Finn biler og biltester

2010 Toyota Land Cruiser LC150 3,0 D-4D GX automat 7s

Test: Toyota Land Cruiser 150 3,0 D-4D: Litt for spesielt interesserte

Toyota Land Cruiser er en glimrende arbeidsbil, men som personbil til nesten en million kroner er den for spesielt interesserte.

Toyota Land Cruiser er en svært populær bil på grønne skilter. En god leasingavtale, bra driftsikkerhet og overlegne terrengegenskaper gjør at spesielt mange håndverkere velger denne bilen. Men kun 5% av bilene som registreres i Norge er personbiler med hvite skilter. Jeg har akkurat prøvekjørt 2010-modellen.

 

5 Kjøreglede

Det er først og fremst i terrenget at Toyota Land Cruiser imponerer, og vi testet 2010-modellen på en ordentlig tøff terrengløype i Lier. Og selv med vanlige gatedekk tar den seg frem på en imponerende måte.

Bilen har fortsatt en såkalt aktiv traction control, hvor en datahjerne til enhver tid hjelper deg å fordele riktig med krefter til hvert av hjulene. Dette systemet fantes på forgjengeren også, men er noe utbedret på Land Cruiser 150. Resultatet er i hvert fall noe av det samme som var på WRC-bilene til Petter Solberg og co. tidligere da de hadde aktive differensialer som sørget for best mulig grep til enhver tid.

De store forbedringene når det kommer til terrengegenskaper får du imidlertid ikke i Norge. En nyhet er nemlig den såkalte crawlfunksjonen, eller en slags cruisekontroll for terrenget. Men på bilene som tas inn til Norge er det bestemt at det skal være en adaptiv cruisekontroll for landeveiskjøring, og da får man ikke med dette crawlsystemet.

Men bilen er uansett en konge utenfor allfarvei med firehjulstrekk, rammekonstruksjon og lavgirserie.

Så gode terrengegenskaper som det er på Toyota Land Cruiser fører imidlertid til et kompromiss. Bilen kan nemlig ikke matche andre SUV’er til denne prisklassen på landeveien. En BMW X5 eller en Mercedes-Benz M-klasse er langt mer komfortabel, stillegående og presis ved vanlig kjøring.

Så kan det selvsagt diskuteres om det er rettferdig å sammenlikne disse bilene. En X5 er jo ikke i nærheten av å være like god i terrenget som en Land Cruiser, så dette er veldig forskjellige biler. Det er egentlig mer relevant å sammenlikne en Toyota Land Cruiser mot for eksempel en Mitsubishi Pajero, og da vil en Land Cruiser hevde seg bra.

Verdt å nevne er at du nå også kan få tre kameraer på nye Land Cruiser. Ett foran, et på høyresiden og et bak. Det er ganske interessant at den norske importøren fremhever at disse kameraene er fine når man for eksempel skal lukeparkere. I mange andre land, derimot, er det ikke lukeparkering man fokuserer på, men at denne kamerafunksjonen er grei å ha når man skal forsere nesten ufremkommelige hindre utenfor allfarvei.

4 Interiør/plass

Det er ikke bare utvendig nye Land Cruiser har forandret seg, men også innvendig. Jeg opplever interiøret som mer ”japansk”, og det er ikke nødvendigvis bare positivt med tanke på at det blir en del hardplast i forhold til mange europeiske biler.

Plassen er imidlertid bra både i forsetet og baksetet på denne personbilen. Man kan også få den med sju seter.

Nytt er også at man kan åpne bakruta, og nå slår man ned baksetene enklere så man får et flatt gulv i bagasjerommet.

5 Motor

I vår testbil satt den velkjente dieselen på 3,0 liter, og det er motoren de aller fleste velger i Norge. Man kan også få en 4,0 liters bensinmotor, men dieselen holder mer enn nok. 173 hestekrefter og 410 Newtonmeter gjør denne bilen bjørnesterk på lave turtall – og det er ofte der man trenger kreftene i en Land Cruiser.

Litt dieselstøy er det fortsatt, selv om karosseriet er bedre lyddempet enn tidligere. Og når det kommer til støy avslører Land Cruiser seg som først og fremst en arbeidsbil eller terrengbil igjen – og ingen luksus-SUV.

4 Design

Nye Land Cruiser 150 ser ganske annerledes ut enn forgjengeren. Den minner litt om storebror V8, og akkurat som innvendig synes jeg designet er litt mer japansk – eller kanskje amerikansk. Og det er ikke så rart ettersom det også er de to viktigste markedene.

Nye Land Cruiser er for øvrig fire centimeter lenger enn forgjengeren.

Bilen er litt mer kantete, og trenger nok litt tid til å bli vant til det nye designet. Men det er røft og macho, og det kler definitivt bilen. Stort mer har jeg ikke tenkt til å si om designet for her må leserne gjøre seg opp sin egen mening.

4 Miljø/økonomi

En stor SUV som dette er naturlig nok ikke spesielt miljøvennlig, noe også utgiftstallet på 214 gram CO2 per kilometer avslører (noe som riktignok er langt bedre enn på forgjengeren). Drivstofforbruket er på 0,81 liter på mila med dieselmotoren.

Sammen med høy vekt gjør dette at bilen blir dyr i Norge. Vår testutgave koster 928 500 kroner, men så er det som nevnt ikke så mange som velger personbil av Toyota Land Cruiser.

Konklusjon

Det er ingen tvil om at nye Toyota Land Cruiser er en bra bil. Den forrige var fryktelig bra, og den nye er enda bedre. Derfor får den terningkast fem, men da har vi tatt hensyn til at 95% av alle Land Cruiserne i Norge kommer til å ha grønne skilter.

Som personbil, derimot, mener vi den blir for de spesielt interesserte. Hadde Norge vært som i Dubai hvor man kunne kjøre ut i ørkenen på søndagene så hadde vi forstått meningen med Land Cruiser, men slik er det jo ikke her. I Norge er det knapt lov til å kjøre utenfor allfarvei, og du skal ha fryktelig dårlig vei frem til hytta for å ikke komme frem med en BMW X5 også.

Og ønsker du deg en luksus-SUV med bakseter, og morsomme, men komfortable kjøreegenskaper på veien, så velger du ikke en Toyota Land Cruiser til nesten en million. Men er du veldig spesielt interessert i Land Cruiser – og har tenkt til å prøve deg i en og annen terrengløype – blir du sikkert fornøyd.

Totalt: 5/6

For deg

Du har verdens dårligste vei til hytta.

Ikke for deg

Du ønsker deg en lukus-SUV med gode kjøreegenskaper på vanlig landevei.

Vårt førstevalg

Vår førstevalg er faktisk en Land Cruiser med grønne skilt. Med hvite skilt mener vi den kun er for spesielt interesserte.

Lenker

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå