Finn biler og biltester

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic: Dette er feriebilen når ungene får velge

Nye Grand Scenic har kommet til Norge. Les testen:

Renault startet en helt ny familiebiltrend da de kom med sin første Scenic for 21 år siden. Dette var en kompakt flerbruksbil med et hav av smarte løsninger. Interiørdesignerne hos Renault hadde tydeligvis fått frie tøyler og kom opp med separate og skyvbare bakseter, bord på forseteryggene og ”hemmelige” rom i gulvet – bare for å nevne noe.

Da det var klart for andre generasjon, fikk Scenic også en XXL-utgave, nemlig sjuseteren Grand Scenic.

Den har akkurat kommet til landet i helt ny utgave. Den store endringen fra tidligere går på designet. Renault har tatt konsekvensen av at også flerbruksbil-kjøperne er opptatt av design og har laget en bil som skiller seg ut i trafikken.

Målgruppa er i hovedsak småbarnsfamilier. Så hva er da beste måte å finne ut om Renault har laget en bra bil for oss? Jo, å ta den med til småbarns-eldoradoet Legoland, selvfølgelig! En akkurat passe lang helgetur med landevei, motorvei og muligheter for noen idylliske, danske småveier i tillegg.

Så dermed putter vi inn barneseter og bagasje – og legger i vei, før til og med Fantorangen har stått opp!


Hvordan er den å kjøre?

Morgentrøtte unger faller kjapt til ro så fort turen er i gang. Grand Scenic er komfortabel og har god støydemping. Renault har ikke funnet på store sprell her. Lang akselavstand er med på å bidra til rolig veiholdning. Bare på skikkelig dårlig vei, merkes det at bakhjulsopphenget ikke er det mest avanserte.

På land i Danmark slukes motorvei-milene uanstrengt. Vi reagerer bare på litt mye vindstøy oppe i fart og mistenker at speilene er de skyldige her.

Pluss for gode forseter. Sitteputa kan også forlenges, det er en smart detalj. Førermiljøet er ryddig og stort sett intuitivt. Men en ting som plasseringen av cruisecontroll-bryteren i midtkonsollen (den er skjult bak girspaken når du er i fart) er merkelig. Den mener vi hører hjemme på rattet.

Testbilen har adaptiv cruisekontroll, noe som er sterkt vanedannende. Men Renaults system er ikke blant de beste på markedet. Det virker blant annet ikke under 50 km/t (dermed kan du heller ikke bruke det i saktegående kø) og det reagerer også ganske tregt.


Hvordan er plassen?

Det er ikke noen tilfeldighet at mange småbarnsfamilier sverger til flerbruksbil. Plass er viktig i denne fasen av livet, og det er disse bilene gode på.

Grand Scenic har vokst for hver generasjon, men fortsatt er dette en relativt kompakt sjuseter. Lengde på 4,63 meter, gjør at det må deles både broderlig og søsterlig på plassen hvis alle setene skal være i bruk. Baksetene må skyves et godt stykke framover for å få særlig beinplass helt bakerst. Adkomsten til de bakerste setene er helt OK. Baksetene felles ned ved å trykke på en knapp i bagasjerommet. Smart!

Med alle sju setene i bruk har du bitelitt plass igjen til bagasje, nærmere bestemt 233 liter. Dette vokser til 596 liter når du bruker den som femseter.

I praksis er dette super sommerferiebil for en familie på inntil fem. Med bare fire på tur, har ungene VIP-plasser i baksetet. Der trives de!

Det midterste baksetet er forresten todelt, ikke tredelt som på de beste konkurrentene. Det smaker av spareløsning fra Renaults side. Den skyvbare midtkonsollen byr på veldig bra oppbevaringsplass, men vi stusser litt over små koppholdere og ganske grunne dørlommer. Det burde vært bedre på en bil som dette.


Går den bra?

1,5-liters dieselmotor på 110 hestekrefter er i praksis snaut til denne bilen. Med fire personer og ganske mye bagasje, jobber motoren hardt. Bånn gass gir lite resultater, ut over at støynivået øker. Det er for så vidt tilstrekkelig, men det hadde ikke vært dumt med litt mer krefter.

Testbilen gjør 0-100 km/t på 12,4 sekunder, og toppfarten er ikke høyere enn 183 km/t.

Men nøysom er den: Snittforbruket er oppgitt til 0,40 liter/mil. Det stemmer godt med vår erfaring i testperioden.


Finest utenpå eller inni?

Flerbruksbiler må ikke være firkantede og funksjonelle bokser på fire hjul. Ford S-Max var bilen som for alvor førte an i den retningen, og nye Grand Scenic er et nytt bevis.

Renault har gitt den litt SUV-faktor, kombinert med et design som har mange stopp-punkter. Det fungerer veldig bra i praksis. Det er høy tetthet av flerbruksbiler på parkeringsplassen utenfor Legoland, jeg blir ganske kjapt enig med meg selv at vi har den fineste av dem. Testbilen kler også den brune fargen.

Innvendig er det litt mer ordinært og det merkes at dette ikke er noen kostbar bil. Den store skjermen dominerer midtkonsollen, herfra styres det meste. Stort pluss for smarte bord på forseteryggene. Her er det plass til ipad, tegnesaker og naturligvis Lego, perfekt for unger på tur! Mange konkurrenter har bord du må felle opp, det er ikke så lett når noen sitter i baksetet. Her felles de ned, det er en mye bedre løsning. Solgardiner i vinduene er også smart.


…og hva er konklusjonen?

Renault har laget en veldig bra flerbruksbil, selv om det også er forbedringspotensial på noen områder. Grand Scenic er ikke like gjennomført som de aller beste konkurrentene. Men da må vi også ta prisen med i betraktningen. Renault kjører en aggressiv prispolitikk i Norge og gir veldig mye bil for pengene. Startpris på 349.900 kroner, gjør at den legger seg et godt stykke under mange av de andre i klassen. Den svært godt utstyrte testbilen kommer på 394.900 kroner.

Skal vi ta det negative først? Det virker faktisk som Renault har slakket litt av på kravene til hvordan en optimal flerbruksbil bør være. Todelt baksete, i stedet for tredelt, er et tilbakeskritt. Vi savner også litt flere små (og større) rom rundt om i bilen. Skikkelige koppholdere og gode flaskeholdere i dørene, det er et must i en bil som dette. Og så et det et par knotete løsninger. Som plasseringen av cruise controll-knappen og justering av volumet på lydanlegget. I stedet for den vanlige, runde volumknappen, må du trykke på pluss eller minus til høyre for infotainmentskjermen, eller bruke kontrollen bak rattet. Småting, og du blir naturligvis vant til det kjapt. Men likevel litt rart.

Motoren i testbilen er også i snaueste laget. Liker du å kjøre bil, vil du nok ønske deg mer krefter enn dette.

Men så er det også mye positivt med nye Grand Scenic. Den ser bra ut og byr på noe nytt på designfronten i denne klassen. Kjørekomforten er også god, minst på høyde med de beste i klassen. Prismessig konkurrerer den også med flere ”vanlige” stasjonsvogner. Hvis plass og praktiske løsninger er viktig for deg, får du mye mer bil for pengene ved å velge en bil som dette, i stedet for stasjonsvogn.

Vel hjemme igjen lar vi siste ord gå til de to testsjåførene i baksetet. Hva synes de?

– Bordene er kjempefine og så er det lurt at vi har sånne gardiner i vinduene. Da blir ikke sola så sterk. Kan vi dra til Legoland igjen snart, pappa? Kan vi???

Noe sier meg at vi gjør det. Med eller uten flerbruksbil – helst med!

 

 

Modell: 1,5 dCi EDC Bose Edition

Motor: 1,5-liter diesel

Effekt: 110 hk / 260 Nm

0-100 km/t: 12,4 sekunder

Toppfart: 183 km/t

L/B/H: 463/186/166 cm

Bagasjerom: Fra 233 liter

Snittforbruk: 0,40 l/mil

Pris: 394.900 kroner
 

På Broom-forsiden nå