Finn biler og biltester

2017 Volvo S90 D5 235hk Momentum AWD aut Sedan Diesel

Volvo S90 D5: Dette er Volvoen som kunne vært en Jaguar

Vi har kjørt den helt nye Volvo S90.

Lav, bred og i skinnende kobberbruk lakk som glinser i sola står den der. Volvos nye storbil, S90. På en måte litt gammeldags og konservativ. På den annen side full av ny og innovativ teknologi.

Volvo har aldri vært billige biler. Vår testbil S90 i topputgaven Inscription D5 AWD automat koster. Så mye at du akkurat har nok til en kopp kaffe og en tre-pakk hveteboller for det du får igjen etter å ha lettet kontoren for 900.000 kroner.
Hva er dette?

Skrur du tiden 60 år tilbake er dette Volvo Amazon. Skrur du tiden 50 år tilbake er dette Volvo 140 - det som etter hvert ble til 240 og som i følge av evolusjonen endte som S80 for en stund siden. Nå har det blitt S90 som altså er Volvos største personbil.

Men denne gangen er det mer. For dette er også bilen som skal løfte Volvo opp ytterligere ett hakk. Den skal ikke være bare for den øvre middelklassen mer. Den skal være premium.

LES vår test av Volvo V90 her


Hvordan er den å kjøre?

Setene er kledd i delikat, lyst skinn. Dashbordet er nesten litt minimalistisk, det meste styres via en stor sentralt plassert skjerm. Den har innslag av tykt treverk på dashbord og dørtrekk.

Den firesylnidere dieselmaskinen brummer nesten uhørlig under det lange, lave panseret. 235 hestekrefter byr på kraft nok, uten at den er styggrask. Den er svært stillegående. Setene er som du forventer i en Volvo – litt mer enn veldig gode.

Bilens understell og styring er satt opp mer med vekt på det komfortable, trygge og forutsigbare, mer enn det sporty. Det merkes at bilen er gjennomtenkt. Alt er logisk og intuitivt. Samtidig som det er solid, pent og godt å ta på. Enten det er brytere, håndtak eller ratt det er snakk om. Materialkvalitet og finish holder høy klasse.

Det er lett å trives ombord, enten man sitter bak rattet eller er passasjer.

LES OGSÅ: Volvoen for deg som ikke skal til IKEA


Går den bra?

Det er klart at 235 seige dieselhestekrefter og 400 Nm i moment merkes. Den er ikke lynrask, men det er vel heller ikke meningen. 0-100 km/t går unna på 7 sekunder blank. Godkjent for en familiebil, det. Toppfarten er 240 km/t og er vel mest av hypotetisk interesse.

Girkassen er en 8-trinns automat som passer bilen og motoren fint. Den girer komfortabelt og presist, men ikke veldig kjapt.

Det som er vel så interessant er at forbruket på den 1.700 kilo tunge bilen med automatgir og firehjulsdrift er bare 0,48 l/mil. Det er svært bra. Det gir i sin tur et CO2-utslipp på hyggelige 127 gram/km.

LES OGSÅ: Første sniktitt på en viktig Volvo-nyhet


Hvordan er plassen?

Plassen er akkurat som du forventer i Volvos største familiebil. Veldig god.

Om vi begynner bakerst så rommer det gedigne bagasjerommet 500 liter. Det er mye. Det er dypt, men tradisjonelt bagasjelokk gjør noe med høyden kontra en stasjonsvogn. Men vanlig familiebagasje er ikke noe problem å få med.

Plassen i baksetet er desidert blant største vi har opplevd og selvfølgelig er det lite å klage på i forsetene også. Både seter og ratt har rikelig med justeringsmuligheter.

LES OGSÅ: Volvo laget mye rart - men dessverre ikke disse:


Finest utenpå eller inni?

S90 bærer den nye designdrakten til Volvo, som vi først ble kjent med gjennom XC90. Interiøret er likt, fronten er også lik, men naturlig nok lavere. Bilen er lang, lengre enn både Audi A6, Mercedes E-klasse og BMW5-serie, og den er bred og lav.

Den framstår som elegant og kanskje en smule konservativ med sitt tradisjonelle sedan-karosseri.

Bakstussen på S90 er nok det som utfordrer mest. Den er kanskje mer annerledes, enn pen.Og igjen, kanskje litt konservativ. Litt på samme måte som vi er vant til på biler fra England. Slik som både Rolls-Royce og Jaguar.

Bilen er totalt sett pen og elegant utvendig, men vi føler kanskje allikevel at det er interiøret som fortjener seieren i denne «duellen».

LES OGSÅ: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo
 

... og hva er konklusjonen?

Volvo ivaretar sine verdier og tradisjoner på en svært god måte med nye S90. Men det er som nevnt mer.

Volvo skulle gå premium med denne bilen. Det har de klart.

Bilens tradisjonelle form, eleganse. Det velbygde og det litt konservative – kombinert med det innovative både når det gjelder utstyr, sikkerhet og design – gjør at tankene ledes til det Jaguar en gang var. Nemlig noe litt mer enn «bare melk og brød».

Den følelsen sitter man igjen med her også.

Nye S90 byr på nettopp det lille ekstra. Men som så ofte før. Da koster det litt.. Verre enn de tyske rivalene er det likevel ikke. Og som totalpakke er det ikke tvil om at S90 nå er minst på høyde med dem.

 

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 235 hk / 480 Nm.

0-100 km/t: 7 sekunder

Toppfart: 240 km/t.

Forbruk: 0,48 l/mil.

L - B - H: 494 - 189 - 148 cm

Bagasjerom: 500 liter

Pris fra: 449.000,- for S90 D3

Pris testbil: 897.770,-

På Broom-forsiden nå