Finn biler og biltester

2013 Tesla Model S Performance Combi-Coupè Batteri

Test: Tesla Model S: – Dette er årets mest spennende bil

Se hvorfor denne testen ble noe helt utenom det vanlige.

Elbilen Tesla Model S har tatt Norge med storm. Interessen for denne bilen er overveldende. Alt for flere måneder siden ble det bekreftet at over 1.000 nordmenn har bestilt den.

Tesla går uredd i strupen på etablerte merker som BMW, Audi, Mercedes, ja til og med Porsche.

Totalt er det allerede levert nesten 10.000 av disse elektriske bilene til kunder i 31 land. Levering av Model S til Europa begynner til sommeren.

For undertegnede er testen som skal gjennomføres denne gangen noe helt spesielt – den skal nemlig avgjøre om jeg bryter to barrierer på en gang: Både kjøper meg en nybil OG blir eier av en elbil!

Her kan du lese litt mer om mine tidligere biler

 

Trege og rare

Begge deler har tidligere vært fullstendig utelukket. Det siste har vært så fjernt fra sannsynlig at det ikke er morsomt en gang. Elbiler er noe jeg har sett på som trege, rare skapninger, som ikke har lang nok rekkevidde til å gi meg hvilepuls om jeg må kjøre en ørliten omvei til postkassen en gang!

Jeg har kjørt meg tom på strøm tidligere og det frister ikke til gjentakelse.

Riktignok må jeg innrømme at særlig Nissan Leaf er blitt en bil som duger til dagligdagse gjøremål – både med tanke på plass og rekkevidde. Men den er langt unna å gi meg noen kjøpelyst av den grunn.

Model S på sin side har et utseende og krefter som helt avgjort vekker må ha-følelsen ...

LES OGSÅ: Topp 3: Biler som smisker med Greenpeace

 
Må vente i årevis

Men realismen i å kunne kjøpe en nybil jeg VIRKELIG har lyst på har også vært rimelig fjern.

Igjen kan imidlertid Model S være unntaket som bekrefter regelen. Med en startpris på 446.000 kroner er den faktisk ikke dyrere enn en ganske vanlig VW Passat. Og ikke så mye mindre praktisk heller!

LES OGSÅ: Ingen kjøper flere elbiler enn oss nordmenn

Jeg må vanligvis vente i en årrekke på at drømmebilen skal bli priset slik at jeg kan ha råd til den. Men nå er det faktisk mulig å kjøpe seg en potensiell drømmebil – helt ny.

PS: Det er "dessverre" ikke slik at de miljømessige hensynene i seg selv er et viktig argument for meg. Det er også en pågående debatt om hvor vidt elbiler faktisk er mer miljøvennlig om en ser på hele prosessen fra vugge til grav. Men den tar jeg ikke stilling til her.

LES OGSÅ: Føler seg sviktet av elbilen
 
Vil fortelle om det

Prisen jeg i tilfelle betaler for min bil er naturligvis akkurat den samme som alle andre vil måtte ut med for å bli Tesla-eier. Verken mer eller mindre.

Hvis det blir kjøp, kommer jeg imidlertid også til å fortelle dere som lesere hvordan det er å eie bilen i hverdagen.

Hvilke utfordringer som dukker opp, hva jeg gleder meg over og hva som frustrerer meg. Og ikke minst: Hvordan den fungerer i skikkelig norsk vintervær.

LES OGSÅ: Disse elbilene tente vi mest på
 
Bestille, eller ikke ...

Du som leser skal altså vite at nettopp denne testen er skrevet av en som vurderer å kjøpe bilen.

Det er likevel mitt mål å være så objektiv som mulig – og testperioden avdekker da også noen utfordringer med denne bilen.

Spørsmålet er derfor: Vil reservasjonen stå ved lag etter testen, eller ender det med at jeg snur på hælen!

LES OGSÅ: Vil ha mer BROOM i elbilene 
 
Rister på hodet

Det ble noen innholdsrike døgn i testperioden – som også innebar et par aha-opplevelser. Tesla tenker nemlig annerledes enn de andre på mange områder.

Ta radio for eksempel. Hvis du spør om Model S har DAB-radio, så ser Tesla-folket bare overbærende på deg og rister på hodet. Det er nettradio, selvsagt. Bilen har jo innebygd 3G – og den brukes til å streame ned radiokanaler. Fra absolutt hele verden, om du ønsker det.

Ganske genialt egentlig, så lenge du har dekning. Men på begge testbilene vi kjører er det tidvis små brudd i lyden – selv om 3G-dekningen var upåklagelig. Litt irriterende – men skjedde ikke ofte nok til at det er et problem å bekymre seg nevneverdig for.

Lyden fra det største anlegget (koster 6.050 kroner) er forresten meget bra.

LES OGSÅ: Dette er iPhone-bilen
 
Ny måte å tenke bil på

Andre områder de går litt motstrøms: To ekstra seter i bagasjerommet som peker i "feil" retning – altså bakover, ingen knapper eller brytere på midtkonsollen – bare en diger 17" touchskjerm, girspaken står på rattstammen som hos samarbeidspartner Mercedes, ingen oppbevaringslommer eller midtarmlene i baksetet og dørhåndtak som rett og slett blir borte når de ikke brukes ...

Ja, også er den altså helelektrisk – med en optimal rekkevidde på 500 kilometer.

Det er liksom en helt ny måte å tenke elbil på – ja, bil i det hele tatt egentlig.

LES OGSÅ: Tesla Roadster: Endelig – en miljøvennlig sportsbil
 
Bedre lydisolering

Vi nevner også at vi har kjørt vekselvis den "gamle" pressebilen til Tesla, en av de aller første som ble produsert, og en helt ny – rykende fersk fra produksjonslinja i California.

Sistnevnte har også en del oppgraderinger som blir å finne i Europa-versjonen, blant annet ny lyspakke (lys under dørene, ekstra lys i bagasjerommet og fotbrønner) og bedre isolering mot dekkstøy.

De bilene som kommer til Norge vil i tillegg ha en batterivarmer, og kunne bestilles med blant annet vinterpakke (varme i baksete, varme i vindusspylerdyser m.m.), parkeringssensor og alarmsystem.

SE VIDEO: Denne bilen har en iPad i midtkonsollen

Prøv også:

BMW 535D/535i

Mercedes CLS 350 CDI/ 350

Audi A7 3.0 TDI

LES OGSÅ: Tesla Model S: Slik så den ut i starten ...

Bil: Tesla Model S Type: Performance Motor: Elektrisk Effekt:416hk/600 nm CO2-utslipp: 0 g/km 0–100 km/t: 4,4 sek. Bagasjerom:Totalt 740 liter (inkl. 150 liter foran) Pris 60 kWh: Fra 446.000 kroner Pris 85 kWh: Fra 506.700 kroner Pris 85 kWh Performance: Fra 595.000 kroner

LES OGSÅ: 12 grunner til at du betaler for mye for bilen

6 Kjøreglede

Ja, det starter med full pott her. Rett og slett fordi Tesla Model S er svært morsom å kjøre aktivt. Med et rekordlavt tyngdepunkt takket være batteripakken i bunnen av bilen, luftfjæring, bakhjulsdrift og nærmest perfekt balanse, er den kanskje den bilen undertegnede har kjørt som innbyr til mest kjøreglede med tanke på størrelsen.

Den ligger paddeflatt gjennom svingene, og til å være så stor og tung er det nesten så den bryter en del fysiske lover.

De melder seg imidlertid ganske tydelig hvis du nærmer deg svingen for fort. En bil på 2,1 tonn kan ikke kjøres som en gocart.

Hvis du er ekstra eventyrlysten kan du delvis deaktivere ESP-systemet. Da blir det enda morsommere. Den slenger villig med hekken – og du kan faktisk drifte litt – i en elbil(!) - men elektronikken tillater ikke at du kan ta fullverdige piruetter. Og det er kanskje like greit. Det kan fort bli mye krefter å tøyle i en Model S ...

Siden det er elbil kan du dessuten gjøre alt dette musestille om du vil – på våt asfalt kommer det ikke hyl fra dekkene en gang. Men selvsagt på egnede steder, folkens!

Viktig å påpeke er det også at vi nyter den gode komforten under vanlig kjøring. Den sluker ujevnheter i veien på imponerende vis – til tross for 21" felger.

