Finn biler og biltester

2014 Renault Zoe Intens Combi-Coupè Batteri

Test: Renault Zoe: Denne kan du levere tilbake etter 30 dager

Zoe har fått en litt skjev start - løsner det nå? Les testen:

Det norske markedet er tilsynelatende ganske umettelig på elbiler. Men likevel: Alle elbiler som lanseres, blir ikke en suksess.

Det er Renault Zoe et bevis på. Den kom til Norge på vårparten, og har så langt gjort fint lite utav seg på salgsstatistikkene. En av årsakene til det er problemstillinger rundt ladingen av bilen.

Det er nemlig slik at Renault lager elbil på en litt annen måte enn alle andre. For å gjøre en lang og litt teknisk historie kort og grei: Zoe trenger såkalt TN-nett, med sentral jording, for å lade. Problemet er at rundt to tredjedeler av norske husstander har IT-nett, der jordingen er lokal. Den resterende tredjedelen har TN-nett, med sentral jording.

Resultatet er potensielle problemer med å lade bilen din på jobb, hytta, hos venner eller familie – med mindre de har montert en såkalt wallbox. Det vil si: Slik har det vært - men nå har Renault funnet en løsning. Mer om den senere.

Helt ny er Zoe forresten ikke. De første franske kundene fikk sin Zoe sent i 2012. Renault har imidlertid insistert på at batteripakken skulle leases, ikke kjøpes med bilen slik det er vanlig på det norske markedet. Det har vært medvirkende til at det har tatt tid å få den til Norge. 

Testbilen er en Intens-utgave. Prisen starter på 221.980 kroner. Størrelsesmessig plasserer den seg cirka midt mellom storselgere som VW e-up (mindre) og Nissan Leaf (større).

Heftig Renault: Klassisk rallybil - klar for gatebruk

 

Hvordan er den å kjøre?

Kjøreegenskapene er satt opp mot komfort. Bygater med trikkeskinnner og hull forseres fint, samtidig som den føles rolig og stabil på motorvei. Det siste kan vi nok også takke batteripakken for. Den ligger i bunnen av bilen, og er med på å gi en tung kjørefølelse, ganske ulikt de fleste andre bilene av denne størrelsen med bensin- eller dieselmotor.

Kjørefølelsen henger nok mye sammen med vekten. Zoe veier hele 1503 kilo, noe sier oss at Renault ikke har hatt fokus på å spare kilo underveis i utviklingen.

Forsetene er flate og har svak sidestøtte. Det merkes allerede etter noen mil, slik sett er det nok like greit at dette ikke er en langtursbil. På kalde vintermorgener vil vi nok savne varme i setene, merkelig at det ikke er på plass her. Zoe har ikke oppvarmet frontrute.

Teoretisk rekkevidde er satt til 210 kilometer. Det er mer enn flere av konkurrentene, men som vanlig: Ta dette med en klype salt! Renault opererer ærlig nok med det de kaller "garantert konstatert rekkevidde". Denne er 150 kilometer på sommer, 100 km på vinter. Det er tall vi anser som sannsynlige på bakgrunn av tidligere elbil-erfaringer.

Skjemen i midtkonsollen styrer det meste og har også navigasjon med innlagte ladestasjoner. Setter du inn en destinasjon som ligger ut over normal rekkevidde, får du forslag til hvor det er smart å lade.

Systemet gir også bra overblikk på hva som rører seg nede i drivverket, men selve visningen av strømbruk/regenerering/sparing er ikke like lettforståelig og fresht presentert som hos de beste konkurrentene. For noen av oss ligger også litt av moroa med elbil der. 

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbilkupp

 

Hvordan er plassen?

Plassen imponerer, særlig når bilen bare er såvidt fire meter lang.

To voksne sitter greit i baksetet, bortsett fra at selve bakseteryggen er veldig kort. Det er heller ikke problemer å få inn store barneseter. Bagasjerommet svelger unna 338 liter. Det er lett å utnytte og bør gi rikelig med plass til det meste en elbil-eier trenger å ha med seg.

Trekk for en litt puslete løsning med 1 1/2 koppholder i midtkonsollen, ellers er det ganske bra med smårom rundt i kupéen.

