Finn biler og biltester

2011 Volvo V60 D3 Momentum aut Stasjonsvogn Diesel

Test: Volvo V60 D3 Momentum: Denne bilen utfordrer deg

Dette er Volvo på en helt ny og litt uvant måte. Les hvorfor.

Volvo Herregårdsvogn. Svenskenes stolthet gjennom snart 50 lange år, og flere generasjoner med tungt nedarvet, solid og stor stasjonsvogns-DNA fra Volvo Duett – som var først ute i 1951, via Amazon, 145, 245, 740. Dette var seige og solide biler med et hav av plass, som det nesten var umulig å få tatt livet av uten dynamitt. Senere kom de mer modrene 850, V70 og XC90 som vel ivaretok de stolte tradisjonene.

Innimellom gir selv det mest opplagte arvestoffet de merkeligste utslag: Plutselig så vil ikke odelsgutten ha bondegården som har vært drevet av slekta helt siden svartedauden allikevel – han vil bli sirkusartist.

Litt slik er det med Volvo V60 også. Dette er en annerledes Volvo, og jeg gleder meg derfor til å ta bilen på en skikkelig langtur – for å finne ut hva dette egentlig er for noe. Er det forsatt en Volvo? Hvilke gener bor i den? Og mange, mange andre spørsmål håper jeg å få svar på i det jeg svinger ut av parkeringshuset midt i Oslo sentrum og setter kursen over Valdresflya mot Åndalsnes - for en havfisketur med gutta i Romsdalsfjorden.

Topp 5: Volvos beste stasjonsvogner

Bil: Volvo V60 Modell: D3 Summum automat Motor: 2-liter diesel Effekt: 163 hk / 400 Nm 0-100 km/t: 9,2 sekunder Forbruk: 0,61 l/mil ved blandet kjøring Pris fra: Kr. 324 900 Pris testbil: Kr. 644 313

 

5 Kjøreglede

Du kjenner det fort. Dette er ikke det du forbinder med Volvo. Motoren er sterk og rask, girkassa følger opp med kjappe girskift og styringen er ultrapresis – helt på grensen til litt nervøs inntil du får litt fart på vogna. Da blir den mer behagelig, men jeg skulle ønske den var hakket tyngre på rattet. Det tykke, lille skinnrattet er noe av det beste fingrene mine har klemt rundt på aldri så lenge.

Setene er gode, men ikke de aller beste fra Volvo. Litt kort setepute for mine lange bein, og jeg savner litt mer sidestøtte også når svingene kommer tett og fort. Velger du R-design-pakke ordner den biten seg selv.

18-tommershjul og stramt, sporty fjæringsoppsett bidrar også til en kjøredynamikk du aldri før har funnet i stasjonsvogner fra Hisingen (Jo - V60 bygges i Göteborg, selv om det er kinesiske eiere og sedan-broren S60 bygges i Belgia). Her er det – utradisjonelt nok - mer fokus på sporty egenskaper enn komfort. Ujevnheter i vegbanen kjennes, egentlig uten at det gjør så veldig mye.

Bilen går utrolig stille. Det er bare litt små-hissig brumming fra 2-liters dieselen på 163 hk. når du presser den litt. Automatgirkassa følger opp med raske nedgiringer, nesten litt i overkant innimellom. Det kan oppleves som litt hektisk. Hvem hadde vel trodd det om en Volvo stasjonsvogn for 5 år siden?

Jo fortere du kjører – jo bedre og mer harmonisk oppleves bilen. 60-soner og tettbebygde strøk er kjedelig. Denne er bygget for kjøreglede på landeveien. Sånn sett er det nesten litt "sportsbil-light” over V60-en!

4 Interiør/plass

Plassen foran er raus. Det er enkelt å finne en god kjørstilling. Materialkvalitet og finish holder høyt nivå. Designet på dashbord og midtkonsoll er litt konservativt, men pent og intuitivt. Etter hvert fikk også Volvo en fornuftig plassering på navigasjonsskjermen som også huser stereoanlegget og en del andre informasjons-funksjoner. Men hvorfor har de plassert den i et høl langt inne i dashbordet? Selv om jeg er rimelig langfingeret sliter jeg med å nå fram, uten å måtte lene meg forover...

Bakseteplassen er ikke veldig stor, men barn og ungdom sitter helt greit der i alle fall så lenge den som sitter i setet foran ikke er altfor lang i beina.

Bagasjeplassen er kanskje det som imponerer minst. Bare 13 liter større en lillebror V50, men når det er sagt – så fikk vi med alt vi trengte og mer til. Men hvis du tror det er Passat, Mondeo eller Avensis-plass bak baksetene blir du nok litt skuffet.

5 Motor

Den nye femsylindrede D3 dieselmotoren på 163 hk er en positiv overraskelse. Kvikk, seig, sterk og med rask gassrespons. Den er helt klar med på å underbygge den sporty kjørefølelsen man får.

Fem sylindere og 163 hk har man også fått tidligere i Volvo. Da fra en 2,4-liter på 340 Nm. En etter hvert litt aldrende og litt sedat konstruksjon som du bare skal glemme. Jo før jo heller.

Nå er det 2-liter, og et tilgjengelig maksimalmoment på 400 Nm allerede ved 1400 o/min, som gjelder. For å ta kortversjonen: Denne motoren er et smykke! Lettbeint, turtallsvillig, øknomomisk og med lavt CO2-utslipp. Sammenliknet med V70 med ”gamle” 163 hesteren er den mye raskere fra 0-100. Sprinten går unna på anstendige 9,2 sekund – med automatgir.

Som tidligere nevnt, er den nye 6-trinnsautomatkassa – i motsetning til ”gamle-pakka” - veldig kvikk. Skiftene er raske og presise og også girkassa er nå definitivt med på å øke kjøregleden i V60.

Den finnes også tilgjengelig med ikke mindre en fem bensinmotorer fra 110 til 237 hk. Og tre dieselmotorer - og snart kommer den fjerde. Du får også V60 med firehjulstrekk både i diesel- og bensinutgave.

5 Design

Det var SUV-en XC90 som veldig smått og forsiktig var første ute med det som etter hvert har blitt det nye Volvo-designet. Den populære ”lillebroren” XC60 tok den lengre ut og vi har for lengst vent oss til de nye Volvo-linjene. V60 designet er på mange måter en XC60 som har tatt av seg platåskoene. Den er pen og elegant, samtidig som den også utfordrer meg som er oppvokst med Volvomodeller som - med unntak av Amazon - ser ut som de har vært bygd av Leca-blokker.

4 Miljø/økonomi

644 313,- det er tallet som står på prislappen på V60 vi nå tester. Flott bil, men jammen er det mye penger også. Men på den annen side - skal du ha en like velutstyrt (dvs. full pakke) og like sterk motor på Mercedes C-klasse, BMW 3-serie og Audi A4 - som defineres som de nærmeste konkurrentene - så koster de omtrent det samme.

Og du får så klart billigere V60 også, 2012-modellene koster fra ca 320 000. Vi har ingen grunn til å tro at annerledes-Volvo-en V60 ikke vil følge Volvo-tradisjonene om å holde seg godt i pris. Service og delepriser er i alle fall ikke noe over det konkurrentene forlanger, og den generelle kvaliteten er god.

Volvo har aldri vært kjent som spesielt miljøvennlige. Den tradisjonen holder D3-utgaven av V60 i hevd. Dieselforbruket er oppgitt til 0,61 l/mil ved blandet kjøring mens CO2-utslippet er 162 g/km. For så vidt greie tall, men ikke best i klassen. Er disse tallene viktige for deg kan jo en DRIVe-utgave være tingen for deg. Den er både billigere og mer utslippsvennlig – men kanskje ikke like morsom.

Konklusjon

Odelsgutter kan bli gode sirkusartister. Veldig gode. Men DU må omstille deg og IKKE tenke på at klovnen i sirkusmanesjen egentlig skulle gått rundt på et jorde på Løten og plukket poteter til juleakevitten din. Det er bare en psykisk greie du må kvitte deg med. Da først kan du virkelig nyte bilens iboende egenskaper.

Totalt: 5/6

For deg

Du synes BMW 3-serie og Audi A4 er for vanlig, men synes at en Alfa Romeo 159 blir litt for skummel.

Ikke for deg

Du ser etter en verdig arvtager for 245 81-modellen som har gått 320 000 km med hesjestaur og halmballer i bagasjerommet.

Vårt førstevalg

Jeg tror jeg hadde gått for en bil lik testbilen, altså en velutstyrt D3-utgave. Men jeg tror jeg ville ”spisset” den ytterligere ved å velge Volvos geniale R-Design pakke i tillegg.

Prøv også

På Broom-forsiden nå