TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2017 Volvo V90 T6 320hk Momentum AWD aut Stasjonsvogn Bensin

Volvo V90 T6: Denne har mange nordmenn på ønskelista

Ny norsk-familiefavoritt er på vei.

Stasjonsvognene har alltid vært viktige for Volvo.

Nå har vi kjørt bilen som skal overta arven etter den norske familiefavoritten Volvo V70 – og med det en lang og stolt arv som går flere årtier bakover. Vi kan kjapt nevne noen smakebiter: Volvo Duett, Volvo 245, Volvo 940 og 850.

Ikke bare det – Volvo har heller ikke vært snauere enn at de nå har forkynt at de ikke lenger vil være bilen som er midt i mellom biler som Ford, Opel og Toyota og de mer snobbete Audi, Mercedes og BMW.

Nå skal også Volvo, for alvor, ta steget opp i premiumsegmentet.

Det er dermed både store ord og ikke minst store sko som skal fylles, når Volvo lanserer sin helt nye Volvo V90. Dette er bilen som skal føre de lange og stolte tradisjonene som romslig-, sikker- og solid familiebil videre. Samtidig som den altså skal ta merket opp til ett nytt nivå når det gjelder status kombinert med luksus og komfort.

Vi gav oss spanske landeveier i vold med helt nye Volvo V90 T6, med bensin motor på 320 hk i topputgaven Inscription.

Startprisen på V90 er 475.000 kroner, mens vår T6 Inscription koster fra 875.000 kroner.
 

Kjøreglede: 6/6

Man sitter lavt, men godt, akkurat som forventet. Bilen går ikke bare stille, men svært stille. I hastigheter godt over "miste lappen" her i Norge, hører man bare et svakt vindbrus. Dekk- og motorstøy er helt fraværende. Deilig!

Bilen er stabil og går snorrett selv i høy hastighet og med brede 21-tommers hjul. Den krenger litt i svinger når disse tas i høy hastighet, uten at det gjør noe som helst. Det bidrar med viktig tilbakemelding til føreren.

Fjæringen er komfortabel og styringen presis. Oversikten er god og tross raus fysisk størrelse oppleves Volvo V90 som både lettkjørt og oversiktlig.

Den firesylindrede bensinmotoren på 2-liter i testbilen yter hele 320 villige og ivrige hestekrefter og byr på overflod av krefter. Alltid. Girkassen er en 8-trinns automat og har raske, presise og myke skift.

Dette sammen med rikholdig utstyrsnivå, ikke minst når det gjelder sikkerhets- og førerassistent-systemer, gjør at reisen blir behagelig, sikker og komfortabel for alle ombord.

LES OGSÅ: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo


Interiør / Plass: 6/6

Bilen er nesten fem meter lang og med andre ord ganske røslig. Det speiler så klart den innvendige plassen også. Foran er det god plass alle veier. I tillegg er setene som man forventer i en kostbar Volvo – noe av det beste som finnes. Rattet er også behagelig å holde i. Passe stort, passe tykt og passe mykt.

Instrumentene er digitale med analog visning og kan til tilpasses visuelt. Ellers så legger man merke til den store, vertikale berøringsskjermen. Herfra styres de fleste funksjoner på iPhone-vis med sveiping mellom de forskjellige menyene og skjermbildene. Akkurat slik vi er vant med på SUVen XC90.

Det er moderne og kult, men det krever også at blikket tidvis må flyttes fra veien og ned på skjermen unødvendig lenge.

Systemet gir få knapper og brytere som igjen gir et elegant og litt minimalistisk preg på interiøret.

Både materialkvaliteten og finishen er skyhøy og definitivt en premiumbil verdig.

Plassen i baksetet er også god, men takhøyden litt lavere enn i den gamle V70-en på grunn av en lavere og mer elegant taklinje enn på forgjengeren.

Bakluka har nå fått en knekk og bakvinduet ligger framover. Grunnen er design og eleganse, men det gjør at bagasjerommet blir bitte litt skadelidende i volum. Men det rommer 560-liter og er helt klart godkjent. Det kan jo nevnes at Mercedes E-klasse svelger unna 695-liter, Audi A6 tar 565-liter og BMW 5-serie akkurat de samme 560-literne som Volvo V90.

Volvos spesielle bakhjulsoppheng bidrar også til god bredde i bagasjerommet. Det er lett-pakket og med rette vegger.

LES OGSÅ: Dette er de nyeste konseptene fra Volvo

Motor: 5/6

Tiden da grom Volvo var synonymt med sekssylindret eller femsylindret motor er forbi. Nå er det 2-liter og fire sylindere som gjelder, enten det er snakk om bensin eller diesel. Lik det eller ei.

Effekten er det uansett lite å si på. Her i Norge vil biler med D5-dieselmotoren på 235 hk og T6 bensinmotoren på 320 hk etter alt å dømme bli bestselgerne. I alle fall inntil T8 hybrid kommer utpå nyåret en gang.

Vår testbil har nevnte T6 bensinmotor og med 320 hestekrefter har man alle de kreftene man trenger og en god del til.

0-100 km/t gjøres unna på kjappe 5,7 sekunder, mens toppfarten er på 247 km/t. Det er prestasjoner som rett og slett er i Porsche-klasse, om vi stiller klokken bare noen få år tilbake.

Effekten kommer linjert og smidig og på en måte som underbygger det komfortable framfor det sporty som i for eksempel BMW. Her er vi mer i mot Audi og Mercedes.

Forbruket er også hyggelig. Det er oppgitt til bare 0,62 l/mil ved blandet kjøring. Slett ikke ille for en så stor og tung bil, med så mye krefter.

LES OGSÅ: Derfor mener Lotta dette er verdens sikreste bil


Design: 6/6

Mange av designelementene er hentet fra SUV-suksessen XC90. Men V90 er naturlig nok lavere og det i seg selv gir et langt mer elegant og stilrent uttrykk.

Slutt er det også på den tiden hvor Volvo hadde helt rette bakluker, for å gi mest mulig plass i bagasjerommet. Her har det praktiske til en viss grad måtte vike for designet, da bakvinduet luter forover. Tradisjonen med de høye baklyktene har Volvo tatt med seg videre. De kom første gang på Volvo 850 i 1992.

Fronten, grillen og lyktene kjenner vi igjen fra XC90. De doble eksosrørene er pent integrert i bakfangeren og midjen er høy. Det gir smalere sideruter og også et litt solid og robust uttrykk, men kan hemme sikten noe.

Karosseriet er rent og uten mange forstyrrende elementer. Det er nesten rart at noe som er så enkelt allikevel kan være så vakkert.

Innvendig er det mye på samme måten. Cleant, elegant og vakkert. Kun en rekke med de mest brukte bryterne er synlige. Resten styres via den store senterplasserte skjermen.

Layouten på interiøret er mer eller mindre en blå-kopi fra XC90, uten at det skal legges noe negativt i det. Interiøret oppleves som lett, luftig, oversiktlig og romslig, særlig om interiøret er lyst. Velger man mørkt interiør oppleves det noe mer intimt.

LES OGSÅ: Volvo tilbyr bilen egen "fastlege"


Miljø / økonomi: 5/6

Volvo har aldri vært noen billig bil. Det har vært en bil for den øvre middelklassen. For de som var villige til å betale litt mer for plassen, for driftssikkerheten, for tryggheten, annenhåndsverdi og litt for statusen det faktisk var å ha en Volvo 144 framfor en Opel Kadett, eller Ford Taunus tidlig på 70-tallet.

Sett i det perspektivet er ikke prisene på nye V90 helt skremmende. Den koster fortsatt mer enn VW Passat og Ford Mondeo. Startprisen er på fra 475.000 kroner pluss utstyr. Det vil si at du får en anstendig bil til 550.000 kroner, om du ikke må ha største motor og rubb og stubb av utstyr. Da løper kostnadene fort på...

Volvo har tradisjonelt hatt god annenhåndsverdi. Det vil, mildt sagt, overraske stort om V90 ikke følger de tradisjonene. At denne vil bli populær som bruktbil om et par år tror jeg vi mer eller mindre kan love her og nå.

LES OGSÅ: Norske Ole-Kristian har drømmejobben hos Volvo


Konklusjon: 6/6

Volvo har lange og stolte tradisjoner som produsent av stasjonsvogner, eller herregårdsvogner som det het en stund. Og de har aldri vært mer «herregård» enn akkurat nå. Dette er definitivt den beste i rekken så langt.

Det er liten tvil om at Volvo har lyktes med status-satsningen sin. Denne er helt på høyde med BMW, Mercedes og Audi. Uten tvil. Volvo klarer likevel å gi den en egen identitet.

Den oppleves ikke som noen kopi av konkurrentene. Snarere som et etterlengtet supplement, som byr på både sjel og sjarme i tillegg til de streke og viktige Volvo-tradisjonene som den viderefører på beste mulige måte.

Dette er rett og slett en vinner fra Volvo og en klar sekser på terningen. Volvo har gjort det igjen. Vi tror Volvo V90, når den tid kommer, vil gå inn i historiebøkene som nok en legende fra Volvo.

 

Motor: 2-liter bensin
Effekt: 320 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 5,7 sekunder
Toppfart: 247 km/t
Forbruk: 0,62 l/mil
L / H / B: 494 / 189 / 148 Cm.
Bagasjerom: 560 liter
Pris fra: 475.000 Kr.
Pris testbil: 875.000 Kr.

På Broom-forsiden nå