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

 

Finest inni eller utenpå

Interiøret bærer preg av ganske utstrakt sparekniv-bruk. Det er mange harde overflater og mye billig-plast. Testbilens dashbord i grått gir et lyst inntrykk, men samtidig litt skummelt gjenskinn i frontruta når sola kommer ovenfra. Det er på grensen til å være trafikkfarlig, litt rart at Renault har sluppet gjennom noe sånt.

Setene har som sagt svak sidestøtte og er trukket i stoff som igjen gir sparefølelse. Interiøret for øvrig er funksjonelt, men kunne helt klart vært litt mer lekent.

Eksteriøret er heller ikke preget av de store sprellene. Dette er småbil type anonym - bortsett fra fronten. Den er rett og slett ganske tøff, med skarpe lykteprofiler og stilig lysarrangement. Renault har også gitt baklyktene særpreg, men resten av hekken stikker seg på ingen måte ut. Et lite designgrep vi etter hvert kjenner fra flere biler: Håndtakene til bakdørene er skjult oppe i C-stolpen. De er litt knotete å bruke, jeg funderer på hvordan dette blir med snø og is i tillegg.

Kjære bilprodusenter: Vi ser håndtakene ...

 

Går den bra?

Zoe er typisk elbil på det at den er kvikk og kjapp. Kreftene er der med en gang - og du kan ha det morsomt både i lyskryss og med kjappe filskift i bytrafikken.

Etter 60 km/t går den litt tom, det er forklaringen på at 0-100 km/t tar såpass mye som 13, 5 sekunder. Men til daglig bruk er det absolutt tilstrekkelig.

Batteripakken er på 22 kWh,  motoren yter 88 hestekrefter. 

Renaulten er en ekte tidsmaskin

 

... og hva er konklusjonen?

Zoe har flere styrker, blant annet at den teoretisk sett kan fulllades på to timer (via wallbox som er inkludert i prisen). Den har også god plass, tross kompakte ytre mål. Heldigvis for Renault har de også funnet en løsning som gjør at du kan lade den overalt. En gul mini-transformator sørger for det. Den kan du ta med deg i bagasjerommet når du trenger å lade borte fra wallboxen, på steder med IT-nett. Dermed redder man seg litt i land i forhold til ladeproblemene.

RENAULT ZOE:

 

Modell: Intens

Motor: Elektrisk, batteri på 22 kWh

Effekt: 88 hk/3220 NM 

0-100 km/t: 13,5 sekunder

Toppfart: 135 km/t  

Lengde/bredde/høyde:408/173/156 cm. 

Egenvekt: 1503 kilo 

Bagasjerom: 338/1225 liter

Rekkevidde: Maksimalt 210 km.

Pris fra: 191.980-.

Pris testbil: 221.980,-.

Vi tipper både importør og forhandlere pustet lettet ut da den løsningen kom. Renaulter selger ikke akkurat seg selv i Norge, da er det siste man trenger ekstra problemer som skaper usikkerhet blant potensielle kjøpere.

Zoe er større og gir litt mer påkostet følelse enn en bestselger som VW e-up! Men sammenligner vi med konsernbror Nissan Leaf, gir Zoe klart mer billigfølelse og er også en mindre bil.

Prisen blir nok da veldig viktig. Rimeligste Zoe starter på 191.980 kroner. Det er litt mer enn startprisen på e-up! (187.000), men litt rimeligere enn nye Kia Soul EV som starter på 199.900 kroner. Vi tar også med at du får Nissan Leaf fra 219.700 kroner.

Så billig kan du få alle elbil-fordelene

Da spørs det om ikke Zoe hadde trengt litt ekstra drahjelp i forhold til gunstigere pris. Det er heller ikke lett å rette opp en skjev start, det skal bli spennende å se om Renault klarer det.

 

Pluss: God plass, fin komfort

Minus: Billig nok? Spare-faktor i interiøret

Denne elbilen skulle egentlig vært i Norge for lenge siden

PS: Er du i tvil om Zoe er elbilen for deg, har du i alle fall ikke noe å tape på å finne det ut. Importøren går nemlig ut med et svært gunstig tilbud her. Kjøper du ny Zoe, får du 30 dagers angrefrist på kjøpet.

Hvis du ikke er fornøyd etter denne perioden, er det bare å ta med bilen tilbake til forhandleren - og ifølge Renault får du tilbakeført hele salgsssummen, uten noen innvendinger.

Påstår at elbilen er et rent helvete å kjøre

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå

Antall visninger