Finn biler og biltester

2014 Volkswagen Beetle 1,2 TSI 105hk Cabriolet Bensin

Test: Volkswagen Beetle 1,2 TSI Cabriolet: Sommerbilen du har råd til

Og nå er den ikke nødvendigvis en damebil lenger.

Volkswagen har kanskje et noe annerledes syn på cabriolet enn mange andre. De mener for eksempel at de skal være praktiske, slik at det kan være familiens eneste bil. Det vil si at det skal være sitteplass til fire – og et bagasjerom i tillegg.

Bobla, eller Beetle, har til tross for størrelsen vært en familiebil for mange generasjoner siden den så dagens lys første gang et par år før andre verdenskrig. Det gikk an – selv om den er trang.

Men i dagens bilverden, der det finnes så mange ulike modeller og så mange nisjer, er det vanskelig å se at den splitter nye Beetle cabriolet skal brukes til noe annet enn å nyte livet en solskinnsdag. Til dette formålet er den dessuten svært godt egnet.

LES OGSÅ: Vi blir lurt! Dette er ikke en cabriolet

 

Første gang uten tak i 1949

Men så har da også VW hatt lang tid på å perfeksjonere denne modellen. Den første Boble-cabrioleten så dagens lys allerede i 1949.

Med årene har det naturligvis skjedd mye, men ikke mer enn at slektskapet er lett å se. Vi synes den siste generasjonen har et mer vellykket design enn forrige, New Beetle, og selv om forskjellen er mindre på cabrioleten enn coupeen, er også førstnevnte en penere bil enn forgjengeren.

Her kan du lese vår hyllest til VW Boble

 

Lyn og torden

Vi er i et ikke akkurat Syden-varmt Nice for å teste bilen. Temperaturmåleren i bilen viser at det er 11 grader, og selv om det er betydelig bedre enn de minus 19 hjemme, er det ikke varmere enn det må være for at det skal være greit å kjøre med taket nede.

Det som er verre, er at det dessuten henger et tykt lag med skyer rundt oss, som truer med å bløtlegge hele den franske rivieraen. Her gjelder det å utnytte oppholdsværet til det fulle. I det fjerner blinker lyn og tordenskrallene nærmer seg med urovekkende volum ...

LES OGSÅ: Denne byttes i 70 brett med øl

Prøv også:

Golf Cabriolet:

Ikke like unik – men litt bedre plass 

Mazda MX-5:

Kun to seter – men et lass av gode kjøreegenskaper

 

LES OGSÅ: Cabriolet: Disse kan du gjøre et vårkupp på 

Bil: VW Beetle Type: Cabriolet Motor: 1,2 TSI Effekt: 105 hk/175 nm 0–100 km/t: 11,7 Forbruk: 0,58 l/mil Bagasjerom: 225 liter Pris: Fra 284.000 kroner

LES OGSÅ: Cabriolet: Hvor lenge holder egentlig taket

4 Kjøreglede

Cabriolet er noe spesielt. Det å kunne sitte under åpen himmel og ikke minst kjøre rundt i vakkert landskap langs den franske rivieraen, blir aldri feil. Særlig ikke i den gamle, koselige landsbyen Antibes, litt vest for Nice. De trange gatene, med havet på den ene siden og en flott gammel borg på den andre, er som skapt for å være rammer rundt denne bilen.

Mens vi menger oss med langt dyrere statusbiler på vei til eller fra yachter og fritidsboliger – men kjenner ikke noen stor misunnelse. Vi har det helt ypperlig bak rattet i den nye Bobla.

Når regnet kommer, og her i Norge vil det være langt oftere enn i Sør-Frankrike, så er det bare å dra på taket. Og skulle dråpene komme overraskende, kan du glede deg over at taket kan heves i opptil 50 km/t.

Og med tak over hodet, og koselig tromming som minner deg på at du er beskyttet mot det våte element, kan du trygt kjøre både på landevei og motorvei uten å bekymre deg for støyen.

Bilen er utvilsomt satt opp for en bedagelig anlagt "livsnyter" som vet å sette pris på de små tingene i livet, og ikke stresser med å komme seg fra A til B. Kjøregleden er sånn sett høy, men om kjøreglede skal måles i hvor fort du kan kjøre i svingene er dette ikke bilen for deg.

Komfort kommer først – og sportslighet er knapt et tema over hodet.

5 Interiør/plass

Også innvendig har Beetle fått en viktig oppgradering. Borte er blomsten i dashbordet, og takk for det, mens vi har fått tilbake det gamle hanskerommet og lister innvendig som matcher eksteriørfargen. Nytt er naturligvis infotainment-systemet, ratt og paneler. Riktig pent er det blitt.

Setene er komfortable og fine – og det er lett å finne en god kjøreposisjon.

Baksetene rommer to personer, ikke bare på papiret men også i praksis. Takhøyden er naturligvis uendelig med taket nede og slett ikke verst når du må beskytte deg mot værgudenes manglende samarbeidsvilje heller. Og tro oss, det siste fikk vi rikelig anledning til å oppleve, da himmelens sluser virkelig åpnet seg.

Det er bra med lagringsplass – men ikke helt premiumfølelse når det kommer til detaljene.

Bagasjerommet tilbyr 225 liter til rådighet. Det er jo ikke så mye egentlig – men ikke verst til å være en cabriolet. Her er mye gått på bekostning av baksetene.

Vanlige Beetle har for eksempel ikke mer enn 310 liter den heller.

Der Beetle imidlertid setter mange andre cabrioleter i skyggen er når det kommer til innvendig plass til sjåfør og passasjerer. Baksetene er fullverdige plasser for to personer. Joda, det er noe trangt for bena, men slett ikke ille.

Imponerende god takhøyde gjør sitt til at det burde gå fint å tilbringe mer enn bare handleturer i baksetet også.

Det er egentlig med taket nede at baksetepassasjerene får en utfordring. Da kan det bli vel mye trekk.

Foran er det som ventet mer enn nok plass i alle retninger – og du finner lett en god kjørestilling. Dette kan VW.

4 Motor

Den som vil selge mest her hjemme er 1,2 TSI-motoren, en bensinmotor på 105-hester. Dette er for øvrig en modell som ikke blir tilgjengelig med dieselmotor over hodet her hjemme. For alle dere som synes det er helt feil å kjenne lukten av diesel mens du står og venter på grønt lys er naturligvis dette bare sånn det skal være når det er snakk om cabriolet.

1,2-literen gjør dessuten en ypperlig jobb. Det er som de fleste kan gjette ingen bil med overdrevne fartsressurser, men ytelsene kler bilen. Det duger også fint til å holde følge med trafikken – og den har akkurat nok krefter til at du ikke blir sittende og gire hele tiden.

Vi kjører også 1,4-literen på 160 hk – og denne gjør bilen mer "lydig" når du bruker høyrefoten. Du får svar med en gang. Fortsatt er den ingen racer – men 0–100 km/t er unnagjort på 8,6 sekunder.

Det er også en 200 hestekrefters kraftpakke som sparker enda mer fra – og klokker inn 100 km/t på bare 7,6 sekunder.

4 Design

Vi liker det nye formspråket på siste generasjon Beetle. Den forrige ble litt vel rund, søt og kosete. Fortsatt er det ingen tvil om at det er damene som snur seg mest etter cabrioleten. Men den er nå blitt mer elegant, og hvis du vil at den skal passe til "hår på brøstet"-imaget ditt, så kan du jo alltids bestille R-pakke. Da blir den faktisk ganske tøff.

Men mest av alt er den stilig og elegant – og det første modellåret kan du også bestille den med tre ulike temapakker, inspirert av hvert sitt tiår: 50s, 60s og 70s. Her er det blant annet egne farger, spesialfelger og krom på speilhusene.

Vi liker den best i R-pakke – men hadde også veldig sansen for den pene brunfargen i 70s-utgaven, med beige skinninteriør og lyst tak. Ønsker du et av temaene er prispåslaget rundt 20.000-30.000 kroner.

De store skjermene som har vært blant kjennetegnene på Bobla siden 1938, er i høyeste grad med å sette preg også på Beetle anno 2013. De helt runde frontlyktene er også med fortsatt – men nå har de fått xenon og LED-kjørelys.

4 Miljø/økonomi

Beetle cabriolet starter på 284.000 kroner – det er et prispåslag på 46.000 kroner fra coupémodellen med samme motor. Men gjør likevel cabriolet-drømmen mer oppnåelig for mange. Mazda MX-5 er billigere, men der har du altså bare to seter.

Ønsker du deg 160 hestekrefter må du opp i 354.400 kroner – og hvis heller ikke det er nok, kan du punge ut 467.900 kroner for varianten med 200 hestekrefter.

Uansett vil annenhåndsverdien være svært usikker – her snakker vi nisjebil. Ikke bare fordi det er cabriolet, som ikke altfor mange nordmenn tenner på, men også fordi det er Beetle.

Det skal imidlertid mye til å finne en fireseters cabriolet til mindre penger.

Miljømessig er alle Boble-cabrioletene som VW-systemet vil hente til Norge svært så by- og lokalmiljøvennlige. Ettersom det kun blir bensinmotorer. Co2-utslippet er på fra 134 g/km opp til 180 g/km – mens Nox er på bare 19,4 mg/km på minste motor med DSG-kasse.

DSG-kassen koster deg for øvrig knappe 14.000 kroner. Egentlig ganske lite, med tanke på hvor god denne girkassen faktisk er.

Konklusjon

Vi lar oss absolutt sjarmere av denne bilen. Og det kan faktisk fylle ganske manges behov gjennom en rekke stylingpakker.

At prisen er såpass lav i kombinasjon med gode praktiske egenskaper gjør også at det bør være en attraktiv modell.

Joda, damene vil nok like den ekstra godt, men det i seg selv kan jo være et godt argument for gutta til å kjøpe den!

Og som sagt, du får den i litt barske versjoner også. Men like morsom å kjøre som for eksempel Mazda MX-5 er den ikke.

Men storselger, nei det blir det naturligvis ikke. Mest fordi vi er "velsignet" med å bo i et av verdens minst gunstige cabriolet-land. Vi skal la være å rippe opp i altfor mange triste sommerminner, men minner om at det har vært svært få solrike og varme sommerdager de siste tre årene.

Totalt: 4/6

For deg

Vil kjøre rolig rundt og nyte sommerværet

Ikke for deg

Du er ute etter skarpe kjøreegenskaper

Lenker

På Broom-forsiden nå