VW har forsøkt seg med ikke bare små - men bitte små - biler et par ganger tidligere. Den første var VW Lupo, som her hjemme ikke ble noen suksess i det hele att. Andre forsøk var VW Fox, den kom aldri til Norge. Muligens var de kloke av skade?
Nyeste skudd på minibil-stammen er VW UP. Den kommer til Norge, dog kun i 5-dørsutgaven.
Dette er bilen som overrasket alle, inklusive VW selv. Den selger nemlig som varmt hvetebrød en kald sommerdag - eller hvordan det ordtaket nå var igjen...
Les vår test av helt nye VW Golf her:
Importøren synes de hadde satt seg en litt vel hårete målsetning med 700 biler i 2012, mens totalsalget overraskende nok endte på godt over 1.000.
Det er min oppgave å finne ut hvorfor.
Dette er også en av Norges billigste biler - med en startpris på 133.000 kroner. Testbilen med «stor» motor, automatgir og i velutstyrt High UP!-utgave koster den nette sum av 190.200 kroner.
VW Taigun: Dette kan bli den minste SUV-en på markedet
Bil: VW Modell: High UP! Motor: 3 sylindret 1-liter, bensin Effekt: 75 hk / 95 Nm. 0-100 km/t: 13,9 sek. Toppfart: 171 km/t Vekt: 879 kg. Forbruk: 0,45 l/mil ved blandet kjøring Pris fra: 133.000,- Pris testbil: 190.400,- |
Les også: Nei – denne VW-en får du ikke kjøpt
Hæ!?! Stoppet den... I et intuitivt forsøk på å få liv i bilen gir jeg mer gass. Da kommer den. Som et børseskudd! Jeg klasker hodet i nakkestøtta og vi er i gang igjen.
Neida, jeg har ikke fått bil med kengurubensin, ei eller er jeg lam i clutchfoten eller noe. Jeg har bare fått en bil med ASG-girkasse.
Og som du skjønner, førsteinntrykket kunne vært noe bedre.
Men om vi da glemmer girkasse-helvetet litt, er UP! et hyggelig bekjentskap på veien. På plass bak ratt og spaker føles bilen større enn den faktisk er, og til å være både så liten og så billig overrasker den.
1-literen på 75 hk leverer varene, fjæringen er komfortabel, bilen går stille, er retningsstabil, men styringen kunne vært enda mer direkte.
Når det gjelder girkassa tenkte jeg at jeg skulle gi den en sjanse eller to til. At det er en vanesak og at det går seg til. Det gjør det imidlertid ikke...
Er dette med plass viktig for deg, er VW UP! ikke bare feil - men fryktelig feil bil.
Det sier seg selv at en bil på 3,5 meter har noen helt klare fysiske begrensinger.
Plassen i forsetene er det slett ikke noe å si på, den er god nok alle veier. Men et voksent menneske har ikke nubbesjangs til å sitte bak meg i baksetet. Det er bare ikke fysisk mulig. Her er plassen helt klart forbeholdt barn samtidig som det betinger at den i forsetene - som meg - ikke har setet for langt bak.
Bagasjerommet er heller ikke stort. Det rommer 250 liter og er i to etasjer, men likevel - bilsegmentet tatt i betrakting - er den helt på høyde med sine konkurrenter.
Når det gjelder interiøret for øvrig, oppfattes dette som både, pent, moderne, inntuitivt og med et lite snev av lekenhet.
Alt er ryddig og greit på typisk tysk vis. Setene er som så ofte på småbiler litt korte og flate, men igjen - i forhold til konkurrentene er både materialkvalitet, finish og design ett hakk over.
Motoren i testbilen er som jeg allerede har vært inne på relativt stor. I denne sammenhengen betyr det tre sylindere, 1 liters slagvolum, 75 hk og 95 nm dreiemoment. UP! leveres også med samme motor i en 60 hk-utgave.
Begge motorene leveres med enten manuell eller den allerede omtalte ASG-girkassa.
Motoren i testbilen virke både rask, stillegående, kvikk og har krefter nok til å sende den 880 kg tunge bilen fra 0-100 km/t på 13,9 sekunder, mens toppfarten klokkes til 171 km/t.
Ikke veldig hårete siffer naturligvis, men vi må heller ikke glemme hva det er snakk om her, en bitteliten og billig bil.
Jo mindre en bil er, jo vanskeligere er det å skape et harmonisk design, ifølge de som forstår seg på slikt. Når bilen attpåtil skal være så praktisk som mulig, gjør ikke det saken enklere.
Med det i bakhodet må det vi sies at VW har lyktes rimelig bra. Bilen har et litt annerledes og særpreget utseende, selv om grunnlinjene er ganske konservative.
Det er fronten og bakenden som liksom «gjør» bilen her. Innvendig er bilen også pen. At dashbordet leveres lakkert i bilens farge frisker ekstra opp.
I tillegg har VW en velfylt tilbehørsliste man kan plukke fra og således få litt skreddersøm og personlig vri på sin UP! Vi snakker alt fra panorama glasstak, store hjul i et utall varianter og to-farget skinninteriør, til infotainment-utstyr og livsstils-tilbehørsprodukter som jakker og reiseeffekter. Mulighetene er altså mange.
Med en startpris på 133.000 kroner er dette en av de billigste bilene du kan kjøpe. At den selger så godt som den gjør borger også for at bruktbilprisen vil holde seg. Trenden med småbiler er tydligvis raskt økende også her hjemme.
Service og vedlikehold er heller ikke dyrt på denne tassen. Og med motoriseringen som er tilgjengelig er den lagt fra grådig ved bensinpuma. Testbilen har et snittforbruk på 0,45 l/mil, mens den med aller minste motor nøyer seg med bare 0,41 l/mil.
CO2-utslippet ligger rett over/under 100 g/km, litt avhengig av motor og girkasse. Det er heller ikke noe å skamme seg over.
Selv om vi også er overrasket av det voldsomme salget, er det en grunn til at det blir slik. UP! gjør det en liten, snerten bybil skal gjøre på en utmerket måte. Den setter på mange måter en ny standard i «knøtte-klassen» med hensyn til plass, opplevd kvalitet og hyggelige kjøreegenskaper.
Når det gjelder girkassa som ble nevnt innledningsvis, så er det neppe noen overraskelse at manuelt gir blir vårt førstevalg på VW Up!
UP! er kanskje den aller beste bilen i dette segmentet akkurat nå.
Du har trang garasje...
Du har tenkt å ta deg ekstrajobb som pengeinnkrever og torpedo og ser etter en bil som gir deg nødvendig respekt.