Finn biler og biltester

2010 Toyota Verso 1,8 Premium 7 seter Multidrive S Flerbruksbil Bensin

Test: Toyota Verso 1,8 Premium Multidrive S: Smidig fornuft for sju

Verso står for engelske «versatile», som betyr mangesidig. Vi har undersøkt om nye Toyota Verso lever opp til navnet.

Med Ford S-Max, VW Touran og Opel Zafira som bare noen av de hissige konkurrentene i dette bilsegmentet, er det ingen lett jobb nye Toyota Verso har foran seg.

Det begynte med Corolla Verso allerede i 2002. Utgående modell har vært med i fem år, uten å bli noen kjempesuksess her hjemme. Og nå kommer den altså i ny, større og forbedret utgave.

4 Kjøreglede

Flerbruksbiler kan ha en tendens til å være litt dvaske å kjøre. Du sitter høyt, har et høyt tyngdepunkt i forhold til en vanlig stasjonsvogn, og ikke minst: Det praktiske har større prioritet enn kjøreglede. Det er derfor gledelig at nye Verso oppleves som ganske direkte, presis og stram i forhold til forrige modell.

Det er nesten befriende deilig å kjøre bensinbil igjen, da det meste i disse dager knatter av gårde med dieselmotor under panseret. Automatgir, god sittestilling, raust med plass og god oversikt gjør at mange timer bak rattet ikke oppleves som slitsomt i det hele tatt.

5 Interiør/plass

Førerplassen har jeg allerede beskrevet som raus og god, og også bak er sittestillingen høy og plassen god. I de to aller bakerste setene har derimot ikke voksne noe å gjøre; her er det forbeholdt barn. Bagasjerommet krymper dessuten betraktelig når disse er i bruk. Jeg blir faktisk mest fascinert av disse setene når de ikke er bruk!
Toyota kaller systemet sitt for Easy Flat, og du kan arrangere setene mellom to, tre, fem eller syv sitteplasser. Det er raskt og enkelt; du trenger bare å bruke en hånd og bagasjeromsgulvet blir helt flatt.

Rundt omkring er det flere praktiske smårom, blant annet har alle setene egen koppholder og det er praktiske klaffebord på de fremre seteryggene.

Dashbordet kan oppleves som litt sært med de midtstilte instrumentene, men de er vinklet mot førerplass og er lettleste. Midtkonsollen er ryddig og moderne, og alt er på stell slik du forventer i en Toyota.

4 Motor

Sterk, støysvak og vibrasjonsfri bensinmotor på 147 hk og et moment på 180 Nm gjør at 0 til 100 km/t går unna på 11,1 sekunder. Ikke kjempesprekt, men så er det heller ikke noen sportsbil vi her har med å gjøre.

Kombinasjonen med det trinnløse automatgiret passer også bilen bra, samtidig som du har fordelen av alltid å ha maks effekt tilgjengelig, bare ved å trykke på gassen og uten å måtte gire.

3 Design

Det er ikke vanskelig å identifisere en Verso. Den er slående lik sin forgjenger. Litt klumpete, litt høy og litt rar. Mer praktisk enn vakker, men nå med grill og frontlamper slik som Avensis - som den også deler flere motorer med.

Jeg vet ikke helt om jeg liker den eller ikke, men profillinjen som starter bak forhjulet, går langs hele karosserisiden før den svinger opp og av sluttes i takspoileren med en liten knekk, er litt småfrekk og fascinerende.

4 Miljø/økonomi

Du får en helt ny Toyota Verso 1,6 til 297 500 kr. Vår testbil er en 1,8-liter Valvematic Multidrive S Premium, med det aller meste av tilgjengelig utstyr. Prisen ligger da på 392 000 kr.

Det vil overraske oss stort om en praktisk og godt utstyrt Toyota ikke vil holde seg godt i pris. Service- og vedlikeholdskostnadene er absolutt til å leve med, og med denne i garasjen bør du ha et problemfritt bilhold de neste årene.

Toyota gjør et stort nummer av hvor miljøvennlige de er. Men med et forbruk ved blandet kjøring på 0,7 liter/mil og CO2-utslipp på 164 g/km, er de ikke best i klassen. Man kan liksom ikke skylde på multidrivekassa heller, for om du velger å gire selv, reduseres dette bare helt mikroskopisk.

Konklusjon

Plass, fleksibilitet, og god annenhåndsverdi er Versos sterkeste kort. Helt greie kjøreegenskaper, helt grei motor og et ikke altfor spennende design får du med på kjøpet. Toyota er mestre på å lage biler som er jevnt gode på alle punkter, men resultatet kan bli biler litt uten sjel og sjarm. Men du gjør garantert ikke noe feil om du kjøper en Verso - uansett utgave.

Totalt: 5/6

For deg

Du har flere barn enn gjennomsnittet på 1,7.

Ikke for deg

Du er ute etter et statussymbol.

Vårt førstevalg

Prisene på 1,8-liter 147 hk bensin og 2-liter diesel på 126 hk er så og si like. Så hva du velger blir en ren smakssak. Du får også diesel i kombinasjon med automatgir, men da må du opp på 150 hk motor og prisene starter da på 419 000 kr. Og har du virkelig horn i panna, får du den med dieselmotor på 177 hk også. Da er prisen 460 000 kr.
Vårt valg er en premiumutgave med enten 147 hk bensin, og gjerne med multidrivekassa, eller en 126 hk diesel.

Prøv også

På Broom-forsiden nå