Finn biler og biltester

2008 Toyota RAV4 2,2 D-4D Cross Sport

Test: Toyota RAV4 2,2 D-4D Cross Sport: RAV ruskende riktig?

Toyota RA4 har vært selveste folke-SUVen i to generasjoner. Men nå begynner konkurrentene virkelig å yppe seg.

Første generasjon var en liten raring som kun oppnådde middels suksess. Men så løsnet det: RAV4 har vært en kjempesuksess for Toyota. Oppskriften er like enkel som den er helt riktig: Høy sittestilling, akkurat nok offroad-egenskaper, stor nok til en familie som ikke har altfor voldsomt plassbehov – og relativt gunstig pris.

Dagens utgave debuterte i 2006, og i 2007 kom Cross Sport-utgaven som vi her tester. Cross Sport handler i første rekke om litt kosmetikk og at reservehjulet er blitt flyttet ned fra bakluka.

Lenge hadde japanerne tilnærmet monopol i denne klassen, men nå er det tøffere. VW Tiguan er den sterkeste utfordreren. I tillegg kommer mer statuspregete biler som Audi Q5 og Volvo XC60. De vil helt sikkert stjele kunder også fra RAV4.
 

3 Kjøreglede

RAV4 er lettkjørt i kjent, japansk tradisjon. Du setter deg inn, starter motoren og kjører av gårde. Styringen er fin og presis og girskiftet eksemplarisk. Du sitter høyt og de kompakte målene er perfekt til bykjøring.

Ute på landeveien er opplevelsen imidlertid mindre positiv. Her merkes det at bilen er liten. Akselavstand på 256 cm, 19 cm bakkeklaring og høyreist karosseri gjør sitt til at dette blir en noe stumpete opplevelse. Fjæringskomforten ligger et godt stykke bak de beste. Det hjelper heller ikke at bilen er relativt sporty satt opp i utgangspunktet. Det smeller godt over mindre ujevnheter og på motorvei føles den langt mer urolig enn større konkurrenter.

RAV4 er ingen terrengbil, men i likhet med de fleste andre i klassen tar den deg fram dit du skal. Toyotas firehjulstrekksystem er blant de mer avanserte. I tillegg kan du låse firehjulstrekken ved hjelp av en bryter på dashbordet.

4 Interiør/plass

Da reservehjulet forsvant fra bakluka, fikk vi for alvor se hvor kompakt RAV4 egentlig er. Lengden er et godt stykke under konkurrenter som Honda CR-V og Mitsubishi Outlander. Med sine 431 cm er RAV4 faktisk like lang/kort som Nissan Qashqai – en bil som gjerne regnes for å høre hjemme en klasse under.

For å kompensere for de begrensete ytre målene, har Toyota gitt RAV4 et svært fleksibelt interiør. Baksetet er delt og kan skyves i lengderetningen, hele 16,5 centimeter. Ryggvinkelen kan også justeres og du kan felle ned ryggen på midtsetet som da blir et praktisk armlene med koppholdere mellom de to baksetepassasjerene.

Også stort pluss for nedfellingen av baksetet. Sitteputene forsvinner ned i gulvet – dermed har du flatt bagasjeromsgulv. Veldig smart de gangene du skal ha med store gjenstander. Bagasjerommet er i utgangspunktet ikke blant de største, men fleksibiliteten hjelper deg i de fleste situasjoner. Dessuten kan du utnytte høyden.

I likhet med de andre japanske konkurrentene har RAV4 et temmelig plastpreget interiør. Toyota-designerne har imidlertid gjort en god jobb med å få det til å se moderne ut. Den kraftige midtkonsollen er trukket opp på dashbordet og det er store mengder sølvfarget plast rundt omkring. Totalinntrykket er likevel at det ser litt billig ut. Det hjelper heller ikke med et lite og litt spinkelt ratt.

5 Motor

I denne klassen er det diesel som gjelder, og Toyota stiller med et sterkt kort. 2,2-literen på 136 hk kjenner vi fra flere modeller. I RAV4 har den drøyt halvannet tonn å ta seg av, og det gjør den på utmerket vis.

Kreftene leveres over et ganske langt register. Den trekker godt helt ned mot 1000 omdreininger, og det begynner ikke å rykke i kløtsjfoten før du har passert 4000. 0 til 100 km/t oppgis til 10,5 sekunder, og det er et helt realistisk tall. Bilen er i det hele tatt både småsprek og sterk – og motoren kommer godt overens med girkassa.

Du kan også få 2,2-literen med 177 hk. I forhold til pristillegget er forskjellen i krefter for liten til at vi vil anbefale den.

3 Design

RAV4 er et klassisk Toyota-design på den måten at det ikke er egnet til å skremme bort noen kunder. Snilt og harmonisk, samtidig som det ser noenlunde friskt og sporty ut.

Setter du den ved siden av nykommeren Ford Kuga vil du se at designene nesten er helt identiske. Likevel ser Kuga adskillig nyere og friskere ut. Forskjellen er at Ford er flinkere med effekter – de små detaljene som setter prikken over i-en.

Jeep-faktoren sank en del da reservehjulet på bakluka forsvant, men det gir bilen et mer helhetlig preg. Samtidig blir løsningen med sidehengslet bakdør med ett ganske merkelig. Vi tipper Toyota vurderer å gjøre noe med det ved neste facelift.

5 Miljø/økonomi

2,2-liter til tross: RAV4 er en nøysom bil! På blandet kjøring er den oppgitt til 0,68 l/mil og på langkjøring kommer du relativt greit under 0,60 l/mil. Det er gunstig med denne motorstørrelsen, kombinert med en relativt tung bil med firehjulstrekk.

CO2-utslippet er bedre enn en del konkurrenter, men ikke helt i topp/bunnklassen. RAV4 noterer seg for 180 gram/km. VW Tiguan med 2-liters diesel har 172, mens Ford Kuga med samme motorisering slipper ut 169 gram/km.

RAV4 i Cross Sport-utgave starter på 382 900 kroner. Det er nesten nøyaktig det samme som en godt sammenlignbar Tiguan. I forhold til utstyrspakken som er standard, er RAV4-prisen absolutt konkurransedyktig. Er du ute etter mest mulig plass for penga, bør du imidlertid se nærmere på andre og større konkurrenter.

Konklusjon

Førsteinntrykket er nesten litt puslete, men RAV4 vinner seg ved nærmere bekjentskap. Fin og ganske støysvak motor. Fleksibelt interiør, samtidig som den er snerten og lettkjørt. På langkjøring blir den imidlertid litt stumpete. Dessuten gir interiøret litt billigfølelse.

Du må også ta med i betraktningen at mange av konkurrentene tilbyr mye mer plass. RAV4 har som sagt mange smarte interiørløsninger, men har du to unger og hund, er det begrenset hvor mye utbytte du får av dette.

Totalt: 4/6

For deg

Du skal ha hyttebil og trenger ikke frakte med deg så altfor mye.

Ikke for deg

Du er ute etter en landeveiscruiser med mye plass

Vårt førstevalg

Toyota gjør det relativt enkelt for kjøperne: En bensinmotor og en dieselmotor, sistnevnte riktignok i to versjoner. Her er det klart smartest å velge 2,2-literen med 136 hester og Cross Sport-utgave. Cross Sport-pakken har i utgangpunktet en pris på 12 000 kroner, men i skrivende stund er den inkludert i prisen. Her får du bra valuta for pengene.

Prøv også

På Broom-forsiden nå