Den nyeste versjonen har blant annet redusert dekkstøyen betydelig sammenlignet med de tidligste modellene (for eksempel pressebilen som inntil nå er blitt testet av både Broom og andre). I tillegg er det knapt noen sporing å merke, og altså ikke noe å si på komforten.

Høres dette for utrolig ut? Ja, da synes jeg du skal prøve selv, så skjønner du hva vi mener.

Merk imidlertid at rekkevidden påvirkes betydelig om du kjører fort. Akkurat som på en bensin- eller dieselbil.

I testperioden klarte vi aldri å hente ut maks rekkevidde, men så hadde heller aldri undertegnede viljestyrke til å kjøre så "disiplinert".

Det vi imidlertid kan skrive under på er at du kommer deg godt over 400 kilometer – uten å tenke noe som helst på snittforbruket.

Vi tviler på at noen klarer 500 kilometer i Norge. Til det er veiene for dårlige og svingete og vi har for mange oppoverbakker.Men det finnes faktisk rapporter om de som har klart å kjøre lengre enn den oppgitte maksrekkevidden.

Vi ser litt stort på det og lar opplevelsen av å suse forbi rushtrafikken i kollektivfeltet sortere under "kjøreglede" også. Den følelsen blir nemlig aldri feil!

Så får vi se hvor lenge denne ordningen vil vare. Noe sier meg at de mange Tesla-reservasjonene ironisk nok kan bidra til en raskere avslutning enn først tenkt.

5 Interiør/plass

Om vi starter med kupeen, må det sies å være svært så romslig. Det er god plass foran – og mellom forsetene er det et stort åpent rom som kan brukes til å legge alt fra poser og vesker, til mobiler, nøkler og lommebok.

Aberet med dette åpne rommet er både at det ser ganske nakent ut – og at det ikke er noen inndeling av det store rommet som gjør at de mindre tingene som plasseres der ligger i ro.

Utover dette er det faktisk bare en liten hylle under den store skjermen på midtkonsollen som byr på oppbevaringsplass.

Det skal nevnes at Tesla vil tilby en egen konsoll som kan plasseres i det store åpne rommet mellom forsetene. Denne vil også inkludere både koppholdere og justerbar inndeling av oppbevaringsplassen.

Baksetene er ikke spesielt komfortable. Dessuten er det lavt under taket her. De som strekker seg over 180 cm vil merke at hodet fort kan subbe oppi taket. Begge testbilene har panoramasoltak – så det er godt mulig takhøyden er noe bedre uten dette.

Vi er heller ikke fornøyd med nakkestøttene i baksetet, som er lave og ikke justerbare i høyden. I baksetet finnes heller ingen oppbevaringsrom, koppholdere eller midtarmlene. Det savner vi!

Det er mulig å bestille to ekstra seter som er plassert i bagasjerommet. Disse har utsikt rett bakover – og er kun tiltenkt barn.

Vi har testet disse – med ekstatisk lykke fra samtlige av de små som fikk sitte der. Litt upraktisk er det å ha barna så langt unna sjåføren. Det er umulig å se om de sover, spiser eller driver med ugang der de sitter godt gjemt bak bakseteryggen.

Velger du bilen med disse baksetene, spises noe av bagasjeromsplassen. Men her er det sannelig mye å ta av også. Totalt svelger den unna nesten 900 liter – fordelt mellom bagasjerommene foran (der motoren vanligvis er) og bak - henholdsvis 150 og 740 liter.

Setene i bilen er bra – men ikke topp. Det mangler blant annet justerbar støtte til lårene og skikkelig sidestøtte i forsetene. Her er de tyske premiumbilene bedre. Det er merkelig nok heller ikke mulig å bestille andre typer seter. Når det er sagt går det helt fint å tilbringe flere timer på rad uten å bli sliten.

Opplevd kvalitet er bedre på den "nye" bilen vi testet enn den første testbilen. Det er tydelig at utviklingen skjer fortløpende - det er gode nyheter for nordmenn som sitter og venter utålmodige på sine biler.

Likevel er heller ikke dette helt på nivå med de beste.

I en bil helt fri for motorstøy, kommer også andre lyder mer tydelig fram. I den tidlige produksjonsmodellen høres det litt forskjellige ulyder, mens den nye er nærmest helt stille.

De som er vant med mye ekstrautstyr vil kanskje la seg skuffe på enkelte områder. Du får ikke radarstyrt cruise control, massasje/ventilerte seter, varslingssystem for filskifte, blindsoneovervåkning – for å nevne noe av det premiumkonkurrentene har å by på.

Vi reagerer også på at det ikke finnes mulighet for å trekke opp beskyttelsesgardin/vegg mellom forsetene og bagasjen når baksetene er lagt ned.

Men bilen har en unik deformasjonssone – ettersom det ikke ligger en diger motor rett foran forsetene. Åtte airbager er også standard. Så får vi se om dette er nok til å sikre fem stjerner på Euro NCAPs viktige kræsjtester.

Det første du ser av interiøret i en Model S, og raskt lærer deg å sette stor pris på, er den enorme, om enn klumpete og uelegante 17" skjermen somer midtkonsollen.

Den ligner en forvokst iPad – og er på sett og vis like intuitiv som Apple-produktet. Her trengs det ingen brukermanual for å finne fram i menyer og systemer. Dessuten er knappene store og dermed lette å finne/bruke. Og skjermen svært sensistiv for berøring. Her har mange andre mye å lære!

Skal vi pirke er det litt slitsom at skjermene ikke går over i nattmodus av seg selv når vi kjører inn i tunneler, dette gjelder begge testbilene. Det går imidlertid fint når skumringen kommer.

Men ellers er både hovedskjermen og skjermen i instrumentpanelet bak rattet en oppvisning i god grafikk og brukervennlighet.

Skjermen som viser speedometer og "turteller" kan også vise mer eller mindre alt du ellers får på den store skjermen – og styres med knappene på rattet. Du kan sågar programmere inn at knappen på rattet skal brukes til å styre takluka!

Mangelen på fysiske brytere og bruken av utelukkende LCD-skjermer i stedet for analoge instrumenter er banebrytende – men det fungerer helt ypperlig!

Akkurat som en iPhone/iPad vil du også kunne oppgradere bilen med ny software underveis. Dermed kan en også få ny funksjonalitet på utstyr, rette feil eller tregheter – kort sagt sikre at bilen din forblir moderne lenger. Knalltøft!

6 Motor

Vi tester toppmodellen, Model S Performance. Her er det 416 hk – og ikke minst 600 nm fra null omdreininger i minuttet. Responsen er altså umiddelbar, med et voldsom rykk i det øyeblikket du bruker gasspedalen. Dette må rett og slett prøves – det er vanskelig å beskrive hvordan det ekstreme frasparket oppleves.

Ekstra spesielt er det naturligvis at alt skjer uten en lyd. Det er egentlig litt nedtur også – for oss som elsker brølet fra en V8-er i fri utfoldelse. Du går glipp av den barnslige moroa med å kjøre inn i en tunnel, rulle ned vinduene og nyte akustikken som oppstår når du gir flat pedal.

Trøsten får være at om du ikke hører det, så vil du merke det. Godt! Den skyter fart bortover veien i en tilsynelatende evigvarende og brutal akselerasjon. Har du passasjerer i bilen, er sjansene overveldende for at det vil komme frydefulle hvin fra baksetene – eller klaging fordi noen frykter nakkesleng.

Dessuten kan du gi flat pedal uten at hele verden får vite om det. Vær imidlertid obs på at fotgjengere er lykkelig uvitende om hva som skjer bak ryggen deres - så ta ekstra hensyn når du kjører i byggefelt ...

Det er også spesielt å kjenne draget via en girkasse med kun ett gir framover. Her er det ingen rykk eller tap av effekt underveis, bare en herlig, jevn fartsøkning hele veien.

Morsomt er det for øvrig at Model S Performance leverer superbil-akselerasjon i området fra 50–60 km/t til 100–110 km/t. Her er det virkelig ikke mange som henger med på lasset – uansett hvor eksotisk navnet måtte være ...

Onkel Arne (83) uttrykte det ganske presist: – Nå må du ikke felle ut vingene, da letter vi!

Det har vært noen utfordringer rundt at batteriet tappes for mye mens bilen står parkert. Også dette var vesentlig bedre på den nye modellen kontra bilen vi testet fra tidlig i produksjonen.

Den gamle tappet bilen 25 km i løpet av en natt, mens den nye mistet 15.

Dette er fortsatt for mye, men her jobbes det for å finne løsninger. Det skal visstnok være i orden innen de norske bilene går i produksjon.

Vi er også overrasket over hvor effektivt Model S klarer å plante kreftene i bakken. Inntrykket er dessuten at ESP-systemet i den nyeste bilen er mer effektivt enn i den tidligere produksjonsmodellen. Begge deler lover i alle fall godt med tanke på vinterhalvåret.

Og om du ikke har bestilt Performance-utgaven, så vit at det neppe er noen sinke du mottar. Uansett om du velger det minste batteriet på 60 kWh, med drøyt 300 hk (0-100 km/t: 6,2 sek), eller "vanlig" 85 kWh med 362 hk (0-100 km/t: 5,9 sek.).

Batteriet lader seg uansett med rundt 13 kilometer i timen fra en vanlig stikkontakt – hvilket gir 310 kilometer rekkevidde på et døgn.

Det er også regenerering av strøm når du slipper gasspedalen. Hvor mye kan du til en viss grad styre selv, men anbefalingen fra Tesla er at du regenerer så mye som mulig. Dette fører til at du nærmest bremser bilen i det du slipper gassen. Dette krever litt tilvenning, men fungerer ypperlig når du blir kjent med kjøremønsteret.

En positiv effekt av dette er også at du bruker bremsene mindre.

5 Design

Model S er helt klart en elegant og stilig bil – med sportslige undertoner. Hvit perlemorslakk og store, mørke felger kler designet godt.

Det er utrolig stor fokus på aerodynamikk, og dette er da også den bilen i verden som lettest kutter seg vei gjennom luften.

Så viktig har dette punktet vært, at selv dørhåndtakene forsvinner inn når bilen kjøres (eller står parkert). Ganske fiffig, et aldri så lite partytriks på denne bilen. Vi er imidlertid litt spent på hvordan de fungerer i 20 minusgrader.

Det er naturligvis en elektrisk motor som skyver håndtakene ut og inn og slipper opp låsen på døra – og for de av dere som er redde for å bli innesperret om bilen går tom for strøm: Det finnes en manuell "nødbryter" på gulvet som åpner dørene som elektronikken skulle feile.

Men selv om de fleste vil skrive under på at den er flott å se på – mangler den det ekstraordinære utseendet som for eksempel hybriden Fisker Karma har. Men det nok ikke alle som synes det er en negativ ting. Og vi vet jo hvordan det er i ferd å gå med Fisker ...

Det som skaper mest oppmerksomhet er utvilsomt det å ha barn i de to bakerste setene. Undertegnedes 5-åring sitter og vinker og hilser på alle vi kjører forbi på motorveien. Og responsen fra bilene bak er utelukkende imøtekommende! Et eldre ektepar i en grå Opel Insignia blir så engasjert at de like godt fisker fram et kamera og tar bilder.

Oppmerksomhet er noe du må venne deg til når du kjører Model S. Men vi opplever aldri annet enn positivt engasjement.

Bilen er dessuten større enn en får inntrykk av bare ved å se på den. Særlig bredden kan være en utfordring når du skal parkere. Dårlig sikt bakover er også med på å gjøre rygging litt vanskeligere enn nødvendig.

Det finnes riktignok et HD-ryggekamera – men uten grafikk som forteller deg hvor du vil havne. Derfor blir parkeringssensorer en viktig og god nyhet på utstyrslista på bilene som kommer til Norge i sommer.

Det er for øvrig litt merkelig at speilene ikke felles inn elektronisk – særlig siden dette ofte kan være en aktuell problemstilling i så store biler.

Interiøret kan bli litt mørkt og tungt med det sorte skinninteriøret. Etter å ha sett både det beige og sorte, vil vi anbefale beige for å skape litt mer liv og kontraster.

Dessverre er det ikke mulig å bestille sort stolpe-/taktrekk, eller beige for den del, så det blir litt mismatch i fargene her uansett.

6 Miljø/økonomi

Hvis vi for øyeblikket ser bort ifra selve produksjonen av bilen denne gangen, og konsentrerer oss om utslipp og forbruk, er Model S som alle elbiler – så miljøvennlig som du får dem. Både CO2 og NOx-utslipp er som kjent null.

I tillegg til å være miljøvennlig, er også elbilen mer økonomisk å kjøre. Strømmen er billigere enn bensin og diesel. Dessuten kommer det i løpet av sensommeren egne Tesla ladestasjoner mellom alle de store byene i Norge. Her kan du lade gratis.

Elbiler har også kun drøyt 400 kroner i årsavgift, parkerer gratis og mer beleilig mange offentlige steder, kjører fritt gjennom bomringer og kan ta ferge gratis.

Alt er imidlertid ikke fryd og gammen. Tesla er fortsatt et svært ungt bilselskap. De mangler en del av den sikkerheten, historikken og det nettverket de etablerte produsentene kan vise til.

Dette kan bli en liten utfordring – særlig siden markedet vokser så raskt at det er vanskelig å holde tritt. Men nye forhandlere og servicestasjoner er på vei.

Et annet økonomisk aspekt er det at bilene i liten grad er utprøvd. Dette er første gangen Tesla lager en så stor og luksuriøs bil. Vi vet ikke hvilken driftssikkerhet de vil ha på sikt – ei heller hvordan batterikapasiteten blir etter noen år i et land med svært kalde vintre. Selv om det har gått bra med den vesle Roadsteren.

Dette er baksiden av medaljen om en velger å være tidlig ute med å kjøpe et helt nytt produkt. En vet ikke helt hvordan det vil gå. Og alt avhengig av punktene over, vil det også få stor betydning for annenhåndsverdien på bilen.

Men en ting er sikkert – prisen for å kjøpe en Model S er nesten latterlig lav, i forhold til hva du får. Performanceutgaven har ytelser som til dels overgår selveste BMW M5, den har også bedre bagasjeplass og langt lavere driftskostnader – og innkjøpsprisen er en tredjedel av det du må ut med for BMWen.

Når det gjelder utstyr er det trolig et "must" for annenhåndsverdien å få med Tech-pakken (23.850 kroner) og vinterpakke (8.500 kroner) – og parkeringssensorer vil vi også anbefale.

I Norge leveres bilen med bedre garantivilkår enn USA – det vil si fem års garanti (eller 80.000 kilometer) på bilen og åtte års garanti (eller 200.000 kilometer) på batteriet.

Vi nevner at Model S ikke leveres med firehjulstrekk – som nok mange ønsker seg i Norge. Den har luftfjæring som kan heve den over dårlige veier, men trenger du 4x4 må du vente på Model X. Den skal etter planen komme sent i 2014.

Konklusjon

Det er veldig mye godt å si om denne bilen. Kjøreegenskaper, design, ytelser, plass og pris er de viktigste.

Positivt for det større bildet er det også at Tesla første kvartal i år gikk med overskudd, og at de på rekordtid har nedbetalt det statlige lånet de fikk på nesten 500 mill. dollar.

Men det er likevel noe litt skummelt med det å kjøpe en så innovativ bil som i tillegg kommer fra en nær sagt blodfersk bilprodusent – hvor heller ikke forhandler og servicenettverket foreløpig er dimensjonert for de mange som har kjøpt bilen.

Du må gå en runde med deg selv og være klar over hvilke potensielle utfordringer som kan dukke opp underveis, både i forhold til oppfølging fra forhandlere, service og naturligvis bilens kvalitet. Kanskje blir det ingen – kanskje blir det mange. Tiden vil vise.

For meg er testperioden imidlertid mer enn nok til at bestillingen er sendt. Dette er en bil som vekker "må ha"-følelse i bøtter og spann. Den er ikke perfekt – og noen småting irriterer meg, men det er altså småting. Det er vanskelig å skjønne at du skal få mer bil for pengene akkurat nå enn det Tesla Model S byr på.

For undertegnede har bilkjøp sjeldent handlet om ren fornuft – men aldri har det handlet SÅ mye om følelser.

Bestillingen er sendt – riktig nok ikke Performance-varianten, men en "vanlig" 85 kWh. Nå starter ventetiden på ny bil!

Totalt: 5/6

For deg

Du er miljøbevisst, eller bare vil ha en pokker så morsom bil til en gunstig pris

Ikke for deg

Du elsker lyden av en grom motor og MÅ ha firehjulstrekk

Lenker

På Broom-forsiden nå