Hva er dette?
Vi har testet Toyotas særdeles suksessrike, men etter hvert aldrende kompakt-SUV, RAV4. Siste generasjon kom på markedet alt i 2006 - med en facelift i 2009. Men den kommer først i helt ny versjon like over nyttår – så dagens modell er i ferd med å takke for seg.
Her kan du få en rimelig, driftssikker og stilig bil – som gjør jobben fritt for overraskelser. Til evig tid – sånn cirka.
Spørsmålene vi stiller oss er: Klarer den å vekke følelsene som gjør at du vil ha den og trenger den egentlig å vekke følelsene dine, når den er såpass fornuftig?
LES OGSÅ: Toyota RAV4: Smart SUV-kjøp til 250.000 kroner
Hvordan er den å kjøre?
Kort sagt, uengasjerende. Den har en sportknapp – men det blir liksom bare fullstendig feil i denne bilen. Den er skapt for å frakte deg fra A til B – og det gjør den uten uten å ta et eneste feilskjær. 4x4, som kan låses, og økt bakkeklaring gjør dessuten at den kommer fram der ikke alle andre gjør det.
Men forvent ikke at den skal gi deg noe underveis – selv ikke ikke, eller kanskje heller særlig ikke, med 2-liters bensinmotor på 158 hk i kombinasjon med CVT automatgir.
Sittekomforten byr på få overraskelser – det vil si at du ikke har så mye å klage på – men heller ikke noe spesielt å skryte av. Den manglende sidestøtten i setene er ikke et stort problem, ettersom du uansett kjører såpass "pent" med denne bilen, at du ikke står i fare for å bli kastet rundt i coupeen akkurat.
Og akkurat det at du ikke kjører for fort har faktisk Toyota hyret inn det vi bare kan anta må være tiårets bitreste, strengeste og mest irriterende kvinne til å fortelle deg. Det skjer via navigasjonssystemet.
Helt ut av det blå kommer plutselig røsten: "Du overskrider fartsgrensen!" Hva i alle ...? Nei, takke meg til... SÅ mye trenger jeg ikke at bilen jeg kjører skal kikke meg over skulderen altså ... Heldigvis kan du kneble henne. Gjør det!
Her finner du MASSE stoff om Toyota
Finest utenpå eller inni?
Interiøret er blitt veldig utdatert. Alt fra knappene til midtkonsollen har noe 90-talls over seg – dessuten er det mye hardplast. Her ser en best at denne bilen trenger en oppdatering.
Det er ikke dermed sagt at det ikke er funksjonelt. Det er det nemlig. Rimelig oversiktlig og lett å bruke – selv om infotainment-skjermen, av typen som reagerer på berøring, kan kreve litt vel mye sikting for å treffe riktig knapp noen ganger. En hump i veien og du trykker plutselig feil med en gang.
Vi foretrekker menyhjul, som du kan bruke uten å flytte blikket fra veien.
Eksteriøret har vi sansen for. Det holder seg absolutt godt – og den ser rett og slett ganske så tøff ut. De manglende plastskjermene bidrar til et mer premiuminntrykk – og det er jo sjelden feil.
LES OGSÅ: Subaru Forester 2013: Norsk folkefavoritt blir ny
Hvordan er plassen?
Bagasjeplassen er på 410 liter. Det er ikke ille – og er større enn flere av de andre komptakt-SUV-ene, men mindre enn for eksempel VW Tiguan.
Selve bagasjerommet er ikke dypt, men det er rette vegger og lett å utnytte.
I baksetet har du bra med plass – også i høyden. Når du ikke har behov for baksetene, men trenger mer plass til bagasje, legges setene kjapt og lett ned – og du har 1.552 liter å boltre deg på.
Men døra som åpnes sidelengs er ikke praktisk. Her blir det fort trangt å laste inn når du står i parkeringshus.
LES OGSÅ: Toyota RAV4 EV: Her går det unna i lyskryssene
Går den bra?
Bensinmotoren med injection er ikke et fyrverkeri – selv med 158 hk – som jo egentlig er ganske mye. Her synes vi dieselmotorene, der dreiemomentet kommer tidligere, gjør en bedre jobb.
0–100 km/t er gjort på 11 sekunder – og det er omtrent slik det føles også. Ikke akkurat raskt, men ikke spesielt tregt heller.
Forbruket er imidlertid bra – du skal slippe unna med 0,76 l/mil ved blandet kjøring – det er ikke ille for en høyreist bil med 4x4, automatgir og en ganske stor bensinmotor.
Pluss:
Sterk på driftssikkerhet
Minus
Engasjerer ikke – og viser klare tegn på aldring
LES OGSÅ: Ford Kuga 2013: Av og til er 10 cm nok ...
Og hva er konklusjonen?
Den er kanskje litt gammeldags innvendig og noen synes nok den blir litt for kjedelig å kjøre – men på en annen side, mange er ikke så opptatt av disse tingene.
Verre er det nok at Mazda CX-5 er kommet på banen, og tilbyr mer plass, bedre kjøreopplevelse, lavere forbruk og mer oppdatert interiør og eksteriør – til lavere pris.
Skulle vi gått for Rav 4 med bensinmotoren måtte det bli uten automatgir.
Girer du selv, blir den nemlig piggere og mer engasjerende med en gang – du sparer halvsekundet på veien opp til 100 km/t. Du sparer også 20.000 kroner på nybilprisen, som kan brukes på annet utstyr i stedet.
Eller, du kan vente til neste generasjon kommer om ikke så lenge. Det er siste er vårt anbefaling denne gangen ...
LES OGSÅ: Toyota RAV4: Den norske folke-SUV-en blir ny
Bil: Toyota RAV4 Type: Multidrive S Motor: 2,0 liter, bensin Effekt: 158 hk / 198 nm 0–100 km/t: 11 sek. Forbruk: 0,76 l/mil Bagasjerom: 410 liter Pris: Fra 375.500 Pris testbil: 416.900 kroner. |
LES OGSÅ: Mazda CX-5: Denne bilen vil mamma ha