Volvo P1900 var Volvos forsøk på å lage en cabriolet på 50-tallet. Den ble bygget i 67 eksemplarer, men ble ingen suksess. Så tok det 40 år før første generasjon C70 kom på markedet. Den kom i to versjoner. En todørs kupé og en cabriolet med stofftak. Med dagens utgave har Volvo gått for ståltakløsningen for å kombinere det beste fra cabriolet og coupé i én pakke.
Hva er kjøreglede for deg? Er du på jakt etter sportslige kjøreegenskaper og et skikkelig spark i seteryggen, bør du titte andre steder. Men er du ute etter superbehagelig kjørestilling, høy komfort og vind i håret er C70 midt i blinken.
Du har kanskje hørt biljournalister mase om setene til Volvo før, men det er en god grunn til det. Når du kjører en ny bil hver eneste uke, legger du merke til hvor vanskelig det kan være å finne en perfekt sittestilling. Da er det deilig når du bare kan sette deg ned i stolen og enkelt og raskt finne deg til rette.
Vi kjører C70 på litt kalde dager og får ikke fullt utbytte av å kjøre under åpen himmel. Det er fantastisk på varme sommerdager. Det er enkelt å drømme seg bort når man sitter bak rattet på C70, for det er en utmerket cruisebil. Og med ståltaket på plass, er det imponerende lite lyd. Da både ser, og føles den som en fullverdig coupé.
Du kjenner igjen interiøret fra V50. Det er funksjonelt og pent, men det begynner å bli en stund siden det føltes hypermoderne og trendy. GPSen styres med noen småknapper bak rattet, og vi synes det funker bedre at skjermen er integrert i midtkonsollen enn at den stikker opp på toppen av dashbordet. Materialene er hentet fra øverste hylle.
Det ser ikke spesielt grasiøst ut når du kliver inn i baksetet. Du må løfte beina opp til haka for å komme over sikkerhetsbeltene til forsetet, samtidig som du krummer ryggen maksimalt for å få plass under taket. Når du endelig er på plass, har du verken beinplass eller takhøyde. Men til å være en fireseters cabriolet er plassen mer enn godkjent. Det finnes mange biler i klassen som er mye verre enn C70.
Bagasjeplassen er god med taket på. Da er det mer enn stort nok for en langtur, men ståltaket spiser opp veldig mye når det pakkes i bagasjerommet. To stykker kan fint legge ut på norgestur, men barna må bli hjemme. Du ender nemlig fort opp med å bruke baksetet som ekstra bagasjerom.
Hvor ble det av alle hestekreftene? På papiret har D5-motoren 180 hestekrefter og 350 Nm. Det burde holde til å flytte 1,7 tonn på en rask måte, men bilen føles veldig daff. Du får rett og slett aldri inntrykk av at det sitter en diger dieselmotor under panseret. Det tar en evighet før bilen reagerer på gassfotens signaler. Og når kreftene endelig kommer, får du alt på en gang. Du føler deg som en lettere alkoholisert danske på glattisen. Det skal mye til for å ikke fremstå litt harry ut av lyskryss på glatte høstdager. Gå for en mindre motor, så slipper du mye av problemet - og prisen.
Kanskje du til og med skal velge en bensinmotor? Knatringa ødelegger litt av idyllen med en cabriolet, uten at det blir direkte plagsomt.
C70 klarer kunsten å se bra ut både med og uten tak. Den har klare designtrekk fra S40, og det fungerer godt. Taket er tredelt. Det gjør at du slipper unna krevende linjer, og C70 kan faktisk forveksles med en coupé. Pininfarina er firmaet bak takkonstruksjonen, og de vet hva de holder på med.
Volvo har et stykke opp til toppen av klassen. BMW klarer med sin 325d cabriolet å hente ut mye mer krefter og slippe ut mindre C0? enn Volvoen. Nøkkeltallene er 17 hestekrefter, 50 Nm og 20 gram. Forskjellene blir mindre med manuell. Da blir prestasjonene til Volvoen bedre og du får en betydelig reduksjon i utslippet. Startprisen er også veldig høy med D5-motoren. En god løsning er som sagt å velge en mindre motor.
Testbilen har utstyrsnivået Summum. I tilegg har fått ekstrautstyr for 57 600 kroner. Sammelignet med tyske prmiumbiler, er det ikke så dyrt - og da har du alt du måtte ønske deg.
I teorien er Volvo C70 en helårsbil takket være ståltaket. I praksis gjelder det kun de som har en familie på to eller færre. Komforten er imponerende god, og bilen føles veldig solid og trygg. Så får du heller bare leve med at du får en veldig fin V70 til denne prisen.
Du liker å sole deg
Du er elektriker og på jakt etter en praktisk arbeidsbil.
Puristene vil gå for en av bensinvariantene, diesel er ikke helt stuerent i en cabriolet. Dieselmotorene i Volvo er ikke så bråkete, og støyisoleringen er veldig bra. Derfor er 2-liters diesel et bra valg. C70 blir aldri noe annet en cruisebil, og da er penga bedre anvendt på ekstrautstyr enn hestekrefter.