Finn biler og biltester

2009 Toyota Yaris 1,3 Sol+

Test: Toyota Yaris 1,3 Sol+: Ya-riskoker

I Østen har svært mange riskokere på kjøkkenet, mens her i Norge parkerer vi dem helst i garasjen. Broom har prøvekjørt Toyota Yaris.

En gang i tiden - i det herrens år 1999 - var Yaris Toyotas minste bilmodell. I dag har Toyota faktisk to som er mindre. iQ er den fleksible minibilen, mens Aygo matcher den første Yarisen best i størrelse. Dagens Yaris er vesentlig større, men har beholdt en del av løsningene og utformingen til originalen.

Likevel, hvis du spør mannen i gata om hvordan en Toyota Yaris ser ut, tør jeg vedde en femmer på at han vil beskrive den første generasjonen. Den nyeste blir litt mer ordinær og lettere forglemmelig.

3 Kjøreglede

Det tar lang tid å gå fra Oslo til Drammen, toget er som regel forsinka, bussen er ubehagelig, og du kan ikke ta rutefly til barnehagen. Bil er som regel det beste alternativet for å komme seg fra A til B, og Yaris er en bra bil til transportetapper.

Du venner deg utrolig fort til kjøreegenskapene. Kommer du rett fra en BMW, vil du synes styringen er lett og understellet silkemykt, mens du vil finne den kontant, presis og stumpete hvis du nettopp har rattet en Citroën. Men etter én dag, vil du oppleve Yaris som et flott kompromiss - ingenting irriterer, ingenting begeistrer spesielt.

Sittekomforten er på høyde med de fleste småbiler. Du har grei sidestøtte, men litt kort sittepute. Det er ikke noe problem å finne en godkjent sittestilling, selv om du skulle være over gjennomsnittet lang på strømpelesten. Som du kanskje skjønner: Du velger ikke en Yaris på grunn av kjøregleden, men det er heller ingen grunn til ikke å velge en Yaris. Her er det andre kriterier som avgjør.

4 Interiør/plass

Midtstilte digitale instrumenter: Noen kan ikke fordra det, mens andre synes det er strålende. Løsningen har uansett enkelte fordeler. Jeg liker å ha rattet lavt, og da hender det ofte at toppen av speedometeret forsvinner. Dumt med tanke på at noen kilometer fra eller til kan bety tusenlapper i bot. Toyota har også benyttet plassen de har spart på instrumenter til et ekstra hanskerom - for de som måtte ønske det.

I det hele tatt er det mange små hulrom i Yaris, både med og uten lokk. Koppholdere er det også rikelig med. Det kan nok lett bli liggende skrot i et rom du glemte at du hadde. Vi klemte tre voksne menn i baksetet og det går greit for småturer. Nye Yaris er uansett vesentlig større en forrige utgave. Den gir deg mer innvendig plass, men krever også mer plass når du skal lukeparkere.

Stoffvalg er på den nedre delen av skalaen, men vi mistenker at det er lagt mer vekt på at bilen skal brukes enn at den skal oppleves som eksklusiv. Du slår enkelt ned baksetene, og de kan flyttes frem og tilbake. Mange av løsningene fra forrige modell kjenner du igjen, men siden den har blitt større, er den også mer fleksibel.

5 Motor

Motoren er fin. Og jeg synes det gjør seg med bensinmotor i Yaris. Den er stillegående, og er koblet til en sekstrinns girkasse som gjør forbruket lavt ved motorveiskjøring. Den er også bedre enn dieselmotoren ved bakkestart - dieselen er utrolig lett å kvele. Bensinmotoren har 100 hestekrefter, og det er rikelig i en småbil. Du må riktignok jage den lite grann, men det opplevde vi ikke som noe stort problem.

3 Design

Spør fem på gata om Yaris er en lekker bil. Jeg mistenker at ingen av dem vil hoppe opp og ned i ekstase. Toyota har valgt å gå for et litt høyt tak for å få en god plassutnyttelse, og fronten er veldig kort. Om det ikke er veldig estetisk, er det i det minste veldig praktisk.

Forrige Yaris hadde mer personlighet. Den nye blir litt anonym dusinvare. Det er nok færre som vil kalle den stygg, men det er iallfall ikke en bil du snur deg etter... Jeg er ganske sikker på at mange ikke ville gjenkjent en ny Yaris uten emblemer.

6 Miljø/økonomi

Toyota klarer seg bra på bruktmarkedet, og forrige Yaris har holdt seg uforholdsmessig godt i pris. Toyota er også kjent for gode forhandlere. Dette er fint for deg som ønsker et så problemfritt bilhold som mulig. I likhet med de fleste japanske produsentene opererer Toyota med utstyrspakker.

Testbilen er en Sol +, som er høyeste utstyrsvariant. Da følger det meste med.

CO2-utslipp på 120 g/km er lavt, bare 10 gram mer enn dieselen. Og lavt utslipp betyr lavt forbruk og lave avgifter. En miljøfordel med bensin er at den har et mye lavere NOx-utslipp, så her kan du trygt la hjertet bestemme om du går for bensin eller diesel.

Konklusjon

Toyota Yaris er en bil som appellerer mer til hodet enn til hjertet, men hjertet blir ikke knust selv om du velger å høre på fornuften. En tanke kjedelig, men et flott kompromiss som innfrir på de aller fleste områder.

Med godt over 200 bilmodeller og 3000 ulike varianter på det norske markedet, forstår vi godt hvis du går til Toyota og velger bilen som treffer dine behov best. Det er begrenset hvor galt det kan gå… Med tanke på hvor godt brukte Toyotaer holder seg i pris og kvalitet, er dette et av de aller beste valgene i småbilklassen.

Totalt: 5/6

For deg

Du er opptatt av økonomi og elsker nybilgaranti.

Ikke for deg

Du er en rapper som søker bling.

På Broom-forsiden nå