Finn biler og biltester

2011 Toyota Land Cruiser Land Cruiser LC150 3,0 D-4D GX aut 7s Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D GX Aut.: Vi har testet SUV-en mange nordmenn drømmer om

Er den like god som sitt rykte? Les testen her:

 

Hva er dette?

Land Cruiser har gjort anstrengende jobber over hele kloden helt siden starten i 1951, men da var den en beskjeden farkost i Jeep-format. Den vokste og vokste, og kom som stor offroader i 1967. Dagens generasjon ble lansert høsten 2009 og er enda større enn før. Den fyller altså 60 år i år. Dermed benytter vi anledningen til å teste jubilanten!

 

Hvordan er den å kjøre?

Land Cruiser er trygg, god og komfortabel på landeveien. Dette er en stor bil (over 4,70 meter lang og nesten 1,90 meter bred), jeg sitter høyt og bilen oppleves som oversiktlig og lettkjørt - størrelsen til tross. Den er stillegående, stabil og komfortabel på motorveien.

Testbilen er en raust utstyrt GX-versjon som også bidrar til å øke komforten ytterligere. Luksusfølelsen er helt klart påtagelig om bord og den går overraskende stille. I tillegg vet vi at Land Cruiser er noe av det råeste til å ta seg fram i terrenget også.

Her har Toyota gjort en svært god jobb med å kombinere gode landeveisegenskaper og suverene terrengegenskaper.

Toyota Land Cruiser: Offroad-legenden fyller 60 år, se bildene:

 

Hvordan er plassen?

Som allerede nevnt er dette en stor bil. Det speiler så klar plassen også. De skinntrukne setene er veldig gode, med god både sidestøtte og korsryggstøtte. Og alle som er under 2,5 meter høye (det skulle dekke de aller fleste av oss) får plass. Både i for og baksetene.

Testbilen er en syvseter, og når de bakerste setene er nedslått, går dette i en viss grad ut over bagasjeplassen på grunn av at gulvet i bagasjerommet blir høyere. Men man har fortsatt 621 liter til disposisjon om man stabler til taket. Baksetene er også skyvbare i lengderetningen, noe som er positivt for fleksibiliteten.

 

Finest utenpå eller inni?

Mange mener at den forrige generasjonen av Land Cruiser var nettere og penere. Designet er helt avgjort asiatisk, og krever litt tilvenning. Det estetiske er derfor ikke denne bilens sterkeste side.

Innvendig har den ”rubb og stubb” av utstyr – alt fra navigasjon, telefonsystem og kjøleskap. Alt er pent ryddig og oppleves solid og er helt uten skrammel og knirk av noe slag. Men den mangler bitte litt på både materialkvalitet og finish for å kunne matche de aller beste i denne prisklassen. ”Plastikktreverk” holder liksom ikke helt mål i dette segmentet. Vi snakker tross alt om en bil til nesten én million kroner.

Penest utvendig eller innvendig? Tja... Tror det blir en knepen hjemmeseier til interiøret, jeg gitt...

Les duellen mellom Mitsubishi Pajero og Toyota Land Cruiser:

 

Går den bra?

Jepp, det gjør den. Motoren er en firesylindret 3-liter på 173 hk og 410 Nm. Og er både sterk og seig. Girkassa er en femtrinns automat som veksler perfekt hver gang.

Det er naturligvis ikke noen racerbil vi snakker om. Litt mer futt ved kickdown kunne jeg ønsket meg, men dette er jo en stor SUV på 2,2 tonn og 0-100 tar 14,5 sekunder med automatgir. Toppfarten er 175 km/t i den grad det betyr noe. Cruising i 130 - 140 km/t er helt uproblematisk.

Det som kanskje er vel så viktig i en bil som dette er at motoren er sterk nok til makte å dra deg fram ved litt tøff terrengkjøring. Det er denne motoren og med lavserie-gir er det ikke mange som følger Land Cruiseren der veien tar slutt.

Drivstofforbruket er oppgitt til 0,81 l/mil ved blandet kjøring.

 

... og hva er konklusjonen?

Det er lett å forstå at mange drømmer om denne bilen. Det er en "universalbil" som kan brukes til det aller meste. Suveren på landeveien, rå i terrenget. Raust med plass, en god dose status og luksus, men uten at det bli vulgært.

Dessuten kvalitet og driftsikkerhet som mange konkurrenter bare kan drømme om. Rett og slett en skikkelig god bil, men prisen bidrar til at det for mange forblir med drømmen...

Pluss: Kan brukes til alt.

Minus: Prisen. 

Les også: Dette visste du ikke om Land Cruiser: 

 

Bil: Toyota Modell: Land Cruiser GX 7-seter personbil Motor: 3-liter D-4D (diesel) Effekt: 173 hk / 410 Nm Forbruk: 0,81 l/mil ved blandet kjøring Pris fra: Kr. 703 000,- Pris testbil: Kr. 936 700,-


Les også: Vår stor-test av Landcruiser V8, her:

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå