Finn biler og biltester

2013 Toyota ProAce 2,0 D-4D Kassevogn Diesel

Test: Toyota Proace: Erstatter en av Norges mest solgte biler

Sett den før? Ja, det har du!

Toyota Hiace er bilen mange enten elsket eller hatet. Siden den kom på det norske markedet i 1974, har over 110.000 eksemplarer trillet ut fra Toyota-forhandlerne.

I løpet av de 38 årene bilen ble solgt i Norge, var den årets mest solgte varebil hele 30 ganger og har seks andreplasser i samme øvelsen.

For et drøyt år siden forsvant den. For godt. Nye avgasskrav ble for tøffe for den aldrende bilen.

Det å skulle erstatte denne bilen blir liksom litt som å hoppe etter Wirkola. Det var som kjent ikke lett.

 

Hva er dette?

Uansett - her er bilen som er satt til nettopp den oppgaven. Dette er nemlig helt nye Toyota Proace.

Proace finnes i et utall varianter. Kort, høy, lang, tynn, med vinduer, med todelt bakluke, uten vinduer, med to seter, med topphengslet bakluke og med tre seter. Det er med andre ord nok å velge i.

Men egentlig kan den ikke leveres med firehjulstrekk. Det vi si - om du maser lenge nok, gråter litt og blar opp 80.000 kroner - ja så fikser Toyota litt skreddersøm ved fabrikken i Frankrike.

Vi tester den som forventes å bli toppselgeren her hjemme. Lang utgave med 128 hk dieselmotor, to skyvedører med vindu, valgfri bakluke og en prislapp pålydende 304.000 kroner.

Noe kjent med den, sier du? Ja, du har nok sett den før. Da med enten Peugeot-, Citroen- eller Fiat-logo i grillen.

Nye Toyota Proace produseres på Peugeot sitt samlebånd i Frankrike.

Les vår test av Toyota Hilux her: 

 

Hvordan er den å kjøre?

Man kan si veldig mye pent om gamle, gode Hiace - men noen orgie i kjøreopplevelser var den ikke.

Proace er mye mer velkjørende, komfortabel og ikke minst støysvak. Framkommeligheten med forhjulstrekk kan heller ikke sammenliknes med den gamle som hadde bakhjulstrekk. Det er faktisk lysår i forskjell. I tillegg har nye Proace et svært avansert Traction Control-system som standard. Dette systemet inkluderer bakkestarthjelp, for lettere å kunne komme i gang i bratte bakker.

Samtidig er forbruket mye lavere. Den nøyer seg med bare 0,67 liter på mila ved blandet kjøring. Det er med andre ord adskillige ting å notere på plussiden her!

Styringen er presis, bilen oppleves som stabil på veien og krenger lite. Bitte litt stumpete bak er den riktignok - uten last, men det er ikke mange kiloene som skal inn i varerommet før dette er borte.

Plassen er også god. Selv med drøye 190 centimeter på sokkelesten, er det ikke noe problem å finne en god kjørestilling her.

Toyota Hilux: Denne har vært på Sydpolen

 

Går den bra?

Motoren på 2 liter og 128 / 320 Nm oppleves som tilstrekkelig. Sekstrinns-girkassen er lettsjaltet og presis, om enn med litt lange bevegelser.

Vil du ha større motor, finnes en 2-liter diesel på 163 hk / 340 Nm også. Den kan også leveres med automatgir.

Betyr ikke stor motor så mye, kan du få den med en 1,6-liter diesel på 90 hk også.

Blokkeringsfrie bremser (ABS) med elektronisk bremsekraftfordeling og bremseassistanse, samt elektronisk stabilitetskontroll (VSC), er standard sikkerhetsutstyr på alle modeller.

Nye Proace har elektriske vindusheiser, sentrallås og mulighet for en rekke tilvalg av ekstrautstyr. Blant de sistnevnte er air condition, lydsystem med blåtanntilkobling for smarttelefoner, cruisekontroll og oppvarmede sidespeil.

