Finn biler og biltester

2010 Toyota Prius 1,8 VVT-i Hybrid Premium Combi-Coupè Bensin/Batteri

Test: Toyota Prius 1,8 VVT-i Hybrid Premium: Klar forbedring

Med den nye generasjonen av Toyota Prius kan hvem som helst velge hybridbil.

Prius er selve Hybriden. For selv om den ikke lenger er alene på markedet er det bilen de aller fleste tenker på i denne klassen. Med forrige generasjon tok salget av, men skal vi være helt ærlige var den mer nyskapende enn god. Vi kan allerede avsløre at den nye er bedre, men hvor mye har den hevet seg?

4 Kjøreglede

Dette oppleves som en helt annen verden enn forrige generasjon. Nå er det nærmest som å kjøre en hvilken som helst annen bil. De økte kreftene fra motorkombinasjonen gjør at du slipper å høre maset fra bensinmotoren ustanslig. Prius har nemlig en litt spesiell girkasse som gjør at den gjerne jager turtallet når den trenger ekstra krefter i en oppoverbakke - noe vi har mye av i Norge.

Problemet er bare at det blir veldig masete hvis du har for liten motor. Da forsvinner stillheten som du opplever i bykjøring, og blir erstattet med en konstant vepselyd. Nå slipper du alt det, og det gjør underverker for totalopplevelsen av nye Prius. Det er fortsatt ingen sportsbil, men den er blitt enormt mye bedre.

Nytt er også at du har en EV-knapp. Med den overstyrer du bensinmotoren og kan kjøre kun på strøm opptil 2 kilometer I praksis er det kun mulig i kø, for du må være ekstremt forsiktig på gassen for at ikke bensinmotoren skal slå seg på, og det fungerer kun under 50 km/t. Vi klarte aldri oppnå så stor fart uten at bensinmotoren skrudde seg på.

Når det gjelder de øvrige kjøreegenskapene er de akkurat som du kjenner fra en helt vanlig bil. Du får betryggende mye motstand fra rattet i svinger, understellskomforten er god, mens støynivået er til tider fantastisk lavt. Dette er mer enn godkjent fra Toyota.

4 Interiør/plass

Vi kjører topputgaven Premium, og her har du absolutt alt du måtte ønske deg. Head Up Display er standard for alle utgavene, men i tillegg finner du skinnseter, lukeparkeringsknapp, navigasjon, adaptiv cruise-controll og solcellepanel med fjernstyrt klimaanlegg. Dette er et utstyrsnivå som ville vært vanvittig i en BMW 7-serie for noen år tilbake. Finishen og den opplevde kvaliteten er ikke helt der oppe, men det oppleves som mer enn bra nok.

Et av hovedargumentene mot å kjøpe en hybrid har vært at det er upraktisk. Derfor er det ikke rart at denne generasjonen har vokst, og pakker du litt smart klarer du å få med deg det aller meste. Og skulle du trenge mer plass kan du montere takstativ, men ikke tilhengerfeste.

5 Motor

En 1,8-liters bensinmotor samarbeider med en elmotor, og en trinnløs automatgirkasse sørger for at de jobber fint sammen. Du venner deg fort til at motoren spinner opp til optimalt turtall for gasspådraget og holder seg der, inntil du endrer trykket. Forrige Prius var litt i svakeste laget, og turtallet var til tider litt for høyt, men med mer krefter har opplevelsen og støynivået blitt mye bedre.


136 hestekrefter har du til rådighet når motorene jobber for fullt, men minst like viktig er at dreiemomentet fra elmotoren gjør at det faktisk går greit unna. Her er det ingen problemer å følge norske fartsgrenser.

3 Design

Det er ikke mye som skiller den nye Priusen fra den gamle. Den har andre frontlykter og enda større baklykter. Den har også blitt litt mer kantete og ikke minst har den blitt større. I interiøret har de gjort mer med linjene, og vi synes det funker.

Den forrige ble preget av mer gimmick, mens den nye har et mer normalt utseende. Det er fortsatt mulig å følge med alt mulig rart, men det er ikke gjort så stort nummer ut av det. Det virker rett og slett som om Toyota har litt mer selvtillit.
Noen estetisk skjønnhet Prius likevel ikke, og vi får oss ikke til å gi den mer enn terningkast tre, og det er ene alene fordi interiøret bedrer en del av helhetsinntrykket. Det er forresten verdt å merke seg at Prius er mer miljøvennlig med 15- enn 17-tommers felger.

6 Miljø/økonomi

I denne størrelsen er det ingen som er bedre en Toyota Prius. Et CO2-utslipp på 89 g/km er imponerende. Selv om noen dieselmotorer snuser på de tallene, er det Prius som er kongen på haugen. Og takket være at den nå kan kjøres forsiktig - uten å bruke et år fra Snåsa til Drammen - er de gode tallene mulige, også i den virkelige verden.

Et annet poeng er at Toyota har tatt innover seg en del av kritikken de har fått. Mange har ment at all vinningen går opp i spinningen, siden hybridbiler er forurensende når de bygges og når de skrapes. Her har Toyota sett på logistikk, hvor mye fabrikken forurenser, og resirkulering.

Prismessig vil nok Prius holde seg veldig godt, og den forrige var en av de mest driftsikre bilene noensinne. Den trenden regner vi kommer til å fortsette. I testbilen har du også så mye utstyr at vi synes 345 000 kroner er en fornuftig pris.

Konklusjon

Du ser litt ut som en bedreviter bak rattet på en Toyota Prius, men nå har du faktisk grunn til å skryte av bilen din. Toyota Prius nærmer seg tittelen miljøbil, og kanskje kan hybridteknolgi gå fra å være nisjepreget til å bli allemannseie.

Utover designet og teknologien er Toyota Prius overraskende lik alle andre biler. Men det er jo også noe av poenget. Du kan fint kjøpe hybridbil som familiebil.

Totalt: 5/6

For deg

Du synes diesel lukter vondt.

Ikke for deg

Du er tilhenger av engangsgriller og speedbåter.

Vårt førstevalg

Prius har kun ett motoralternativ, så her går det på hvor mye utstyr du vil ha. Prisforskjellen fra Comfort til Premium er 74 400 kroner.

Lenker

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå