Finn biler og biltester

2009 Subaru Forester 2.0D Premium

Test: Subaru Forester 2,0D Premium: Tungvekts-boxeren

En av klassens fineste motorer og skikkelig 4x4-system. Er det nok til å gjøre Subaru Forester til en vinner? Les vår test.

Det tok sin tid, men nå har Subaru fått på plass dieselmotor i de fleste modellene sine, også Forester. Og dette er ikke hvilken som helst dieselmotor. Nei, Subaru har selvfølgelig gått sine egne veier (igjen) og laget verdens første boxer-diesel. Aggressivt priset er den også - her har konkurrentene all grunn til å se opp.

4 Kjøreglede

Forester har alltid vært en av de mest personbilpregete SUV-ene på kjøreegenskaper. Det gjelder også denne generasjonen - selv om den har vokst ganske godt også i høyden. Det krenger og duver fortsatt litt mer enn i en stasjonsvogn, men komforten er fin.

Setene kunne hatt litt bedre sidestøtte hvis du skal drive med rask svingkjøring, men bortsett fra det fungerer de fint. Motoren er støysvak, men det er litt mye hjulstøy i bilen. Spesielt på typisk norsk, piggslitt asfalt, er det i overkant mye bråk.

Hva med offroadegenskapene? Jeg leter forgjeves etter både lavgir og sperrer, her har Forester tatt et skritt bort fra det tidligere terrengfokuset. Men har det noe å si i praksis? For de aller fleste kjøperne er svaret nei. Subaru har et avansert firehjulstrekksystem med krefter konstant både foran og bak, dessuten diffbrems. Førstegiret er lavt. Også pluss for bra bakklaring, 21,5 cm.

4 Interiør/plass

Lengde på 4,56 m plasserer Forester omtrent midt i denne klassen. En god del større en f. eks RAV4 og Tiguan, men mindre enn Outlander og Santa Fe. Den innvendige plassen er god og det er mange fine smårom og praktiske løsninger i kupeen.

450 liter bagasjerom er ikke veldig bra, men heller ikke veldig dårlig. Her hadde det imidlertid gjort seg med en litt mer fleksibel bakseteløsning som på de beste konkurrentene.Bakluka går heller ikke høyt nok opp, her er det gode muligheter til å slå hodet i luka hvis du er over 1,80 m. høy.

På begrepet ”opplevd kvalitet” har Subaru fortsatt et godt stykke igjen. Her er det mye billigplast og spinkle brytere. Navigasjon er standard i denne utgaven, men verken skjermgrafikk eller knottasjen rundt navien er mye å skryte av. Synd, for her hadde det ikke kostet mye å gi et adskillig mer påkostet inntrykk. En annen liten detalj: Håndtaket på bakdørene som gir ekstrem billigfølelse. Burde vært unødvendig!

4 Motor

Hadde finanskrisen kommet litt før, er det vel grunn til å tro at Subaru ikke hadde tatt seg råd til å utvikle en egen boxer-diesel. Men nå er den her - og det skal vi være glade for. Dette er nemlig en veldig bra motor!

Den er kjapp, fleksibel - og ikke minst sterk. 2-literen har 147 hk og ikke mindre enn 350 NM mellom 1800-2400 omdreininger. Sammen med en fin (og ny) sekstrinns manuell girkasse, innbyr motoren til inspirert kjøring. Automat er ikke tilgjengelig og det er heller ikke kjent om/når dette eventuelt kommer.

Den går litt tom på toppen, men til norske veier (og fartsgrenser) er den nær perfekt. Lyden er også noe for seg selv, dypere og mer rumlende enn mange konkurrenter, her er det fint lite dieselknakking!

3 Design

Subaru har helt klart prøvd - og de har lykkes med å gjøre denne Foresteren en god del sprekere enn de to foregående generasjonene. Likevel er dette langt fra å være noen design-godbit. Det digre scoopet på panseret er det mest karakteristiske. Tøft - eller litt teit? Det får vi sette på kontoen for smak og behag.

Resten av bilen er helt på det jevne. Bakre siderute er tydelig inspirert av BMW X3 og hekken minner veldig om Land Rover Freelander. Men noen spesielt vellykket helhet er det ikke. Testbilen er hvit, fin kontrast mot svarte rails og svart omramming rundt vinduene. Fine felger og spoiler på bakruta hjelper også. Tar du bort dette og kjøper den i burgunderrød, derimot... Da er Pensjonistpartiet neste!

5 Miljø/økonomi

Subaru priser aggressivt. Billigste Forester diesel får du for 379 400 kroner. Testbilen er Premium-utgaven som kommer på 429 400 kroner. Da er det meste av utstyr inkludert, vi savner egentlig bare ryggesensor. Her vil mange av konkurrentene ende på en mye høyere sluttsum når samme mengde utstyr er på plass.

Snittforbruket er 0,64 liter/mil. Absolutt ikke verst for en såpass stor bil. Co2 på 174 gram/km er også bra og viser at Subaru har hatt fokus også på dette under utviklingen av sin første dieselmotor.

Konklusjon

Nydelig motor, fine kjøreegenskaper og god komfort. Det er Foresters sterkeste kort. Og det er absolutt nok til å gjøre den til en brysom rival for konkurrentene.

Det skorter imidlertid på premium-følelse. Interiøret faller gjennom sammenlignet med de beste, og gjør også at den sliter mot statusbilene i dette segmentet.

Designet er heller ingen høydare. Synd - for med såpass mye særpreg innabords, er potensialet absolutt til stede.

Totalt: 5/6

For deg

Du elsker motorer som skiller seg ut. Eller du skal ”bare” ha en SUV med fin motor og god komfort.

Ikke for deg

Du er opptatt av premium-faktor når du kjøper bil.

Vårt førstevalg

Du skal være diesel-hater for å ikke kjøpe Forester med denne motoren! Subaru tilbyr tre utstyrsvarianter. Comfort til 379 400, Classic til 399 400 og Premium til 429 400 kroner. Har du råd, får du veldig mye fint utstyr på sistnevnte - og den vil også bli en veldig kurant bruktbil. Skinnseter, stort panorama-soltak og navigasjon gjør seg virkelig i dette interiøret. Uten dette, ser det fort veldig trist ut. Premium-utgaven er derfor vårt valg.

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå