Finn biler og biltester

2011 Toyota Auris 1,8 Hybrid Executive HSD Combi-Coupè Bensin/Batteri

Test: Toyota Auris 1,8 Hybrid Executive

Toyota har puttet hybridteknologien sin inn i Auris - og det blir den en bedre bil av.

Det ruller nå mer enn to millioner Toyota hybridbiler rundt om i verden. Etter 10 år på markedet har Prius blitt et bilikon for de miljøbevisste.

Nå kommer også storselgeren og Corolla-oppfølgeren Auris med Hybrid drivlinje. Som den aller første i sin klasse. Vi gleder oss til prøvetur!

Men før vi starter vil jeg bruke noen få linjer til å gi deg en kjapp, u-teknisk kortversjon på hvordan dette fungerer.

Auris HSD (Hybrid Synergy Drive) Har tre motorer, en bensinmotor og to elektriske motorer / generatorer og et stort, kraftig batteri samt en computer som styrer det hele. Hybrid-systemet måler og tilpasser seg kontinuerlig kjøremønsteret, og velger selv om bilen skal gå på strøm, bensin eller begge deler. Systemet styrer også ladningen av batteriet.

Trenger du mer plass? Sjekk denne:

 
Prøv også:

Toyota Prius:

Dette er originalen – bilen folk flest forbinder med hybrid. Den har blitt en stor suksess, og med to millioner biler rullende på verdensbasis over ti år, har Toyota skaffet seg kunnskap og erfaringer nok til å ta teknikken i bruk i andre modeller også. Eksempelvis Auris. En Prius er ganske lik med Auris i størrelse, men ser litt ”særere” ut. Startprisen ligger også ca 20 000 kroner over Auris.

Les vår test av Prius her:

VW Golf BlueMotion:

Dette er VWs våpen mot Toyotas miljøbiler. Og det er helt klart en bil som har noe for seg. Dieselmotoren fungerer fint, den ser ut som en helt vanlig Golf, den kjører som en vanlig Golf og benytter seg av tradisjonell, ufarlig teknologi. CO2-utslippet er på 99 g/km og dieselforbruket ligger på 0,38 l/mil. Prisene starter på ca 240 000,- for denne.

Dette er vår test av Golf BlueMotion:

 

Peugeot 207 99gram Blue Lion:

Også Peugeoten har – som Golfen – en dieselmotor på 1,6-liter. Den yter 90 hk og har et CO2-utslipp som er helt likt som Golf, nemlig rett under den magiske 100-grensa. Altså 99 gram. Størrelsen på 207 er litt mindre enn både Auris og Golf. Dette er den billigste av disse bilene med en startpris på ca. 207 000 kroner.

Her kan du lese mer om Peugeot 207 99gram

 

Les også: Tidenes tøffeste Toyota

 

 

4 Kjøreglede

Toyota Auris Hybrid er en avansert bil, men å kjøre den er ikke komplisert – snarere tvert i mot. Det er veldig enkelt. Bilen leveres med en trinnløs automatisk E-CVT girkasse som også bidrar til å gjøre kjøringen enkel. Helt som i hvilken som helst bil med automatgir. Så bu behøver altså ikke la deg skremme av avansert teknologi, for den ordner seg selv.

Kjøreegenskapene vil jeg ikke plassere i båsen for sporty, de heller mer mot det trygge, trauste og komfortable, på typisk Toyota-vis. Det som er spesielt er at du glir nærmest lydløst av gårde med bare en svak hvining, nesten som på en trikk. Og når bensinmotoren slår inn, så murrer det bare svakt. Det hele er en litt annerledes, men positiv opplevelse. Og jeg tror faktisk at det ”snille lydbildet” gjør deg til en mykere, og dermed mer miljøvennlig sjåfør.

Bilen har ganske lang pedalvandring på gasspedalen. Hensikten med det er å unngå unødig gassbruk, og gasspedalen må ganske langt inn for å få økt akselerasjon.

At testbilen er utstyrt med 17-tommershjul og er senket litt, gjør at den kjennes fastere i styringen enn de Aurisene jeg har kjørt tidligere, som jeg opplevde som litt ”ullne” i styreresponsen.

3 Interiør/plass

Den innvendige plassen er lik som i en vanlig Auris – det vil si helt grei både foran og bak, helt til du åpner bagasjelokket. Et stort batteri krever plass, og et sted må det jo være. Og man har logisk nok valgt å legge det dels under baksetet og dels foran i bagasjerommet.

På grunn av plassen så klart, men også på grunn av vektfordeling og balansen i bilen. Når det er sagt må jeg forte meg å legge til at bagasjeplassen på ca 280 liter, holder for de fleste av oss i det daglige. Men det er ca 70 liter mindre enn i den tradisjonelle Aurisen. Også i hybrid-Aurisen har du en ”hylle” med smårom under gulvet i bagasjerommet.

5 Motor

Du har kanskje gjettet det allerede, men motor og drivverk er det samme som i Prius. Det vil si at bensinmotoren er på 1,8 liter og sammen med el-motorene yter pakka 136 hk.

0-100 km/t gjøres unna på 11,4 sekunder - ikke spesielt raskt. Men det som kanskje er mer interessant er forbruk og utslipp. Og her imponerer den med et forbruk på blandet kjøring på 0,38 l/mil og et CO2-utslipp 0,89 g/km – det er det ingen andre i denne klassen som slår. Det skulle for så vidt bare mangle – det er jo den eneste hybriden i den klassen – ennå..

Du kan med tre trykknapper på midtkonsollen enkelt velge mellom tre kjøreprogram: EV (helt elektrisk) Eco som er et økonomiprogram, og som er det man bruker til vanlig, og tilslutt Power når du har bruk for mer krefter i bratte motbakker, forbikjøringer etc.

Du kan altså bruke den som ren el-bil uten hverken drivstofforbruk eller utslipp over korte strekninger. Men motorene tilpasser seg som nevnt kjøreforholdene og velger selv om den skal kjøres på strøm, bensin eller begge deler. Når du triller eller bremser lades batteriet opp. Alt dette skjer helt sømløst, uten rykk og napp. Og dette samspillet oppleves som perfekt og imponerende. Vil du vite hva som skjer må du se på det lettfattelige displayet i speedometeret. Det viser hva bilen går på akkurat nå. Strøm, bensin, begge deler eller om den lades. Enkel, greit og genialt!

4 Design

Hybrid-Aurisen skiller seg i fra sitt opphav på flere punkter. Logo med blå bakgrunn er en gimmik Toyota har på sine hybridmodeller. I fronten har den fått en annen krom-grill, ny frontfanger med bedre aerodynamikk, spesialdekk med lav rullemotstand og tåkelysene har fått integrerte kjørelys med LED-teknologi.

Hybrid-utgaven er senket litt, og med testbilens 17-tommers hjul – som dessverre øker CO2-utslippet med 3 g/km, ser den litt mer sporty ut enn en ”normal-Auris” – hvilket ikke skal så veldig mye til...

Jeg må innrømme at Auris ikke på noen måte har vært blant mine designfavoritter, men denne i hvit perlemorlakk, litt lavere og med 17-tommers hjul ser slett ikke verst ut!

5 Miljø/økonomi

Det sier seg selv at hybridløsningen gir et hyggelig drivstofforbruk. 0,38 l/mil og dermed lavt CO2-utslipp, tallet her er 0,89 g/km, men øker litt om du faller for fristelsen å montere de barskere 17 tommers felgene med brede dekk. Til 93 g/km, så man kan trygt si at skjønnheten har sin pris.

De siste par-tre årene har det vært mye fokus på CO2-utslipp. Og dieselbilene som nå står for drøyt 70% av nybilsalget ble billige på grunn av lave CO2-utslipp. En ting som har kommet helt i skyggen av dette er utslipp av NOX (nitrøse) gasser, som er svært skadelige. Her er dieselbiler verstinger – og Auris hybriden slipper ut like mye NOX på en hel måned som en dieselbil gjør på én dag. Absolutt noe å tenke på om du tar miljø på alvor!

Toyota troner fortsatt på toppen av Autoindex sine lister over bileiere som er mest fornøyd med bilene sine, både når det gjelder service og salgsprosessen. Og det er klart at dette påvirker bruktbilprisene positivt. Så du gjør neppe noe dumt ved å kjøpe deg en Auris.

I løpet 2012 skal halvparten av Aurisene som selges i Norge være hybrid-utgaven, og det er neppe grunn til å tro at disse vil falle mer i vedr enn bensin og dieselutgavene. Vedlikeholdsutgiftene er også lavere på Hybriden.

Konklusjon

En allerede god bil har blitt bedre! Det er mulig at det er jeg som er utålmodig, men med plug-in-teknologi hadde den bare vært enda så utrolig mye bedre. Det kommer nok, men ikke før om tre års tid - i beste fall.

Tett opp til bakfangeren har den både VW Golf Bluemotion og Peugeot 207 begge to med dieselmotorer, ”stort” bagasjerom, normal vekt og CO2-utslipp på 99 g/km.

Totalt: 4/6

For deg

Du er villig til å ofre noen liter bagasjeplass til fordel for miljøet.

Ikke for deg

Du liker biler med rask gassrespons, kvikk styrerespons og har med deg MYE bagasje.

Vårt førstevalg

Jeg tror det beste kjøpet her en Auris HSD i Executive-utgave. Jeg hadde også valgt den hvite perlemorlakken som koster 6500 kroner ekstra. Da får du både en pen og velutstyrt bil. Prisen havner da på det samme som testbilen, ca 280 000 kroner.

På Broom-forsiden nå