Finn biler og biltester

2009 Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector

Test: Saab 9-3 SportCombi: For spesielt interesserte

Saab er i krise og 9-3 er en av grunnene til det. Bilen ble aldri den suksessen Saab håpet på – og nå er det vel for sent. Eller?

Det har ikke vært så greit å være Saab 9-3. Bilen ble lansert i 2003, men da kun som sedan. Selvfølgelig ikke så smart i et segment hvor svært mange ønsker seg stasjonsvogn. Da SportCombi endelig kom på markedet i 2005, var det på mange måter for sent. Nyhetens interesse var borte, og dette året kom det også en helt ny Passat som flyttet grensene i klassen. Saaben havnet i skyggenes dal og der har den vært siden. En facelift i 2008 hjalp heller ikke mye. 9-3 er nå en bil for spesielt interesserte, heldigvis for Saab er det noen igjen av dem.

Bensinmotorer med turbo har vært et lite varemerke for svenskene, men nå er det diesel som gjelder her også. Testbilen har den velkjente 1,9-literen på 120 hester under panseret. I utstyrsversjonen Vector koster den drøyt 350 000 kroner. I utgangspunktet konkurransedyktig – så gjenstår det å finne ut om resten av bilen er det.
 

4 Kjøreglede

9-3 tilhører Passat/Mondeo-klassen, men bak rattet virker det ikke umiddelbart sånn. Bilen oppleves rett og slett som litt trang, og heller ikke kjøreegenskapene gir noen storbilfølelse.

Understellet er langt på vei hentet fra siste generasjon Opel Vectra, og det merkes at dette ikke er siste nytt. Relativt sportslig oppsatt og ingen ting å si på presisjonen, men vi savner litt mer komfort og bedre flyt.

På dårlige vinterveier gir imidlertid 9-3 et godt inntrykk. Balansen i bilen er god og den er både forutsigbar og lett håndterlig. Denne 9-3-en har forresten snev av et velkjent Saab-fenomen: turborykket i rattet. Når du gir full gass, er dieselmotoren så sterk at bilen gjerne vil gå flere veier enn bare rett fram. I praksis ikke noe problem – og absolutt ikke usjarmerende.

3 Interiør/plass

Med en lengde på 4,65 meter plasserer 9-3 seg sånn omtrent midt i klassen. Plassutnyttelsen er imidlertid ikke imponerende. Foran er det ikke mer plass og romfølelse enn i biler en klasse under, og i baksetet sitter voksne trangt. Bagasjerommet svelger 419 liter. Brukbart, men heller ikke mer.

Et annet viktig tall i denne sammenhengen, er bredden. 9-3 er 176 cm bred, og det er mindre enn flere av konkurrentene, blant annet Ford Mondeo (188,6 cm), Opel Insigna (185,6 cm), VW Passat (182 cm) og Toyota Avensis (181 cm).
I praksis er dette høyst merkbart og 9-3 SportCombi er definitivt ikke bilen for deg som er ute etter mest mulig plass for penga.

Saab-faktoren er høy i 9-3-interiøret. Det karakteristiske dashborddesignet har tidløse kvaliteter og er både stilig og funksjonelt, men materialkvaliteten holder ikke lenger mål. Her er det billig hardplast og litt for mange spinkle brytere. Hovedinntrykket er litt sammenrasket. Synd, for her har Saab røtter og særpreg som burde vært bedre ivaretatt.

Pluss for mange smarte små rom, mange av dem med tykk antisklimatte. Saabs superfikse koppholder spretter også ut av dashbordet. Den har tålt tidens tann!

4 Motor

1,9-liters dieselen kjenner vi fra flere GM-produkter. Ikke lenger siste nytt, men likevel fortsatt en av de absolutt beste motorene i klassen. 120 hk høres ikke spesielt imponerende ut, men disse gjør jobben sin og vel så det!

Den obligatoriske 0 til 100 km/t-sprinten imponerer ikke spesielt, med 12 sekunder blank. Men underveis i registeret har du mye krefter til rådighet, bare du girer riktig. Det er klar GTI-faktor over mellomakselerasjonene. Forbikjøringene går som en lek. Den sekstrinns girkassa er fin og lettsjaltet og innbyr også til sporty kjøring.

