Med Touran kom VW ganske sent inn på flerbruksmarkedet, og den bød heller ikke på de store revolusjonene. I tillegg var utseendet av typen «glemte de egentlig å designe den, eller?». Likevel har Touran blitt en kjempesuksess og etter hvert målestokken for mange konkurrenter.
VW har nemlig gjort veldig mye riktig med denne bilen. Stor, men ikke så stor at den blir vanskelig å leve med i det daglige. Smarte seteløsninger og funksjonelt interiør. Og selvfølgelig så mange motor- og utstyrsvarianter at det er umulig ikke å finne en utgave som passer manges lommebok og behov. Vi har testet BlueMotion-versjonen i Travel-utgave. Med 1,9-liters dieselmotor på 105 hk er den både gjerrig og relativt prisgunstig.
Touran utstråler ikke akkurat heftig kjøreglede med sine firkantede og trauste linjer. I så måte blir du positivt overrasket når du setter deg inn bak rattet og kjører av gårde. Dette er langt fra noen sporty kjøremaskin, men du føler deg heller ikke som noen minibuss-sjåfør.
Den krenger dessuten mindre enn mange konkurrenter. Her er det fokus på nøytrale og forutsigbare kjøreegenskaper, samtidig som det er brukbart komfortabelt. Vi har tidligere kjørt Touran fullastet med folk og bagasje, og også da oppfører den seg trygt og forutsigbart. Gode og faste forseter med fin sidestøtte, og førermiljøet er oversiktlig og funksjonelt.
Touran er ikke mer enn 440 cm lang, det er adskillig kortere enn de fleste stasjonsvognene i Passat/Mondeo-klassen. Likevel er plassen imponerende bra. Høyden og karosseriet med de rette sidene gjør at plassen kan utnyttes optimalt. Det gir hyggelige plassforhold for fem personer og mye bagasje – eventuelt sju og litt bagasje.
De to bakerste setene passer best for unger, men duger også i nødsfall for voksne. Når de ikke er i bruk, felles de enkelt ned i gulvet. De tre baksetene justeres individuelt i alle retninger. For tre voksne skorter det litt i bredden, men dette er likevel en bedre løsning enn helt og udelt baksete.
Det er også mange smarte løsninger rundt i bilen, med skuffer, oppbevaringsrom, flaskeholdere og koppholdere. I denne utgaven ser det ikke spesielt eksklusivt ut. Men det er funksjonelt og gjennomtenkt, laget for å tåle røff familiebruk.
I BlueMotion-versjon er Touran utstyrt med VWs velkjente 1,9-liter – denne har 105 hk. Motoren har redusert turtall på tomgang og høyere utveksling på tredje, fjerde og femtegir – alt dette for å spare drivstoff. I praksis merker du ikke mye til det, ut over at det i begynnelsen er lett å kvele motoren ved igangsetting.
Det du imidlertid veldig fort merker, er at motoren føles snau. Her skorter det på krefter gjennom det meste av registeret og du må hele tiden jage. Forbikjøringer må planlegges godt. Det er også mye støy i bilen, noe som er en kombinasjon av høyt støynivå fra motoren i utgangspunktet og det faktum at VW har spart litt på dempematerialet.
Lista over heftige flerbruksbildesign er ikke akkurat superlang, og Touran er uansett et godt stykke unna å bli med på den. Dette er tysk fornuftstenkning, 90 prosent funksjon og 10 prosent form. De rette linjene er veldig bra for plassutnyttelsen, men det er ikke til å komme fra at de også gjør Touran til en mini-Transporter.
Samtidig er det interessant å merke seg at designet holder godt flere år ut i livsløpet. En liten facelift underveis har også hjulpet. Det er noen tidløse kvaliteter her, men spennende er det altså overhodet ikke. Plassert ved siden av for eksempel Ford S-Max ser Touran nesten litt trist ut. Farge og felger har mye å si, tenk gjennom det før du velger.
BlueMotion er VWs miljøalibi og dette er dermed bilen for miljøinteresserte storfamilier. Eller? Vel, de kan i alle fall glede seg over en bil som kan transportere mange mennesker uten å forsyne seg grovt av verdens drivstoffreserver.
Fabrikken oppgir selv 0,54 l/mil ved blandet kjøring, og det stemmer godt med våre erfaringer. Vi noterte 0,53 liter/mil på blandet og relativt snill kjøring i testperioden. C02-utslippet er også lavt for en bil av denne størrelsen: 145 gram/km.
Touran starter på 283 250 kroner, da med 90-hesters 1,9-diesel. Den bør du ikke kjøpe, med mindre du har veldig god tid. BlueMotion sjuseter starter på 313 540 kr og testbilen klokker inn på 340 190 kr. Da er ikke utstyrspakken akkurat massiv, men inneholder ting som skinnseter, parkeringsassistent, climatronic og metallic-lakk.
Hele poenget med BlueMotion er jo at bilen skal være nøysom og slippe ut lite. Og da er det litt merkelig at Touran faktisk må se seg slått av en helt standardutstyrt konkurrent. Med 1,5-liter og 105 hk koster Renault Grand Scenic hyggelige 287 800 kr. Da bruker den faktisk ørlite mindre diesel (snittforbruk på 0,52 liter/mil) og CO2-utslippet er også lavere enn på Touran, på 143 gram/km.
Den er langt fra spennende å se på og heller ikke noen stor høydare å kjøre, men likevel er VW Touran en av våre favoritter i klassen. Rett og slett fordi den gjør alt du kan forvente av en flerbruksbil – og litt til.
Interiøret er solid, praktisk og funksjonelt. Småbarnsfamiliene elsker den, og med god grunn. Her er det god plass til både unger og pikkpakk, og et stort pluss for mulighet til å ha med to ekstra passasjerer bakerst.
Denne BlueMotion-utgaven er økonomisk og konkurransedyktig på pris. Det som trekker ned er snau motor og litt billig interiørfølelse i Travel-versjonen. Men skal du ut og kjøpe bil i denne klassen, er Touran soleklart en av modellene som bør være med i vurderingen.
Det ble litt flere unger enn du egentlig hadde tenkt deg, ja...
Du nekter å bli satt i samme bås som alle andre som kjører fornuftig familiebil.
Touran er klart morsomst med 2-liters diesel. Her tilbyr VW to utgaver, med 140 eller 170 hk. 140-hesteren er for de fleste sterk og sprek nok, og er også klart mer prisgunstig. I Highline-versjon starter den på 359 190 kroner. Det er 46 000 kroner opp i forhold til 1,9 Highline. Mye penger? Ja. Verdt det? Tja.. Kjøregleden øker i alle fall solid med 2-literen på plass. De rimeligste Touran-versjonene gir et ganske billig inntrykk i interiøret. De vil nok også bli relativt tunge å selge igjen, selv om biltypen i seg selv er svært attraktiv i bruktmarkedet.