 

Hvordan er plassen?

Toyota her ikke valgt billigste løsning i varerommet. Det betyr at du i Proace får komfort-skillevegg, som demper støy og vibrasjoner samtidig som den også er sikrere om uhellet skulle være ute.

De har også valgt å kle taket her, og det er selvfølgelig også lys i varerommet. Også gulvet er belagt med en plate. I skyvedørene er det vinduer (om du vil). Akkurat slik som kundene er vant til fra Hiace.

Innlastingshøyden er bare 562 mm. Bakdøren har en standardbredde på 1.273 mm og høyde på 1.272 mm, men kan økes til hele 1.630 mm på versjonen med høyt tak. Lasteåpningen via skyvedøren på siden er 924 mm.

Lastebredden på 1.600 mm, dog redusert til 1.245 mm ved hjulhusene. Det betyr allikvel at Europaller går inn i lasterommet mellom hjulhusene.

I den lange versjonen er det plass til tre, i den korte utgaven to Europaller.

Lasterommet er på mellom fem og sju m3 avhengig av utgave og tillater en nyttelast på inntil 1.200 kg, mens maksimal tilhengervekt er 2.000 kg.

Som nevt er plassen i førersetet god. Passasjersetet kan velges enten som en- eller toseter. Førstnevnte har innebygd midtkonsoll som kan foldes sammen og bli til et bord, med praktiske oppbevaringsrom. Koppholdere er ikke standardutstyr, men vi tipper mage kommer til å kjøpe nettopp det som tillgsutstyr. Uten mat og drikke, og så videre...

 

Hvordan ser den ut?

Proace er naturlig nok veldig lik sine franske søken. Det er kun grill, emblemer, hjulkapsler og rattlogo som er forskjellig. Resten er prikk likt, uten at det er noe å skamme seg over.

Bilen framstår som både nett, lettkjørt og moderne i linjene. Dashbordet er pent og ryddig. Ikke overdådig, men man har det man tenger her.

Toyotas avtale med PSA-gruppen gjelder helt fram til 2025, så vi vil etter alt å dømme få se flere samarbeids-varebiler fra den kanten.

Toyota Landcruiser V8: Når du åpner dørene får du en overraskelse

 

... og hva er konklusjonen?

Nye Proace er en langt mer moderne, støydempet og komfortabel bil enn forgjengeren.

Slik sett har hoppet etter Wirkola vært vellykket. Det er lenge siden han hoppet sist. Det er også lenge siden Hiace var en ny bil.

Det mange spør seg om er om kvaliteten virkelig er på Toyota-nivå. Ja - mener Toyota selv. De har allikevel ikke tro på at de skal selge like mange av Proace som de gjorde av Hiace.

Rundt 2.000 biler i året regner de med. Det er omtrent halvparten av hva Hiace solgte i et godt år. Toyota har allerede en stor kundebase som vet å verdsette salg- og serviceapparatet de har tilbudt i årevis. Akkurat det kan vise seg å være viktig når de skal gjenerobre varebilmarkedet.

Vi tror Toyota Proace - ved hjelp av et fintrimmet forhandlerapparat - er god nok til å kunne klare det.

Sjekk også: Delta 4x4, VW Amarok for deg som vil opp og fram

 

Pluss: Det faktum at bilen selges gjennom Toyotas suverene forhandlernett er en stor trygghet i seg selv.

Minus: Vi tipper allikevel at noen er litt skeptisk til de franske anene...

 

Bil: Toyota Modell: Proace Motor: 2-liter diesel Effekt: 128 hk / 320 Nm. Forbruk: 0,64 l/mil Toppfart: 170 km/t. 0–100 km/t: 12,2 sekunder Varerom: 6 kubikkmeter Tillatt tilhengervekt: 2.000 kg. Tillatt nyttelast: 1200 kg. Pris fra: 275.000,- Pris testbil: 304.000,- 

 

The Bumper Dumper: Denne klarer du deg ikke uten

Lenker

På Broom-forsiden nå