S i garasjen?
Etter å ha prøvekjørt alle tre versjonene er det valgets kval. Ingen kan komme og si at en Panamera S er kjip, men i forhold til 4S har den en balanse som jeg er litt overrasket over. Den er understyrt for en passiv sjåfør, men overstyrt for en aktiv sjåfør – helt etter boka. Det var bare overgangen som overrasket meg litt. I 4S trenger du ikke ta hensyn til dette på samme måte, og en utrent sjåfør vil garantert føle seg sikrere. En erfaren også, for den saks skyld. Grepet er utrolig, men husk at dette er en GT-bil, ikke en 911. Blir det for trangt, så blir den for stor.
Porsche forventer selv mest salg av 4S i Norge. Det er forståelig. Alle vil selvfølgelig ha Turboversjonen, men prismessig skiller det en pent brukt Porsche 993 mellom 4S og Turbo. En S koster deg et sted rundt 1.650.000. 4S koster rundt 100.000 mer. Turboversjonen starter på 2.365.000 før du lesser på med utstyr, men i Norge vil versjonene med PDK girkasse (dobbelklutsj automat) bli billigere enn manuell, takket være lavere CO2-utslipp.
Nå skal jeg ut igjen og kjøre mer, men følg med videre, for det dukker opp mer tekniske detaljer og videoer når jeg er tilbake fra prøvekjøringen. Hilsen Fred Magne Skillebæk, i en Porsche Panamera Turbo, et sted i Tyskland for broom.no.