Finn biler og biltester

2018 Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 150hk 4x4 aut (K) Stasjonsvogn Diesel

Skoda Octavia 2,0 TDI: Familiebiler blir ikke mye smartere

Skoda Octavia har blitt fornyet.

Octavia har vært en svært viktig bil for Skoda i mange år. Den har vært en spydspiss i Skodas store reise, fra å være et utskjelt og latterliggjort merke – til å ha stor suksess under VW-paraplyen.

De siste årene har Octavia faktisk vært Norges mest solgte stasjonsvogn. Et naturlig valg for mange familier som vil ha en praktisk og rommelig bil, uten å ruinere seg.

Dagens Octavia er nå halvveis i livsløpet, tidligere i år fikk den en facelift. Vi har prøvekjørt.


Hva er nytt?

Utvendig snakker vi en ganske forsiktige endringer, der de nye, todelte frontlyktene er det vi legger best merke til. Interiøret er oppgradert og mer utstyr har kommet til.

Testbilen er bestselgeren Octavia 150 TDI 4x4 DSG, i topputgaven Laurin&Klement. Det betyr dieselmotor, firehjulstrekk og DSG-automat.


Hva er styrker og svakheter her?

Hvis status, heftig design og sylskarpe kjøreegenskaper er viktig for deg, da bør du nok lete videre.
Hvis du derimot er ute etter en komfortabel og velkjørende bil til hyggelig pris – da er det vanskelig å komme unna Octavia. Som fornuftig familiebil er dette et veldig bra valg. Det er ikke lett å merke hva Skoda har spart på her, men støydempingen kunne vært noe bedre.


Hva koster den?

Testbilen kommer på 374.900 kroner. Billigste Octavia stasjonsvogn starter for øvrig på 270.000 kroner. Da har den en 1-liters motor på 115 hk.


Hvem er konkurrentene?

Her snakker vi fornuftige stasjonsvogner. Både VW Golf og Passat byr på mye av det samme som Octavia. Ford Mondeo er også en sterk utfordrer i klassen. Dessuten biler som nye Opel Insignia, Peugeot 508, Toyota Avensis og Kia Optima. Sistnevnte er en suksess som ladbar hybrid.


Vil naboen bli imponert?

Svaret er høyst sannsynlig nei. Octavia er like hverdagslig som grovbrød med brunost på. Her signaliserer du først og fremst at du har gjort et fornuftsvalg.


Broom mener:

Endringene er ikke store, men faceliften bidrer til å holde Octavia oppe på nivå med de beste konkurrentene. Dette er et typisk VW-produkt i det at bilen egentlig ikke har noen svakheter. Den leverer på jevnt høyt nivå, og gir rett og slett veldig mye bil for pengene.

Skoda nyter også godt av å ha tilgang på en rekke motorer og mye fint utstyr. Octavia mangler kanskje entusiastfaktor, men det er neppe viktig for mange av kjøperne.


Hva mener eierne?

Octavia får snittkarakteren 8,3/10 når eierne selv sier hva de mener om bilen. Klikk her for å lese mer om det i Brooms bilguide:


Visste du at:

– Octavia er bygget på samme plattform som en rekke VW-modeller, blant dem både Golf og Passat?

– Octavia i moderne form debuterte i 1996. Men navnet er eldre. Skoda produserte nemlig Octavia mellom 1959 og 1971, før VW tok over.

– Octavia finnes også i en ganske heftig RS-versjon. Med 230 hk under panseret, gjør den 0-100 på 6,8 sekunder. Likevel er ikke startprisen høyere enn 410.000 kroner.

 

Modell: 2,0 TDI 4x4 DSG Laurin&Klement Motor: 2-liter diesel Effekt: 150 hk / 320 Nm 0-100 km/t: 8,6 sek Toppfart: 213 km/t Forbruk: 0,46 liter/mil Lenge/bredde/høyde: 4,66 - 1,81 - 1,46 meter Vekt: 1415 kg Bagasjerom: 610/1.740 liter Pris: 374.900 kroner

På Broom-forsiden nå