Finn biler og biltester

2008 Toyota Prius 1,5 Executive

Test: Toyota Prius 1,5 Executive: Hybrifasiten

Toyota Prius er bilen alle andre hybridbiler måles opp mot, men legger Toyota lista høyt nok?

Cameron Diaz, Will Ferrell og Leonardo DiCaprio. Superkjendiser med råd til alt på fire hjul har valgt å kjøre Toyota Prius; den er blitt definisjonen på hvordan en «miljøbil» skal være. Oppskriften er en ganske liten bensinmotor, som sammen med elmotoren fører til et utslipp på 104 gram CO2. Det er ikke overraskende at Hondas nye Insight, som kommer til høsten, ligner på en prikk.

2 Kjøreglede

I USA har det vært ramaskrik over lydnivået på Prius. Enkelte har anklaget den for å være så stillegående at den er livsfarlig. Blant forslagene til løsninger har vært at alle el- og hybridbiler skal utstyres med en sirene, slik at du hører når de kommer snikende. Det er kanskje å dra strikken litt langt, men det er ingen tvil om at du enkelt kan skremme vettet av intetanende fotgjengere.
Med bensinmotoren i gang er det andre boller.

Girkassen er trinnløs og sørger for at motoren går på maks turtall når du tramper gasspedalen i bånn. Det bråker som et uvær, uten at lyden er spesielt sexy. Med så mye pesing under panseret ønsker du deg mer fart, men Prius føles som en tregere bil enn prestasjonene skulle tilsi. Da er det fint at komfortnivået er på et akseptabelt nivå. Den er lettkjørt og er veldig lett på det upresise rattet.

4 Interiør/plass

Hybridbiler får mye pepper på grunn av liten plass, men du kan fylle bagasjerommet med 408 liter melk før det renner over. Det har blitt plass til skjulte rom under gulvet, og med setene nedslått er det faktisk ganske mye plass. Vi har sett dem som taxi, så ta det som et tegn på at plassen er brukbar.

Utseendemessig minner interiøret oss om Yaris, med blant annet speedometeret lengst inn i dashbordet. Testbilen har skinnseter, og alt føles solid. Det er tross alt snakk om en Toyota, så utstyrsnivået og kvaliteten er på plass. Bare synd det er så traust.

På toppen av midtkonsollen har Toyota fått plass til en skjerm som viser hvordan drivkraften fordeles til enhver tid. Enkelte i redaksjonen synes den er kul, mens andre synes bare det er stygt. I vår bil viste også skjermen et ryggekamera. Praktisk, med tanke på at bakrutefasongen gir dårlig sikt bakover.

4 Motor

Prius drives av to motorer. En elmotor med 68 hestekrefter og en 1,5-liters bensinmotor med 77 hestekrefter. Den førstnevnte sørger for at dreiemomentet på 400 Nm er tilgjengelig fra stillestående. Sammen skal de sørge for at 0 til 100 km/t går unna på 10,9 sekunder. Det er ikke så verst – problemet er bare at det aldri føles som om det går så kjapt.

Girkassen er en trinnløs CVT-kasse, og den styres med en liten spak på høyresiden av rattet. Der kan du velge mellom R, N, D og B. I «R» piper det så mye at du blir lettere gal hver gang du skal rygge ut av en parkeringsplass. Bra for fotgjengere, men utrolig plagsomt for sjåfører.

2 Design

Noen ganger lurer jeg på hvor verden er på vei. Andre produsenter har forsøkt å lage hybridbiler som ser normale ut, men kjøperne ønsker å vise omverden at de kjører miljøbil. Priusens mildt sagt krevende design har derfor blitt malen for hvordan hybridbiler skal se ut. Akkurat som en del av de hotteste plaggene fra 70-tallet, er det langt fra pent i mine øyne. Mulig det er meg det er noe galt med.

5 Miljø/økonomi

Prius er et viktig steg i riktig retning. I seg selv redder den ikke miljøet; batterikapasiteten er altfor dårlig til det. Utslippet er lavt, men ikke eksepsjonelt. Derimot regner vi med at Toyota, og andre bilprodusenter, lærer mye. Takket være biler som denne blir bilene veldig drivstoffgjerrige i nær fremtid.

Når det gjelder holdbarhet er det ingenting som slår denne. Verksmestere skryter av at de ikke må skifte så mye som en lyspære. Toyota gjør ingenting halvveis, så når de først lanserer en avansert bil er alt utprøvd.. Det blir spennende hvordan holdbarheten blir når Priusen er gammel, men vårt tips er at den kommer til å være klasseledende. Og så lenge miljø er i fokus, kommer verditapet til å være lavt.

Konklusjon

Det er kanskje politisk korrekt og økonomisk å kjøre rundt i en Toyota Prius, men det er ikke spesielt gøy. Vi håper at Toyota tar dette til etterretning og lager neste generasjon like bra – og mye morsommere. Vi vet at de kan.

På plussiden er det verdt å merke seg at Prius er en fullgod familiebil i mellomklassen. Den har ikke størst plass, men den går helt fint å leve med. Er du mest opptatt av å komme deg fra a til b på en skånsom måte, er Prius et bra alternativ. Forutsatt at du ikke kan ta bussen.

Totalt: 4/6

For deg

Du ikke liker å ta bussen.

Ikke for deg

Du bor på bygda.

Vårt førstevalg

Fra den billigste til den best utstyrte utgaven skiller det ca 40 000 kroner. Da synes vi du skal unne deg topputgaven med navigasjon og skinninteriør.

Prøv også

På Broom-forsiden nå