Finn biler og biltester

2016 Volkswagen Passat GTE 1,4 TSI 218hk

Volkswagen Passat GTE: Leverer varene – og kommer til å bli en bestselger

Denne kan spare deg for mye penger!

Hva er dette?

Dagens generasjon av VW Passat er allerede tallrik på veiene. Men det er særlig èn variant av denne modellen nordmenn står i kø for å kjøpe. Den ladbare hybriden GTE. De første kundebilene kommer i løpet av andre kvartal, og flere har da allerede ventet utålmodig i ett år.

Egentlig er det ikke så rart at folk har kastet seg over denne bilen, siden den både kommer gunstig ut av det norske avgiftssystemet, og i tillegg er blant de ladbare hybridene som har lengst elektrisk rekkevidde. Den skal, ifølge papirene, klare 50 kilometer.

Videre er oppgitt forbruk ved blandet kjøring superlave 0,17 l/mil.

Vi er godt kjent med både de svært misvisende tallene som oppnås når ladbare hybrider måles på forbruk, og den elektriske rekkevidden i praksis. Særlig på vinteren.

Derfor er det med en viss skepsis vi gjør oss klar til å ta med oss Passat GTE på test. Den kan vel umulig levere det som loves?

LES OGSÅ: Så bra er den norske familie-favoritten
 

Hvordan er den å kjøre?

GTE veier 1.647 kilo. Det er 181 kilo mer enn for eksempel 150 hk TDI-modellen. Men du skal virkelig følge med for å merke den ekstra vekten.

Bilen kjennes egentlig akkurat ut som en vanlig Passat. Først når du begynner å presse grensene, avslører den at vekten er høyere.

Kjøreegenskapene er altså veldig nært opptil det en vanlig Passat leverer – og det er veldig bra! VW har virkelig fått dreis på dette – og med ulike kjøreprogram kan du også justere hvordan du vil at den skal oppføre seg. Men spesielt sportslig blir den imidlertid aldri. Dette er en bil som først og fremst skal levere komfort og trygghet.

Den største forskjellen fra en vanlig Passat, er naturligvis følelsen av å kjøre bare på strøm. Da blir den ikke like sprek, men så lenge du ikke skal kjøre lenge på motorveien, eller foreta forbikjøringer, så duger det. Dessuten blir det veldig stille i kupeen.

Testbilen har også Active Info Display, som betyr at instrumentene er heldigitale og adaptive. Her kan du bla mellom en rekke menyer og visninger. Som vi har nevnt før: Det kan virke litt voldsomt og rotete til tider, for det er MYE informasjon på små områder, men med tiden klarer du å sjalte ut det som er viktig.

LES OGSÅ: Denne bestselgeren kan forsvinne
 

Hvordan er plassen?

Passat er blant de aller beste i klassen på plass. I utgangspunktet er det hele 650 liter (639 i Alltrack) til rådighet i bagasjerommet. I GTE skulle en ved første øyekast tro at det er identisk med de andre. Det er det ikke!

Faktisk er GTE på "bare" 483 liter (1.613 liter om du legger ned baksetene). På papiret er det en svært betydelig forskjell. I realiteten er det imidlertid store deler av rommet du vanligvis finner under gulvet som er borte. Med andre ord blir ikke forskjellen fullt så stor i praksis.

Vi tror nok de fleste lever greit med den plassen som er tilgjengelig. Men at batteri/bensintanken krever plass, gjør naturligvis noe med de praktiske egenskapene.

For øvrig er det like romslig som ellers i Passat. Det betyr at du har massevis av plass både i baksetet og foran.

LES OGSÅ: Folkevogna ingen har hørt om

Finest utenpå eller inni?

GTE-modellen har noen designtrekk som skiller den fra de andre Passatene. Blant annet har den de samme LED-lysene i fangeren som e-Golf/Golf GTE. Både fangere og sideskjørt er også noe mer sportslig utformet enn standardmodellen.

Det er naturligvis noen GTE-emblemer på plass også – og en blå stripe i front, som strekker seg fra kant til kant, helt øverst i lyktene og gjennom grillen.

Bak er det takspoiler og to avlange eksosutløp.

Den ser rett og slett ganske sportslig ut.

Innvendig er det ingen spreke påfunn, utover et par knapper rundt girspaken. På den ene står det e-Mode og den andre GTE-mode. De brukes til å velge hvilke type kjøresystem du vil bruke, bare elektrisk, lading av batteriene eller GTE – altså både strøm og bensin.

Interiøret minner kanskje mye om Golf på bildene. Men når du bruker bilen og sitter bak rattet, er det likevel mer premium og opplevd kvalitet i Passaten. Det handler også om støydemping og størrelse.

Vi liker best eksteriøret.

LES OGSÅ: Slik startet et av bilhistoriens største eventyr
 

Går den bra?

For å svar på dette først av alt: Ja, den er sprek! GTE-en, med sin kombinasjon av elmotor-fraspark helt fra bunnen av – og bensinmotor-effekten på høyt turtall, fungerer svært godt i samspill.

0-100 km/t tar 7,6 sekunder. Et sterkt tall for en romslig familiebil. Du merker godt frasparket ute på motorveien også.

Men det vi er mest spent på, er naturligvis forbruk og rekkevidde.

For det første setter vi pris på at bilen har et nøkternt forhold til rekkevidde. Joda, den er oppført med 50 kilometer, men da vi startet den, fulladet på vinteren, opplyser den at rekkevidden er 40 kilometer. Med 10 kilometer som "bonus", om du skulle klare det.

Det høres kanskje litt feigt ut, men det er i alle fall med på å hjelpe deg mot et mer realistisk forhold til rekkevidden. Og faktum er at vi klarer å kjøre veldig tett opptil det oppgitte forbruket (altså 40 km).

Dette er faktisk en OK kjørelengde for en såpass stor ladbar hybrid på vinterføre.

Når du kjører lengre, øker naturligvis forbruket. Vi la ut på tur på 80 kilometer, og endte på 0,40 liter/mil. Fortsatt er det imponerende lavt, med tanke på størrelse og effekt.
Men så snart du skal kjøre lengre enn dette, begynner naturlig nok tallene raskt å stige. Langstidsmålingen i bilen (5.114 km) avslørte at forbruket har vært 0,68 l/mil. Men her handler nok mye om hvor ofte du passer på å lade. Skal du få full effekt av denne bilen, og bruker den mye, anbefales det at du skaffer deg en hurtiglader (ekstrautstyr). Da reduseres ladetiden fra fire, til drøyt to timer.

LES OGSÅ: Her er VW-modellene som egentlig ikke finnes
 

…og konklusjonen er?

Prisen på Passat GTE stasjonsvogn, med 218 hk, starter på 431.000 kroner. Det er nesten utforskammet rimelig, for eksempel sammenlignet med 150 hk diesel, som koster fra 408.000 kroner, med laveste utstyrsnivå.

Standardutstyret i GTE inkluderer for øvrig adaptiv cruisekontroll, oppvarmet multiratt, nøkkelfri start/adgang, komfortseter i skinn, 18" felger, mørke ruter bak.

Det er rett og slett et kupp! Og når rekkevidden selv på vinterstid begynner å bli såpass bra, er dette en bil mange faktisk kan spare mye penger på i hverdagen også.

Men som vi alltid understreker: Forbruket i ladbare hybrider handler om to ting: Hvor ofte du lader og hvor langt du kjører. Så det er smart å ta en liten analyse av hvordan du bruker bilen, før du slår til. Er det mye langkjøring, risikerer du nemlig å bli skuffet over forbruket ...

 

Motor: Elmotor + 1,4-liters bensinmotorEffekt: 218 hk / 400 Nm0-100 km/t: 7,6 sek.Toppfart: 225 km/tForbruk: 0,17 l/milLengde x Bredde x Høyde: 476 x 183 x 147 cmBagasjerom: 483 / 1.613 literPris: Fra 431.000 (stasjonsvogn)Pris testbil: 518.000 kroner

På Broom-forsiden nå