Finn biler og biltester

2008 Toyota Corolla 2,0 D-4D Executive Sedan

Test: Toyota Corolla 2,0 D-4D Executive Sedan: Akkurat som det står på pakken

En gang i tiden var den både kombi, sedan, stasjonsvogn og flerbruksbil. Nå er Corolla bare sedan. Men den klarer seg faktisk ganske bra på egenhånd.

Hvis hjertet ditt slår fortere når det snakkes om Toyota Corolla sedan, bør du sannsynligvis oppsøke lege (hvis da ikke bilinteressen din er av det helt spesielle slaget). I en tid der alle vil ha flerbruksbil, SUV eller til nød stasjonsvogn, er det nesten unormalt å velge sedan. I alle fall så lenge det ikke er snakk om storbil i luksusklassen. Corolla sedan har altså oddsen mot seg – spørsmålet er om den har kvaliteter som oppveier for dette.

3 Kjøreglede

Toyota-konsernet har det ikke med å drive med eksperimenter og tilfeldigheter, og det gjør de ikke her heller. På kjøreegenskaper gir Corolla deg et slags minste felles multiplum av det alle potensielle kjøpere forventer seg. Her er alt på det jevne: passe komfortabelt, passe presist, passe nøytralt – ja, det meste er 100 prosent passe. Ingen store overraskelser, hverken i positiv eller negativ forstand.

4 Interiør/plass

Corolla er i de flestes hode en bil i Golf-klassen, men den 454 cm lange sedanen har nesten vokst seg en klasse opp. Her har fire voksne helt grei plass og bagasjerommet er rommelig og praktisk.

Spennende er det imidlertid ikke. Vår testbil er utstyrt med navigasjon, og skjermen er med på å freshe opp dashbordet betraktelig – uten den hadde det sett stusselig ut.

Pluss for mange praktiske løsninger. To skikkelige koppholdere mellom setene, rom i midtarmlenet og plass til flasker i dørlommene. Her har Toyota gjort hjemmeleksa! Setene gir imidlertid en ikke ubetydelig skumgummi-følelse, men sittekomforten er bra, også på lengre turer.

4 Motor

2-liters diesel, da snakker vi vel om rundt 150 hester? Nei, det gjør vi nok ikke. Her er det ikke mer enn 126 hk – og 300 Nm som er tilgjengelig mellom 1800 og 2400 omdreininger. Det er tilstrekkelig, men sammenlignet med tilsvarende motorer fra de beste konkurrentene, er det litt skuffende.

Det mangler skyv og trøkk. Fabrikktallet på 0 til 100 km/t er på 10,3 sekunder, og det høres mildt sagt optimistisk ut.

Støybildet er ganske hardt og du hører motoren hele tiden, også i motorveihastigheter. Den sekstrinns girkassa kler motoren bra, og i kjent Toyota-stil er den svært lettsjaltet.

4 Design

Skal du rane en bank? Da er dette bilen å gjøre det med! Corolla sedan er både diskret og forsiktig. Ingen store sprell, men et harmonisk sedandesign. Sedaner i denne klassen får lett en betydelig pensjonistfaktor, men den går Corollaen klar av.

4 Miljø/økonomi

CO2-utslipp på 148 gram/km viser at dette ikke er verdens mest moderne dieselmotor. Egenvekt på like oppunder halvannet tonn gjør også sitt til at bensinforbruket er bra, men ikke superbra: 0,57 l/mil på blandet kjøring. Å eie en Corolla er omtrent like trygt som å se på «Norge rundt» – dette er forutsigbart bilhold.

2,0 D4D er toppmodellen i Corolla-programmet. Vår testbil er attpåtil en Executive-utgave, og det gjør sitt for å presse opp prisen. 277 900 kroner, før ekstrautstyr. Med navigasjon og metallik lakk runder vi 300 000 kroner. Da vil nok mange heller vurdere en bil som faktisk tilhører klassen over.

Konklusjon

Toyota Corolla sedan gjør akkurat det du forventer – og den gjør det på en fullstendig godkjent måte. Corolla sedan er laget for de som skal ha en solid og driftssikker bil, uten de store krumspringene. Både plass og komfort er veldig nær biler en klasse over, men det er for så vidt også prisen med denne motoriseringen.

Totalt: 4/6

For deg

Du ikke trenger stasjonsvogn – og absolutt ikke ser på bil som noe statussymbol.

Ikke for deg

Du nærmer deg 40-årskrisa. Med denne på gårdsplassen vil det bli enda verre!

Vårt førstevalg

Med 2-liters diesel blir prisen i overkant drøy. 1,4-liters diesel vil føles snauere, men er samtidig en arbeidsvillig motor. Og da sparer du ganske mange titusener.

Prøv også

På Broom-forsiden nå