TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2017 Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 125hk 2WD Trendline Sport Utility Vehicle Bensin

Volkswagen Tiguan: Du får akkurat det du trenger – og ikke mer

Men knapt noen nordmenn vil kjøpe bilen sin slik.

Nordmenn elsker en fyldig liste med ekstrautstyr på bilen sin. Kjøper vi ny bil, er det som regel øverste utstyrsnivå som gjelder, og en del ekstrautstyr på toppen av det.

Bransjen har også vært svært flink til å tilby alt mulig av duppeditter, sensorer og pynt som vi kan fråtse i.

Flere og flere vil at bilen deres skal være litt annerledes enn alle andres. Bilkjøpere er rett og slett blitt ganske så jålete med årene.

Selv hos et folkelig merke som VW er det samme trenden. Ta for eksempel Tiguan. Vi har nå testet innstegsmodellen, Trendline, med minste motor, forhjulstrekk og manuell girkasse. Her er det ikke mye ekstra å spore. Og det er ganske sjelden, i pressebil-verden. Her lesses det gjerne på mest mulig for å vise hva som er tilgjengelig.

Så er spørsmålet, hva får du egentlig når du går for innstegsmodellen og er det egentlig noe vi savner?

LES OGSÅ: Dette ekstrautstyret koster nesten en million kroner


Laveste utstyrsnivå

La oss bare forklare litt mer rundt ulike utstyrsnivåer. VW starter altså med Trend. Her får du kollisjonsputer foran, knekollisjonsputer på førersiden, kjørefeltassistent, tresoners klimaanlegg og fotgjengerregistrering.

Det er egentlig det.

Da blir prisen rundt 320.000 kroner. Testbilen er i tillegg utstyrt med Transportpakke (inkluderer hengerfeste og webasto) til 19.400 kroner, parkeringssensor foran og bak (3.600 kroner), multifunksjonsratt i skinn (3.400 kroner), mørke vinduer (1.000 kroner) og LED-frontlys.

Ikke akkurat en utstyrsfest, der altså. Prisen blir da totalt 360.000 kroner.


Businessline

Neste steg oppover er Businessline. Da får du i tillegg til standardutstyret nevnt over: P-sensor foran og bak, dynamisk lysassistent, full-LED adaptive frontlykter og LED-kjørelys og lane assist.

Prisene starter her på 414.700 kroner.

Så kan du gå videre til Highline. Da får du i tillegg dekktrykkontroll, digitalt instrumentpanel, 18" felger og komfortseter foran.

Skal du ha denne, blir prisen 455.100 kroner.


Mye vil ha mer

Men selv de som kjøper Highline, vil trolig lesse på med en god porsjon ekstrautstyr i tillegg.

Vi vil nemlig ha det meste. På listen over populærevalg finner vi for eksempel Ambientpakke, Businesspakke, Offroad-pakke, R-Line pakke, R-Line Plus-pakke, Transportpakke, Sikkerhets-pakke og sist og så helt avgjort minst: Røykepakke! Sistnevnte inkluderer askebeger og sigarettenner foran.

Den kan du helt greit spare deg for. Røyk har uansett ingenting i bilen å gjøre!

LES OGSÅ: Dette var en suksess – men den ble ikke erstattet


Dette manglet

Men testbilen er altså Trendline. I stedet for å fokusere så mye på hva den har, la meg kjapt ramse opp litt av utstyret bilen IKKE har. Mye av dette er jeg ganske sikker på at de fleste kommer til å bestille hvis de kjøper en slik bil:

- DSG automatgir

- Firehjulstrekk

- Skinninteriør

- Dynamisk cruisekontroll

- Head up display

- Oppvarmet ratt

- Adaptivt understell

- Soltak

- 19" felger

- Nøkkelfri start og tilgang til bilen

- Automatisk åpning av bakluka

- Navigasjon

- Digitale instrumenter

- Ryggekamera

- R-line-styling

Så kan du legge til en masse annet fra ekstrautstyrslista. Men har du Highline-utgaven, sammen med det som er listet opp over, er du langt på vei mot et solid spekket bil.

Men tilbake til vår grå og beskjedent utstyrte testbil. Jeg har bilen en uke, og inkludert i testprioden er en skikkelig langtur. Oslo - Sauda. Tur retur på tre dager. Den turen alene er nesten 900 kilometer, på norsk vinterføre og svært varierende veier. Nok til å kunne få et solid inntrykk.

LES OGSÅ: Offisiell: Dette kan bli en norsk storselger
 

Savn

Et par ting savner jeg umiddelbart. Nøkkelfri adgang og start, samt automatisk bakluke. Det siste er litt overraskende, men det er rett og slett veldig behagelig å kunne åpne bakluka på en slik bil med et trykk på en knapp.

At jeg må låse opp bilen manuelt og bruke nøkkelen til å starte med, føles også svært gammeldags. Her har jeg fort blitt vant til moderne komfort.

For øvrig viser Tiguan seg som en romslig bil for en familie på tur. Bagasjerommet svelger unna både bager og kofferter og et par ski til minstemann. Her har det skjedd mye siden forrige generasjon.

I baksetet er det også svært god plass, også til voksne. Mamma satt bak med minstemann, og selv om hun er høy, var manglende plass aldri et tema.

LES OGSÅ: Tre nordmenn har kjøpt verdens dyreste SUV - usett


Ute på veien

Den manuelle girkassen er ypperlig, og fungerer meget godt. Samtidig er momentet overraskende bra, til tross for lav effekt og bensinmotor. Det gjør at du ikke må gire i tide og utide.

Likevel må det sies at vi savner litt mer trøkk, særlig i forbindelse med forbikjøringer. 0-100 km/t i denne bilen leveres på 10,5 sekunder.

Autohold er praktisk og nyttig i for eksempel lyskryss med litt helling.

Når vi kommer opp i marsjfart er det noe mer støy i kupeen enn jeg skulle ønsket. Men ikke så mye at det plager veldig mye.

Og stereoanlegget fungerer også ypperlig. Fin og fyldig lyd uten at vi har toppmodellen her heller. Så skal det sies at de som er opptatt av lyd, naturligvis vil merke at dette ikke er high end-utstyr ...

LES OGSÅ: Volkswagen kutter over 40 modeller


Forhjulstrekk

Over halvparten av oss kjøper nå bil med 4x4, og andelen er vesentlig høyere i SUV-segmentet.

Testbilen har altså bare trekk foran. Akkurat mens vi er i Sauda laver det ned med snø. Vi vil ta en tur opp i skitrekket i Svandalen, men den turen blir utfordrende. Flere biler står på tvers i veien og må dyttes videre, og vi må snike oss opp. Det er akkurat i slike situasjoner at savnet av firehjulsdrift blir stort!

Men utover akkurat denne turen, som jo må sies å ha vært i ekstremføre, er det aldri noe problem. Så er jo heller ikke motoren sterk nok til å by på noe særlig hjulspinn, heller ...

For øvrig har du i alle fall økt bakkeklaring i forhold til en vanlig stasjonsvogn, og det kan være nok til å hjelpe deg fram på enkelte strekninger.

LES OGSÅ: Denne SUV-favoritten blir vi snytt for


Skinn

Skinnseter er noe av det første nordmenn legger til som søkeord når de leter etter bruktbil. Sånn sett er det nok smart å bestille nybilen sin med det også. Det øker annenhåndsverdien.

Men faktum er at det også er behagelig med stoffseter. De blir ikke iskalde på vinteren, og ikke glovarme på sommeren. Samtidig er det mindre klamt og ikke så glatt.

Justeringsmulighetene i testbilen er bra, og det er nok sidestøtte. Dette er jo uansett ikke bilen for sportslig kjøring ...

LES OGSÅ: Nå får du snobbe-bil til folkelig pris


Ryggekamera

I parkeringshus og trange parkeringsplasser savner jeg i starten ryggekamera. Ja, det er bare å komme ut av "liker ikke lenger å parkere uten masse hjelpemidler"-skapet. Det er bransjens skyld, naturligvis. Det er de som har sydd en masse puter under armene på oss. Det som før var en kunst, å kunne lukeparkere, er faktisk blitt så enkelt som å trykke på en knapp for så å slippe både ratt og pedaler.

Ekstra vanskelig er det å parkere en bil med parkeringssensorer, fordi de ikke alltid piper på logiske steder. Så plutselig tror jeg at det står en usynlig kant i veien, når det vitterlig er helt rensket for objekter der jeg er på vei inn.

Det ender faktisk med at jeg velger å slå av parkeringssensorene også. Parkerer heller på gamlemåten. Og det er rett og slett noe merkelig tilfredsstillende med å gjøre det helt selv, igjen.


Navigasjon

Det er ikke så ofte en bruker navigasjonen for å finne fram. Vanligvis vet en tross alt hvor en skal og hvordan en kommer dit. Men hvis jeg trenger navigasjon, er en oppdatert innbygget løsning det jeg foretrekker. Gjerne i kombinasjon med head up display, slik at jeg slipper å flytte blikket fra veien i det hele tatt.

Selv om jeg har den store skjermen til infotainmentsystemet i testbilen, er det ikke navigasjon her.

Men Google-maps på smarttelefonen fungerer det også – men da helst med mobilen montert høyt oppe i synsfeltet. Da får en også til enhver tid oppdaterte kart. Bare vær obs på at det kan dra på seg litt roaming-kostnader.


Konklusjon

Etter mange, mange timer bak rattet i testbilen, kan jeg konkludere. Bilen er først og fremst veldig bra. Jeg trenger hverken justerbart- eller sportsunderstell, siden standardunderstellet gjør jobben helt ypperlig.

Det største savnet er rett og slett nøkkelfri adgang og start. Så de kronene hadde vi ikke spart på.

Også må jeg tilstå at jeg er veldig svak for R-designet på denne bilen. Særlig med grå lakk, plastdetaljer rundt skjermene og kjedelige felger blir testbilen veldig anonym i mengden.

Motoren på 125 hk er litt veik når du skal kjøre forbi, men fungerer ellers godt. Forbruket er lavt. Vi endte på 0,62 l/mil på langkjøring, med fire personer og masse bagasje.

Med bensinmotor blir det fortere varmt i kupeen, og gangen er stille og helt uten vibrasjoner. Og du slipper naturligvis inn i Bergen og Oslo også på dager med dieselforbud.
Spørsmålet er om du klarer å få solgt en ribbet innstegsmodell igjen, når den tid kommer. Det kan nok bli en utfordring ...

 

 

Motor: 1,4-liter, bensin

Effekt: 125 hk / 200 Nm

Forbruk: 0,59 l/mil

0-100 km/t: 10,5 sek.

Toppfart: 190 km/t

Bagasjerom: 615 / 1.655 liter

Vekt: 1.415 kg

Lengde x bredde x høyde: 448 x 183 x 165 cm

Pris: Fra 319.700 kroner

Pris testbil: 362.300 kroner

På Broom-forsiden nå