4 Design

Saab har sterke designtradisjoner, men med denne generasjonen 9-3 ble mange av dem kastet på båten. Bare fronten er umiskjennelig Saab, med klare referanser til fly-fortiden som fabrikken er så stolt av.
SportCombi-utgaven har også fått en ganske karakteristisk hekk. De høyt plasserte baklyktene har frostet glass-look, og gir et passe aggressivt og sporty inntrykk.

Der bilen er minst vellykket, er fra siden. Den høye taklinja gir assosiasjoner i retning av lite estetiske varebilombygginger. De aller fleste stasjonsvogner trekker sidevinduene helt opp mot taklinja. På Saaben blir avstanden mellom vinduslinja og taket større jo lenger bak på bilen vi kommer. Hvorfor? Det er fristende å anta at det har med snarveier og manglende utviklingsbudsjetter å gjøre. Spesielt pent eller vellykket er det i alle fall ikke.

Faceliften i 2008 bidro egentlig bare til å rote til designet, men her kom stasjonsvogna bedre fra det enn sedanen. Sistnevnte fikk nemlig nye baklykter som ser ut som de er «stylet» med svart teip. Her er SportCombi enklere og renere – og vinner på det.

3 Miljø/økonomi

Det er fristende å kjøre aktivt med denne motoren. Da blir forbruket selvfølgelig deretter. Holder du deg i skinnet, ligger det imidlertid an til hyggelige drivstoffutgifter. Blandet forbruk oppgis til 0,55 liter/mil. Det er godkjent for kombinasjonen sterk motor og relativt stor og tung bil. CO2-utslipp på 149 gram/km er også helt greit. På dette området er 9-3 en moderne bil.

Prisene, da? Billigste 9-3 koster 292 400 kroner. Da er det sedan med 1,8-liters bensin vi snakker om. Billigste stasjonsvogn koster 322 200 kroner med samme motor. Du må opp i 331 400 kroner for å få den med 1,9-liters diesel. Vår testbil koster 352 200 kroner i Vector-versjon.

Testbilen har ekstrautstyr for 34 900 kroner. Dette inkluderer blant annet regnsensor, alarm, parkeringssensor bak, elektrisk regulering av begge forsetene med minne, senket sportschassis, 17-tommers felger, utvidet lydanlegg og bi-xenon (som er utrolig bra). Da mangler du egentlig bare navigasjon. Men da blir bilen også for dyr.

Selv om Saab kanskje fortsatt drømmer om det, har 9-3 lite å stille opp mot i forhold til premium-konkurrentene. Dermed er den avhengig av å være prisgunstig for å henge med. Du må også regne med et solid verditap framover.

Konklusjon

Saab 9-3 faller mellom mange stoler og har også alderen mot seg. I starten drømte Saab om å konkurrere mot premium-merker som BMW og Audi, men det ble med drømmen. I stedet har 9-3 nå en stri tørn mot nyere (og større) konkurrenter som Ford Mondeo, VW Passat og Citroën C5.

Det blir for mye gjennomsnittlig, både på plass, komfort, kjøreegenskaper og det meste annet.
Det som taler for bilen, er det litt sære og individuelle som Saab fortsatt utstråler på design og smarte løsninger.

Interiør og dashbord kunne ikke tilhørt noe annet bilmerke. Det er et stort pluss – bare så synd at Saab ikke har hatt (eller fått) råd til å oppdatere og holde det moderne.
En tre-fire år gammel 9-3 SportCombi kan være et smart kjøp. Det samme kan vi dessverre ikke si om en splitter ny 9-3 SportCombi.

Totalt: 3/6

For deg

Du SKAL ha Saab. Da får det ikke hjelpe at den er gammel og temmelig frakjørt.

Ikke for deg

Du vil ha en topp moderne bil – når du først skal kjøpe nybil.

Vårt førstevalg

Saab er morsomst med bensinturbo, men det mest fornuftige kjøpet er 1,9-liters diesel. Saab har kjørt mange pakketilbud på utstyr og det er lett å gå seg vill i dette. På Vector-nivå er det aller meste du trenger på plass.
Prisen er i utgangspunktet da på så vidt over 350 000 kroner. Litt ekstrautstyr bør du nok koste på deg, og da er du fort over 375 000 kroner. Å kjøpe ny Saab 9-3 nå er uansett ikke spesielt fornuftig eller rasjonelt. Dermed kan det være fristende å tenke «skal det være, så skal det være» – og dra på skikkelig. Verditapet blir uansett ikke hyggelig.

Lenker

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå